Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-06-12, 00:55
  #73
Medlem
Knicktabassen1s avatar
Det är väl rimligt och påstå att allt som existerar är aspekter av en allsmäktig skapare, så även människan. Vi är med andra ord gudomliga. Utan vår existens skulle gud vara "amputerad / lemlästad".
Citera
2014-06-12, 09:11
  #74
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knicktabassen1
Det är väl rimligt och påstå att allt som existerar är aspekter av en allsmäktig skapare, så även människan. Vi är med andra ord gudomliga. Utan vår existens skulle gud vara "amputerad / lemlästad".

Är det verkligen rimligt? Skulle snarare säga att det på sin höjd är möjligt. Rent hypotetiskt alltså. Tycker du det är rimligt så fram med bevisen.
Citera
2014-06-13, 11:43
  #75
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knicktabassen1
Det är väl rimligt och påstå att allt som existerar är aspekter av en allsmäktig skapare, så även människan. Vi är med andra ord gudomliga. Utan vår existens skulle gud vara "amputerad / lemlästad".

När blev argument som byggar på ad hoc-premissande "rimliga"?
Citera
2014-06-16, 07:18
  #76
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
gud är ett beskrivning av något, inget namn.
vad är kristendomens gud, har han inget namn, finns många gudar men gud inom kristendomen har aldrig ett namn ? för ingen tror väl att hans namn är gud, Joshua ghodd har jag hört men inget direkt så jag fått ett namn på honom

samt har jag ingen inre bild förutom hollywoods tolkning. har någon kyrkan elleroende sett honom och finns det ens en kort text i bibeln där hans form, längd, lite mer anger hans utseende, har verkligen inte en enda sett han. eller är det nåt som han inte visat för att han inte kan anta synlig form, utan det är en omöjlighet även för gud. hjälp mig lite med detta

samt har någon troende hört hans röst, utöver bibeln? och kan ge lite info om hur den låter?

innan man frågar de komplexa, lär man ju ta reda på det enklaste.
namn,utseende,röst.

får inga svar än, får väl fråga en präst, om det som är det första man frågar när man undrar om någon, undgått . hoppas på svar här någon kristen finns väl på detta forum
Jag anser att Gud är någon som har ett budskap till oss människor.

Gud: Det finns något annat, sök efter det! Vägen dit är rättfärdigheten. Den som längtar efter rättfärdighet ska finna den och för alla dem finns jag nära för att hjälpa till.

Människan är en jordvarelse som har makt att frigöra sig från genernas diktatur. Vi är inte förutbestämda att ägna våra liv åt att försöka konkurrera ut våra medmänniskor.

Gud: Önska den väl som förbannar dig. Be för dem som skymfar dig. Gör gott mot dem som hatar dig. Om någon tar ifrån dig något så kräv det inte tillbaka. Ge åt dem som ber dig och svik inte den som vill låna. Så som du vill att människor ska göra för dig, så ska du göra för dem. Du kan inte tjäna två herrar. Du måste hålla fast vid den ena och överge den andra. Ingen kan tjäna både den goda makten och pengarnas makt.
Citera
2014-06-16, 09:22
  #77
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så som du vill att människor ska göra för dig, så ska du göra för dem.

Beklagar, detta är en otrolig dålig etisk tumregel.

Den kan leda RAKT till och legitimera: "For your own good".
Citera
2014-06-16, 11:05
  #78
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beklagar, detta är en otrolig dålig etisk tumregel.

Den kan leda RAKT till och legitimera: "For your own good".
Naturligtvis kan den gyllene regeln misstolkas i teorin, men jag har aldrig hört talas om att det skett i praktiken. Från en sund och naturlig ståndpunkt är regeln mycket bra, men från ett förvridet debunker-perspektiv kan den leda till jordens undergång.
Citera
2014-06-16, 11:38
  #79
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=AskMeAboutJesus|49211886]
Citat:
Jag anser att Gud är någon som har ett budskap till oss människor.
Majoriteten av jordens befolkning har däremot förstått att överföring av "budskap" vilket nämns med information, nu för tiden...
... genuint efterfrågas människor emellan, dem vilka aldrig får detta, är dem vilka hemfaller åt gudstron... därför kan jag om jag vill dra saken till sin spets, se att det vilar en svag strimma av förakt i den till ytan sett, "goda tron att gud har något till alla" - du får läsa det djupare om du ska förstå vad jag sa här.

Du behöver inse vad du säger AskmeAbJesus... jag anser att du foprtf. förhåller dig väldigt ytligt.. och sveper, att ha gud som en sista-utväg- ödestro, när man tappat tilliten och förståelse eller ork i att klara av att LYFTA både andra och sig själv.

Att depriveras kontakt och då följer de högre livskvaliteterna, är ännu.. något som samhällssystem inte klarat, att då komma med en plugg.. som substitut, är inte schysst det minsta lilla.


Alla nöjer sig inte att brata med luften och hoppas att belöningen kommer om tolv miljarder år.. då "gud" ju inte ens befinner sig i vår livszon... vi vet, att vi måste underhålla varandra, det finns liksom ingen annan utväg, i saken att förbättra livskvalitet och förbättra meningen-med-livet-känslan i hjärterot för dem vilka tappar livslust.

Gud är en önskemetaforisk plugg. inse det.. eller fortsätt nätknypplandet bestående av pur luft, vilket är trist för dem som tror att ännu mer allienation är vad som behövs.




Citat:
Gud: Det finns något annat, sök efter det! Vägen dit är rättfärdigheten. Den som längtar efter rättfärdighet ska finna den och för alla dem finns jag nära för att hjälpa till.
Sö vad... sök dig själv, annars!

Gå introspektivt, det är vad du säger, tiga ... ovh be.. inte begära.. avsäga sig viljan att nå fram i interaktion med in divider, ta gud istället och begär inte så mycket, allrahelst inte lön o ersättningar.. jobba lite gratis-mantrat, helst säg upp dig från jobbet och låt stackare ha dig som trampolin också.. när de nu inte ens ser ljus o mening i tron att människor är så dumma så dumma så otroligt dumma, medan gud.. måste få vara enbart snäll, det enda som KAN vara snäll ? I den dummes värld?





Citat:

Människan är en jordvarelse som har makt att frigöra sig från genernas diktatur. Vi är inte förutbestämda att ägna våra liv åt att försöka konkurrera ut våra medmänniskor.
Diktatur.. ? Ge dig för tusan.


Att upptäcka genernas blomning.. är ju vackert! Se det barn som börjar inse och reflekjtera över sitt intellekt redan i härmandet o upptagningen av helt nya ordkonstellationer... de njuter! Se barnet eller individen, som går aha-pplevelser över att ha idkat lite tålamod.. och upptäcker att enbart lite tid... genast sätter den spikade jaguppfattningen om att vara oduglig.. till helt annan dager.. genom att inte erkänna sig dum.. som bl.a JV menar, att barn.. är tomma korkade kärl vid födseln och när dna börjar aktiveras.. då behövr de lite hårdare pränta in i banret att nejnejnej.. så kan du inte tänka och förbise gud.. "vi måste börja plugga in gud i dig, men den Sanne gud..inte för mkt logik inte! " ... du håller en lite jv-retorisk anklang - kan jag tycka, men jag kan ha fel ?


(t.ex ... religionerna-är-så-onda.. som du nämnt flertal ggr - men min gud, är genomgående god.. ) .. eh, liksom.. vad är det för svammel, DU ondgör människor.. med präktiga fördomar, liksom du känner alla individer.

Du fällde fördomskommentar om mig initialt, utifrån att jag inte ber elelr dyrkar eller ger tilltro åt ett ord som andra, håller för sannare än människan själv. Det ser jag som vvikande gudstro. Ganska i klass med islamism. Den europeiske guden är en jävel, men vår allah/eller den gud som *askmeab.jesus dyrkar.. den minsann, är god.


jösses


men du ser inte bilden?





Citat:



Gud: Önska den väl som förbannar dig. Be för dem som skymfar dig. Gör gott mot dem som hatar dig
Basic elemntary psychology, den finns i limbiska systemet redan.. .. eller när barn och tonåringar, eller svagsinta vuxna, lämnar naiva öga-för-öga-tänk.. och går resonemng till mötes istället. När de börjar förstå sig själv i rummet/rymden. Fast det känns ynkligt att förminska sig själ i perspektivet universum, finns dem som faller i det.. får existentiell ångest, långt ifrån alla förstås.




Så.. nej , det är viljan att förstå sig själv i andra, smart att förstå att leenden smittar, att våld kan föda våld.. det har INGET!! med gudshypotes att göra, liksom moral finns medfött i människa. Även dem som aldrig danats formats o stöpts i bibelversering - du viftar m bibeln.. det är rätt onödigt när det kommer till "att göra gott"

Citat:

. Om någon tar ifrån dig något så kräv det inte tillbaka.
Verkligen.. ?


Mmm... nej här vilar ju inte samarit-idealismen inte, absolut inte... låt oss alla sjunga halleluja och börja agera som moder Theresia. Det skulle verkligen skapa lycka på jorden ?

Försaka sig själv, gärna banna sina behov lite, gå nunnevalsen till mötes.



Citat:
Ge åt dem som ber dig och svik inte den som vill låna.
Det är annars, reeeeelativt för sent.... att försöka krama om jordklotet och få till en annan vridning.. men bra romantism där.. som funkar enbart i tanken! varför din besvikelse kan bli desto större, när du ser att jv-gud.. är ett påhitt av samma grova kalliber som de andra gudarna. Ni är individer md ha-begär på någon gud som kan smälla högre än alla världarnas gudar, fint för dig själv, att omhulda för ditt egos vinnnings skull att orka leva.

Bara det, att alla har ett liv, att då leva utan tankar om gud, är fullgott.. och att nedvärdera det.. kan vara en s.k synd.. som rensats ut, men inte tillräckligt när man hör dina ordanden, elelr hur du plockar ur bibeln, att ha att döma andra. Du har bibeln som ditt personliga försvar.. ok för dig men inte ok för dem utanför din livsattityd.

Lite respekt för att starka ord om en stark "gud/kraft" kräver att du inser hur du förhäver dig... du vill stärka DINA känslor DINA tankar.. skapa en pol... för att peka på andra,..som inte gör vad du gär och så kan man inte ha det, det blir alltför lågt stående naivt, folk är lite intelligentare än så, man vet att man har olika uppgifter, gudsdogman är extremgeneraliserande. Därför är jag så kritisk.
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2014-06-16 kl. 11:44.
Citera
2014-06-16, 11:47
  #80
Medlem
BlackJewels avatar
Är man så allienerad, att man som individ inte längre kan se mänsklighet som ens egen familj.. främlingar som ens vänner, då vänder man sig till gud o letar ännu fler hinder för att bygga upp allienationsmuren än starkare.. man fjärmar sig insikten att man är en människa med kvaliteter att användas.. att påverka och upptäcka för att delge.. åt människa, det är kärlek!



Man börjar luckra upp det istället - det är vad du proklamerar. Det är också så religioner "resonerar" i affekt.. och upplösning av intellekt.



Via också ganska återkommande nedvärdering av människa, som jorden varelse, så duktig att ha rönt så enorma framsteg, gynnat så otroligt många.. och du går och spottar på det - det är inte riktigt att vara sinnesnärvarande eller att se helheter, det är isolerad sektretorik.
Citera
2014-06-16, 12:47
  #81
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beklagar, detta är en otrolig dålig etisk tumregel.

Den kan leda RAKT till och legitimera: "For your own good".

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Naturligtvis kan den gyllene regeln misstolkas i teorin, men jag har aldrig hört talas om att det skett i praktiken.

Vilken sten levar du under?

Religionshistorien kryller av invasiva "for your own good"-kampanjer. (Jag försökar givetvis inte att generalisera).
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback