2014-06-09, 15:12
Medlem
Jag bor med en kvinna som ligger i skilsmässa (struntar i detaljerna)

Dom har lån på ca 130 000 kr, strax under.

Lånet är på huset, en bil samt en utbildning,

Huset köptes för 1 075 000kr

De har totalt 600 000kr i privatlån, och resterande beloppet är ett huslån, som jag inte har den exakta siffran på.

Han bor kvar i huset, har bilen osv.
Bilen är värd runt 150 000kr

Det har börjar ramla in påminnelser nästan varje månad nu, och det börjar bli dags att se över bodelning osv.

Privatlånen är 85 000, 15 000 , 150 000 och sist men inte minst en på 350 000kr.
Hur gör man nu för att få ut så mycket som möjligt av huset, bilen?

Jag vet att avloppet pajade nu i vintras, och det kommer kosta drygt 50 000kr om man fixar det själv.

Huset är i nuläget värderat till 900 000tsk
på banken låter det som att det ligger ute lite hus justnu, vilket kan pressa upp priserna.

Exmaken vill ej sälja, (hänvisar till barnen) men samtidigt inte möjlighet inte ta över lånen på huset.

.

Vad vore klokast? Att göra i detta läge?
Citera
2014-06-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabam

De har totalt 600 000kr i privatlån, och resterande beloppet är ett huslån, som jag inte har den exakta siffran på.

Det har börjar ramla in påminnelser nästan varje månad nu, och det börjar bli dags att se över bodelning osv.

Privatlånen är 85 000, 15 000 , 150 000 och sist men inte minst en på 350 000kr.

Jag vet att avloppet pajade nu i vintras, och det kommer kosta drygt 50 000kr om man fixar det själv.

på banken låter det som att det ligger ute lite hus justnu, vilket kan pressa upp priserna.

Exmaken vill ej sälja, (hänvisar till barnen) men samtidigt inte möjlighet inte ta över lånen på huset.

.

Man delar på lånen, exmaken köper ut henne. Kan han inte det så säljer man huset, samma sak med bilen. Aldrig en bra ide att ha gemensam ekonomi med ett ex.
Citera
2014-06-09, 17:01
Medlem
Mulas avatar
Citat:

Detta måste ni/hon lösa omgående. Antingen köper han ut huset till marknadsvärde (förutsatt att de äger 50% var) och tar över lånen eller så säljer dom huset tillsammans.
Alla andra lösningar kommer bara göra problemen värre på sikt.
Citera
2014-06-09, 18:08
Bannlyst
Citat:

.

kan inte ni köpa huset av honom
Citera
2014-06-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Man delar på lånen, exmaken köper ut henne. Kan han inte det så säljer man huset, samma sak med bilen. Aldrig en bra ide att ha gemensam ekonomi med ett ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Detta måste ni/hon lösa omgående. Antingen köper han ut huset till marknadsvärde (förutsatt att de äger 50% var) och tar över lånen eller så säljer dom huset tillsammans.
Alla andra lösningar kommer bara göra problemen värre på sikt.

han har inte ekonomi att ta hela lånet själv, även fast han har "fast jobb" så har han egen firma och hyr ut sig själv, vilket gör att han står utan de vanliga lagar som skyddar anställda, vilket gör det än mindre troligt att han kan ta över lånen, då han redan nu visat att han inte förmår att betala räkningarna.

Då blir första steget att berätta detta för exmaken, sen höra vad hans plan är.

Sen ge honom alternativet

Nr1
Att sälja huset, och bilen - sedan ser vi vilka skulder som finns kvar.

Nr2
Att han köper ut henne till marknadsvärdet på huset, säljer bilen och löser lånet därefter räknar man på det som blir över

Det får bli det första steget!

Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
kan inte ni köpa huset av honom

Sällan!
Citera
2014-06-09, 20:23
Medlem
Del av privatlånet kan ju kvittas mot bilen. Han verkar ha det taskigast ställt så ni kan ju ex ta över bilen mot att hennes del av privatlånet blir 375000 och hans del 225000 kr. Vägrar han så får det ju bli tvärtom så hennes del av privatlånet blir 225000.

Huset är ju svårare eftersom han vägrar både flytta och sälja. Vems utbildning var det? Var det hans borde ju han ta över delen som avser detta. Och motsatt också förstås. Om han promt ska bo kvar bör ni ta dit er egen värderingsman. Sen kan han inte vägra eftersom han måste lösa ut henne men kan inte få lån. En lösning är ju att ni först löser ut honom med säg hälften av 900 tkr dvs 450000. Mellan skillnaden från 900 tkr upp till det som lånet var på blir oundvikligen ett blancolån som de måste dela på och ta över hälften var.
Jag vet att du skrev att du inte ville ha kåken men så fort ni har köpt huset kan ni ju sälja fort som attan. Om det är enda sättet att få honom ur huset menar jag.
För övrigt verkar båda två vara ganska oekonomiska individer. Skulle skriva ett samboavtal om jag var du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in