• 1
  • 2
2014-06-09, 19:16
Medlem
Har kollat runt lite ang. att köpa guld.

Naturligtvis så finns ingen gemensam åsikt ehuru köpet av guld är bra eller dåligt.
Man kan argumentera att guld inte låter kapitalet arbeta och att värdet är konstant men det är just det sista jag tror är viktigt.

OM nu kineser, ryssar och annat skapar en gemensam internationell valuta viktad mot guld är ju en liten investering antagligen värd massor -

Jag tänker investera en liten del i fysskt guld, var rekomenderar ni att man köper?

Tavex
Libertysilver
Guldcentralen
???

Funkar postorder??

Nån som har bra tips och även om det finns sätt att kolla att man inte blir lurad.
I mitt fall är det inga stora penga (några månadslöner) men för mycket att mista pga slarv..

Tips??
Citera
2014-06-09, 19:28
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har kollat runt lite ang. att köpa guld.

Naturligtvis så finns ingen gemensam åsikt ehuru köpet av guld är bra eller dåligt.
Man kan argumentera att guld inte låter kapitalet arbeta och att värdet är konstant men det är just det sista jag tror är viktigt.

OM nu kineser, ryssar och annat skapar en gemensam internationell valuta viktad mot guld är ju en liten investering antagligen värd massor -

Jag tänker investera en liten del i fysskt guld, var rekomenderar ni att man köper?

Tavex
Libertysilver
Guldcentralen
???

Funkar postorder??

Nån som har bra tips och även om det finns sätt att kolla att man inte blir lurad.
I mitt fall är det inga stora penga (några månadslöner) men för mycket att mista pga slarv..

Tips??
Guld är ju en "säker" investering, uppåt och mer uppåt över längre tider. Grundar de stora en ny "standard" med guld som motvikt kommer priset troligen fortsätta på samma sätt som nu, dollarn tappar värde som ersätts av nya valutan men samma värde är förankrat i guldet.

Guldcentralen verkar vara ett säkert kort men de andra verkar stadiga de med. Priserna varierar ett par kronor men inget som behöver räknas med riktigt.
Postorder låter som en onödig risk, köp på en fysisk plats om det går. Har själv kört på det men finns säkert blandade åsikter om det.

Visst arbetar inte det kapital som binds i guld som bla aktier gör men är oftare en säker investering. Priset har fallit lite sedan början av året men jämför du priset från 04 till nu så är de flesta grafer överens om att priset idag är mer än fyra gånger värdet de hade för tio år sen.

Någon expert på detta får gärna rätta om jag har fel.
Citera
2014-06-09, 19:31
Medlem
Postorder funkar. Vad ska du köpa för guld? Det finns tackor som är inplastade och som har ett certifikat.
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Någon expert på detta får gärna rätta om jag har fel.
Man skickar det som värdepost, mycket säkert och du har garanti.
Senast redigerad av Endofin 2014-06-09 kl. 19:35.
Citera
2014-06-09, 19:34
Medlem
.
Citera
2014-06-09, 19:38
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Postorder funkar. Vad ska du köpa för guld? Det finns tackor som är inplastade och som har ett certifikat.

Man skickar det som värdepost, mycket säkert och du har garanti.

Det jag misstänkte nästan, har som sagt enbart köpt själv i butik.

Tackor verkar "säkrare" än att köpa än certifikat, ska man vara lite paranoid så skulle det inte vara första gången det ljugits om hur mycket guld som funnits att tillgå. *Host* USA *Host*

Ser ju lite flashigare ut också även om det troligen rör sig om mycket små mängder.
Citera
2014-06-09, 19:39
Medlem
Krügerrand?
Canadian Maple leaf coins?
American Eagle?
UBS 100g tacka?

Har aldrig köpt fysisk metall innan så tacksam för input!

fattar ett en 99.99x har högre guldhalt men ett mynt med läkre karat har samma mängd guld (och är därmed tyngre).

Ex.

1 oz Canadia Maple och ett oz Krügerrand har samma mängd guld men krüger har högre vikt pga dess inblandning av koppar, som gör det mer stabilt men båda har 1 oz guld Maple är alltså renare men skörare..).
Rätt??
Citera
2014-06-09, 19:47
Medlem
Citat:
1 oz Canadia Maple och ett oz Krügerrand har samma mängd guld men krüger har högre vikt pga dess inblandning av koppar, som gör det mer stabilt men båda har 1 oz guld Maple är alltså renare men skörare..).
Rätt??
Ja, precis. Bra läge att köpa guld förresten, det är ju så jävla lågt nu. Det var inte längesen som det kostade 37000 för en 100grams tacka.
Citat:
Tackor verkar "säkrare" än att köpa än certifikat
Vad menar du?
Citera
2014-06-09, 19:51
Medlem
Citat:
Det jag misstänkte nästan, har som sagt enbart köpt själv i butik.

Tackor verkar "säkrare" än att köpa än certifikat, ska man vara lite paranoid så skulle det inte vara första gången det ljugits om hur mycket guld som funnits att tillgå. *Host* USA *Host*

Ser ju lite flashigare ut också även om det troligen rör sig om mycket små mängder.

Vill vara säker, egentligen offra lite av mitt investeringskapital och "gräva ner i farfas åker om nu BRICS lämnar FIAT och FRB och baserar sitt internationella system på guld...
Citera
2014-06-09, 19:56
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Ja, precis. Bra läge att köpa guld förresten, det är ju så jävla lågt nu. Det var inte längesen som det kostade 37000 för en 100grams tacka.

Vad menar du?

Funnits en del rykten om att det sålts mer certifikat än det faktiskt funnits guld som dessa är knutna till, när det kommer till kritan så kanske du inte får ut något för dessa certifickat, varken guld eller pengar. Iofs enbart rykten men skulle inte bli speciellt förvånad öm detta stämmer.
Svenska guldmarknaden känns däremot säker men att köpa certifikat från bla USA, UK osv är kanske inte den bästa iden.

Vill man säkert ha guldet och värdet det för med sig så är nog tackor som läggs i madrassen säkrast.
Citera
2014-06-09, 19:56
Medlem
Med att tackor var säkrare än certifikat byggde jag på att tackor (el mynt) har jag grävt ner på tomten och certifikat ligger på banken och därmed att "staten" kan ta över, typ...
Jag har antagligen fel... men så trodde jag...
Som sagt ny på att handla metall...
Citera
2014-06-09, 20:02
Medlem
Citat:
Vill man säkert ha guldet och värdet det för med sig så är nog tackor som läggs i madrassen säkrast.
precis!!!
Pengarna bränner i min plånbok...

Krügerrand
Maple
Eagle
UBS 10/20g tacka

Vad köper jag och hur köper jag ??
Citera
2014-06-09, 20:12
Medlem
Citat:
Funnits en del rykten om att det sålts mer certifikat än det faktiskt funnits guld som dessa är knutna till, när det kommer till kritan så kanske du inte får ut något för dessa certifickat, varken guld eller pengar.

Jag misstänkte att du menade så. Men när jag skrev certifikat så menade jag att det ingick om man köper inplastade tackor. Man får en stämpel och lite skit som "bevisar" att den är äkta.

Madrassen är en jävligt bra idé tror jag.
Citat:
precis!!!
Vad köper jag och hur köper jag ??
Jag vet inte, det spelar nog inte en så jättestor roll. Köp lite silver också!

Jag har hört att ocirkulerade tackor är bra, men jag vet inte..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in