Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Jag ser det som slarvigt språkbruk samt slarvigt läst (eller medveten missförståelse).
Eftersom det absolut störta majoriteten invånare i Sverige borde fått med sig lite kunskap kring vad feminism står för idag att de borde fatta av sig själva att uttrycket : Alla män är våldtäktsmän inte handlar om alla manliga individer utan om genus.
I allt väsentligt är ju dessa sammankopplade. Du skulle ju aldrig tillämpa samma logik när det gäller mäns benägenhet att orsaka trassel i trafiken, begå självmord, drabbas av prostatacancer eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xpera
Då har det inget med normer,värderingar eller att pojkar uppfostras enligt den manliga rollen alltså?
vad skönt kan vi en gång för alla bekräfta att idioter som våldtar och misshandlar inte gör detta pga av någon mansroll utan för att de är förvirrade och störda individer

Jag vill nog påstå att det snarare är en avsaknad av mansroll som gör att män våldtar. De flesta män är ju inte överdrivet förtjusta i våldtäktsmän, och det är knappast arga feminister som sitter på flashback och ylar om kastrering och dödsstraff.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Uttrycket är såvitt jag vet inte att alla män är våldtäktsmän, utan att alla män kan vara (är) potentiella våldtäktsmän.
Vilket kan fattas endera som att alla män faktiskt har fysisk potential att begå brott eller/(och) att kvinnor inte kan vilken av alla män som faktiskt är våldtäktsman och därför måste utgå ifrån att det kan vara just vem som helst av männen.
Det betyder inte överdrivet mycket, det är ungefär lika givande som att hävda att alla män är potentiella brevbärare, eller att alla kvinnor är potentiella giftmörderskor.