2014-06-09, 10:17
Medlem
Har en guddotter som ska fylla ett år och jag tänkte öppna ett sparande till henne och avsätta 1000 kr. Tanken är att hon ska få tillgång till kontot när hon fyller 18 år.

jag har varit i kontakt med de ordinära bankerna och de vill ha påskrifter av föräldrarna..
det medför massa pappersarbeten och det förstör överraskningsmomentet som hör till gåvan.

Någon som gjort detta och vet hur man på smidigast sätt löser ett sådant konto? gärna låst i 17 år..

Eller kan man köpa aktier och signera henne som medhavare av kontot? hur gör man?

I Sverige verkar detta främmande för folk och bankerna har därav ingen sådan produkt!
Citera
2014-06-09, 10:32

Jag skulle göra en liknande sak till mina två döttrar, det gick inte alls att för mig öppna bankonton i deras namn, de var tvungen att själva öppna bankkonto (de är vuxna) och jag kunde sedan föra över pengar dit.
Ja överaskningsmomentet försvann ju direkt.
Citera
2014-06-09, 11:02
Medlem
Öppna en kapitalförsäkring i ditt eget namn med guddottern som förmånstagare och när hon fyller 18 (eller när du tycker det passar) avslutar du försäkringen och ger henne pengarna som en gåva.

Fördelarna jämfört med ett vanligt bankkonto i ditt eget namn är att pengarna tillfaller henne om du skulle gå bort innan hon fyllt 18 samt att du kan placera pengarna i aktier/fonder istället för på ett vanligt inlåningskonto med en närmast obefintlig ränta. Nackdelen är att en KF kostar några kronor i skatt varje år, just nu 0,63% av innehavets sammanlagda värde (varierar med statslåneräntan). Fördelen med en KF jämfört med ett bankkonto i hennes eget namn är att hennes föräldrar inte kommer åt pengarna om de skulle komma på obestånd av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in