2005-08-22, 20:37
Medlem
Fat bastards avatar
Go'kväll.
Jag skall på skoj lägga om mina kostvanor ett tag och kommer förmodligen därför att äta en hel del kyckling.

Nu är det så att jag har alltid haft en ganska kallsinnig inställning till kyckling, jag tycker helt enkelt att det är en ganska slätstruken maträtt på det stora hela.

Därför vill jag nu få några fina tips på hur man får detta fjäderfä att bli lite mer delikat, kryddning, marinering, tillagning etc.

OBS! JAG AVSKYR CURRY! Så det tipset kan ni helt låta bli.
Citera
2005-08-22, 22:31
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Go'kväll.
Jag skall på skoj lägga om mina kostvanor ett tag och kommer förmodligen därför att äta en hel del kyckling.

Nu är det så att jag har alltid haft en ganska kallsinnig inställning till kyckling, jag tycker helt enkelt att det är en ganska slätstruken maträtt på det stora hela.

Därför vill jag nu få några fina tips på hur man får detta fjäderfä att bli lite mer delikat, kryddning, marinering, tillagning etc.

OBS! JAG AVSKYR CURRY! Så det tipset kan ni helt låta bli.
Ta ett gäng kycklingfiléer,lägg dem i en ugnsfast form. Häll på med grädde och lägg i svarta oliver och fetaost. In i 200 grader tills grädden börjar få färg. En enkel rätt som är en höjdare. Gillar du kryddstark mat kan du ha i lite salt och peppar. Köp med fördel billiga kycklingfiléer som har hög vattenhalt, de blir inte lika torra. Till det rekommenderar jag råris. Förstek riset i lite olivolja innan du kokar det. Sås? en smaksak.
Citera
2005-08-22, 23:45
Medlem
OliTs avatar
Att marinera kyckling är viktigt, precis som att inte laga den för mycket. Kyckling ska vara genomstekt, men måste inte vara överkokt. En bra metod är att steka kycklingen för att få en välsmakande stekyta, in i ugnen och använda en vettig digital termometer, när kycklingen är 72 grader i mitten är den klar. Kyckling fungerar bra i Thai/Asiatisk mat, kanske börjar bli lite uttjatat men det är helt ok som omväxling, riven ingefära, krossat citrongräs (fiska upp ur marinaden efteråt), finhackad vitlök, chilipeppar, koka klart i ugnen i lite kokosmjölk, käka med valfria tillbehör, couscous är rätt nice.
Citera
2005-08-22, 23:55
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Jag brukar göra den här sötsura såsen ibland(smakar exakt som den man får på kinakrogen, fast tänk på att det är onyttigt som fan)

1dl Ketchup
1dl Socker
1dl Krossad Annanas
2msk Ättika(funkar med vinäger också)
Sambal oelek(efter smak)

Koka ihop allt och sila(om du inte vill ha annanasbitar).
Citera
2005-08-23, 00:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Om man har kasst med ingredienser hemma, så är det fint att bara skära filén lite i mitten. Sedan lägger du i en bit stark ost och lite sweetchilli sås.
Stek på, sedan in i ugnen. Fin att käka med potatis o lite salsa!
Citera
2005-08-23, 00:08
Medlem
Bråkmakarns avatar
Här är ett par kycklingtrådar, kanske hittar du nåt av intresse där:

Recept på en enkel kycklingsoppa sökes!

Goda recept på kycklingfilé sökes!
Citera
2005-08-23, 00:12
Medlem
Laments avatar
Stek kyckling delad i småbitar, dra ner en burk tonfisk i stekpannan och sedan slutligen lite vispgrädde. Riv en massa parmesan och rör ner tillsamans med såsen och alternativt lite chilisås eller dylikt.
Citera
2005-08-23, 00:15
Medlem
NoTruces avatar
Kyckling funkar även utmärkt med makaroner, prova då att hälla över kyckling-eller grillkrydda, som du för övrigt öser över kyckligen när du steker den.

Tips: Ta fram kycklingarna ett bra tag innan du ska laga dem, så att de får självtina.
Citera
2005-08-23, 00:22
Medlem
cosmic_dancers avatar
thaikyckling gryta

4 kycklingfileér
en påpse thai wokgrönsaker
1 burk kokosmjölk
1-2 tsk red currypaste
1 dl kycklingfond

Tärna 4 kycklingfileér och bryn dess i olja och pressad vitlök
Låt wokgrönsakerna värmas upp i en kastrull.
Häll sedan över kycklingen i kastrullen.
Tillsätt kokosmjölken, currypastan och kycklingfonden.
Låt det puttra upp

Servera med ris

Eller

Stek kycklingfileér i olja och pressad vitlök och krydda dom med chili, paprikapulver och curry

Gör en sås på:
1 burk Kokosmjölk
½-1 burk passerade tomater
curry
paprikapulver
chili
Blanda såsen i en bunke/kastrull. Låt såsen sedan puttra tillsammans med fileérna i pannan.

Servera med ris/potatis eller bara en bit bröd att doppa i såsen. En god sallad med isbergssallad, rädisor, gurka och själkselleri är också gott att ha till.

Lycka till
Citera
2005-08-23, 01:03
Medlem
Deannas avatar
Jag har aldrig gillat kyckling förutom denna rätt..

Herrgårdskyckling.

4 Kycklingfiléer

Salt och Vitpeppar

2 dl Crème Fraiche

2 msk Hackad Persilja

1 tsk Fransk Senap

2 dl Riven Lagrad Ost

50 g Hackad Rökt Skinka

Gör så här:

Sätt ugnen på 225C.
Blanda cremé fraiche med skinka, persilja, senap och ost.
Lägg kycklingfiléerna i en ugnsäker form.
Krydda med salt och vitpeppar.
Bred blandningen över kycklingen.
Ställ in i ugnen i mitten i ca 20-25 min.
Servera med klyftpotatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in