2014-06-10, 01:20
Medlem
Freeze89s avatar
Jo datorn min går ibland upp i varv och börjar surra ganska störande. Har testat att dra ner fläktarna när detta händer men ljudet kvarstår. Verkar som att det börjar låta då det är lite kyligt så där i rummet.

Haft datorn i 2 år i augusti. Någon som vet vad det kan bero på? Väldigt tacksam för svar.
Citera
2014-06-10, 01:27
Medlem
TrotsTrollets avatar
Kan tyvärr inte hjälpa dig Men har samma problem med min dator, vilket märke har du?
Citera
2014-06-10, 01:34
Medlem
LotaLaxens avatar
Har du testat att damma ur datorn? Annars är det väll bara att köpa nya fläktar/ ny dator
Citera
2014-06-10, 01:41
Medlem
Freeze89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Kan tyvärr inte hjälpa dig Men har samma problem med min dator, vilket märke har du?

Thor, CDONs egna märke för sina speldatorer. Hur är det för dig? Konstant surrande eller kommer och går som för mig? Typ när det är kallt i rummet.

Citat:
Ursprungligen postat av LotaLaxen
Har du testat att damma ur datorn? Annars är det väll bara att köpa nya fläktar/ ny dator

Har testat damma av lite grann, men skulle behöva sån tryckluft på burk. Trivs inte med att dra runt dammsugaren i datorn. Fläktarna kan det inte vara då jag testade slå av dom snabbt och ljudet var kvar. Datorn fungerar precis som innan så jag tror ju inte att det är ett så kritiskt problem men något är ju fel iallafall.

Kan det ha något med HDDn att göra tro? Proppfull 2tb.
Senast redigerad av Freeze89 2014-06-10 kl. 01:55.
Citera
2014-06-10, 08:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Köp en burk med tryckluft. Tar ut datorn och ställ datorn på marken. Plockar bort sidokåpan och börjar blås ut all damm ifrån fläktdelarna. Blås ut ordentligt ifrån nätagget.

Hur man lättast utför detta utan att något blir skadat så kan man får hjälp av YouTube. Det finns utmärkta videos där.
Citera
2014-06-10, 11:31
Medlem
rillefl0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Köp en burk med tryckluft. Tar ut datorn och ställ datorn på marken. Plockar bort sidokåpan och börjar blås ut all damm ifrån fläktdelarna. Blås ut ordentligt ifrån nätagget.

Hur man lättast utför detta utan att något blir skadat så kan man får hjälp av YouTube. Det finns utmärkta videos där.

-OBS!-

se till att datorn är avstängd en stund både före och efter du/ni använt luft-trycket på burk satt det inte skadar delarna.
Citera
2014-06-10, 14:45
Medlem
Freeze89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Tips på någon bra länk där man kan se hur dom avdammar en nyare dator?
Citera
2014-06-10, 16:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Tips på någon bra länk där man kan se hur dom avdammar en nyare dator?

Sök som sagt på YouTube. Det finns gott om videos.
Citera
2014-06-10, 23:25
Medlem
Prövat att manuellt stoppa fläktarna en och en för att se vad det är som låter? Annars kan de vara något som vibrerar vid vissa temperaturer. Själv har jag haft problem med att min två hårddiskar (7200rpm) går i liiiite olika fart vilket skapar resonans i lådan vid vissa temperaturer.
Citera
2014-06-13, 23:59
Medlem
Kanske det beror på något som kallas coil-whine? Alltså att nätaggregatet ger ifrån sig ett vinande ljud.
Jag vet att corsair brukar ha problem med det iallafall, googla upp det ifall det kan vara problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in