• 2
  • 3
2014-06-11, 11:36
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtletoad
Guld i form av begagnade smycken, är ett intressant sätt att förvalta "sitt pund" (uttrycket från Bibeln).

Auktionsfirmor säljer smycken där guldhalten är kontrollerad. Du har nöjet att köpa vackra föremål, som du kan bära på dig, diskret förstås. Diamantsmycken har ökat i värde de senaste åren, har jag märkt, utan att föra statistik. Ändå är de billiga, om man tänker på det arbete som ligger i ett smycke. Kända konstnärers design står sig värdemässigt.

Jag rekommenderar pantbanken.se. Allt fungerar 100-procentigt, när du handlar guld i form av smycken, mynt eller guldtackor (med certifikat) hos dem. Auktionsavgift plus frakt tillkommer på ditt bud.
Diamantsmycken är värdelösa om du vill sälja dem efter köpet. Köp för 100tusen, du säljer det för 10tusen. Smycken är endast en bra investering om det handlar om något från forna tider (hundratals/tusentals år gammalt), och även då måste man vara väl insatt om man vill sälja sitt smycke för någon vinst i framtiden.

Diamanter är dyra endast för att ett fåtal företag (med De Beers i spetsen) kontrollerar hur mycket diamanter som säljs kommersiellt av de som grävs upp. För industrin görs konstgjorda diamanter, som är mycket hårdare och har färre imperfektioner än naturliga diamanter.
Citera
2014-06-12, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Diamantsmycken är värdelösa om du vill sälja dem efter köpet. Köp för 100tusen, du säljer det för 10tusen. Smycken är endast en bra investering om det handlar om något från forna tider (hundratals/tusentals år gammalt), och även då måste man vara väl insatt om man vill sälja sitt smycke för någon vinst i framtiden.

Diamanter är dyra endast för att ett fåtal företag (med De Beers i spetsen) kontrollerar hur mycket diamanter som säljs kommersiellt av de som grävs upp. För industrin görs konstgjorda diamanter, som är mycket hårdare och har färre imperfektioner än naturliga diamanter.

Hur tänker du nu?

Köper du smycken/trasiga smycken i dagsläget på te.x Tradera så betalar du i regel något under vad det rena guldvärdet är. Vilket innebär att du får mer guld för pengarna där än om du köper av guldhandlare. Vill man ha så rent som möjligt kan man alltid köpa thaiguld. Så på vilket sätt skulle detta vara sämre än att köpa guldet på annat sätt?

Alla diamanter oavsett om de är syntetiska eller "äkta" är lika hårda.
Citera
2014-06-12, 08:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Hur tänker du nu?

Köper du smycken/trasiga smycken i dagsläget på te.x Tradera så betalar du i regel något under vad det rena guldvärdet är. Vilket innebär att du får mer guld för pengarna där än om du köper av guldhandlare. Vill man ha så rent som möjligt kan man alltid köpa thaiguld. Så på vilket sätt skulle detta vara sämre än att köpa guldet på annat sätt?

HAr du eget smälteri så kan det kanske vara en poäng med smycken.
Om iNTE... Hur gör du annars när du vill sälja?
Tror du att du får ut 100% av guldvärdet på smycken då?
Tvärtom, risken finns att du måste sälja med STÖRRE rabatt än du köpte för.
Smycken är helt enkelt urkasst om du vill speka i guldpriset (jmf med fysiska tackor)
Certifikat är det bästa då de har lägst transaktionskostnader men förutsätter å andra sidan bra storlek på investeringen.
Citera
2014-06-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har kollat runt lite ang. att köpa guld.

Naturligtvis så finns ingen gemensam åsikt ehuru köpet av guld är bra eller dåligt.
Man kan argumentera att guld inte låter kapitalet arbeta och att värdet är konstant men det är just det sista jag tror är viktigt.
- - -
Jag tänker investera en liten del i fysskt guld, var rekomenderar ni att man köper?
- - -
Funkar postorder??
- - -
Tips??
Mitt tips är begagnade smycken. Du har nöjet av att hänga med i spännande auktioner. När du vill sälja, så går du till en juvelerare. Eller lägger ut på auktion igen.

Oftast får du en förtjänst.

I rent spekulationssyfte, som ZilverZodde påtalar, är kanske inte smyckeshandel det ultimata. Men som roligt tidsfördriv på nätet, är det nummer ett.

Och som jag nämnde tidigare i tråden, så är Pantbanken Sverige en säker handlare.
Citera
2014-06-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
HAr du eget smälteri så kan det kanske vara en poäng med smycken.
Om iNTE... Hur gör du annars när du vill sälja?
Tror du att du får ut 100% av guldvärdet på smycken då?
Tvärtom, risken finns att du måste sälja med STÖRRE rabatt än du köpte för.
Smycken är helt enkelt urkasst om du vill speka i guldpriset (jmf med fysiska tackor)
Certifikat är det bästa då de har lägst transaktionskostnader men förutsätter å andra sidan bra storlek på investeringen.

Du kan ju sälja smycken till t.ex guldcentralen med om du vill, men lönar sig bäst om du har större mängder eftersom du får betala en reningskostnad.

Säljer du privat får du givetvis inte ut 100% mot guldkursen, men vid en oförändrad guldkurs får du i så fall ut åtminstone ungefär vad du själv en gång betalt. På vilket sätt skulle det vara annorlunda med tackor menar du? Det är ju inte så att tackor säljs/köps till samma pris av grossisterna.

Certifikat är en annan grej, mitt resonemang avser köp av fysiskt guld och då spelar det ingen roll i vilken form guldet är frånsett de dyrare reningskostnaderna på lägre karat.
Citera
2014-06-12, 15:18
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Du kan ju sälja smycken till t.ex guldcentralen med om du vill, men lönar sig bäst om du har större mängder eftersom du får betala en reningskostnad.

Säljer du privat får du givetvis inte ut 100% mot guldkursen, men vid en oförändrad guldkurs får du i så fall ut åtminstone ungefär vad du själv en gång betalt. På vilket sätt skulle det vara annorlunda med tackor menar du? Det är ju inte så att tackor säljs/köps till samma pris av grossisterna.

Certifikat är en annan grej, mitt resonemang avser köp av fysiskt guld och då spelar det ingen roll i vilken form guldet är frånsett de dyrare reningskostnaderna på lägre karat.

Tackor är standardiserade och säljs på marknadsplatser med garanteras spreadar.(och då menar jag INTE tradera). Bäst är nog trots allt den IKKE fysiska marknaden som har lägst spread och transaktionskostnader.
Citera
2014-06-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Tackor är standardiserade och säljs på marknadsplatser med garanteras spreadar.(och då menar jag INTE tradera). Bäst är nog trots allt den IKKE fysiska marknaden som har lägst spread och transaktionskostnader.

Jag håller inte med alls, har ändå sysslat med ädelmetaller i många år. På vilket sätt skulle det vara mer lönsamt för mig att handla med tackor?

Köper man av företag får man betala mer än om man köper samma vikt av en privatperson. Säljer man till ett företag får man sämre betalt än om man säljer till en privatperson. Detta gäller framför allt på tackor. Snarare är det så att på privatmarknaden kan man få betala mer per gram på en tacka än t.ex defekta smycken eller graverade ringar och liknande. Sen finns det ju alltid en aspekt om äkta eller inte som man måste ta med i beräkningen. Där har du ju trots allt mindre risk att köpa av ett känt företag.

Återigen jag pratar om de som fysiskt vill handla guld och inte certifikat etc.
Senast redigerad av [Henke] 2014-06-12 kl. 16:13.
Citera
2014-06-12, 16:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Hur tänker du nu?

Om du köper rent guld köper du ju inte smycken, och guld är fortfarande bara spekulation.

Nej, syntetiska diamanter pressas hårdare och används därför inom industrin.
Citera
2014-06-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Om du köper rent guld köper du ju inte smycken, och guld är fortfarande bara spekulation.

Nej, syntetiska diamanter pressas hårdare och används därför inom industrin.

Klart guld är spekulation. Men du hävdar att man tjänar mer på att handla i tackor än smycken vilket jag menar är direkt felaktigt. Återigen är det rent guld du vill handla med kan du i så fall köpa smycken i thaiguld vilket är så gott som rent. Köper man defekta, graverade smycken etc. och för all del även hela smycken så betalar man bara för guldvärdet och inget extra för att det är ett smycke. Om man då köper det för att spekulera med och vet vad man sysslar med.

Man kan inte säga att alla syntetiska diamanter är hårdare än organiska. Vissa HPHT kan vara hårdare men de ligger båda på 10 på Mohs skala. Men skit samma, diamantdiskussioner kan vi ta i en diamant tråd .
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in