• 1
  • 2
2014-06-07, 20:06
Medlem
Verkar vara en dag med många olyckor, någon som vet något mer?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19018669.ab
Citera
2014-06-07, 20:10
Medlem
Mattematikens avatar
Saxat ifrån Aftonhoran:

Pojke död i crossolycka
En 13-årig pojke dog när han körde omkull med sin crossmotorcykel i jämtländska Hällesjö på lördagseftermiddagen. Olyckan skedde under träning och föräldrarna var närvarande.
Räddningstjänst och ambulanspersonal påbörjade livräddande åtgärder på platsen. Pojken fördes med ambulanshelikopter till Östersunds sjukhus där dödsfallet konstaterades.
– Exakt hur olyckan gått till är oklart, vi har inte talat med vittnen än, sade Bengt Stadin, polisens länsvakthavande befäl, till TT på kvällen.
Enligt räddningstjänsten tydde skador på pojkens hjälm att han ramlat med huvudet före i backen. Den drabbade familjen får stöd av en Posomgrupp från kommunen där de hör hemma.
Citera
2014-06-07, 20:12
Bannlyst
Å fy fan stackars barn och familj, men varför vill du ta upp det här på flashback, crossåkning är farligt och landar du galet efter tex ett högt hopp så kan det gå riktigt illa även om du har full skyddsutrustning, min gissning är att han brutit nacken
Citera
2014-06-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADM4N
Å fy fan stackars barn och familj, men varför vill du ta upp det här på flashback, crossåkning är farligt och landar du galet efter tex ett högt hopp så kan det gå riktigt illa även om du har full skyddsutrustning, min gissning är att han brutit nacken
Jag lutar åt samma idé, låter rätt troligt. Fyfan vad tragiskt för föräldrarna. Det har varit många ungdomar som dött i den sporten sista åren, alldeles för många.
Citera
2014-06-07, 21:21
Medlem
DennisOlofs avatar
MADM4N, allt som hamnar under denna grupp på FB hanterar just "olyckor och katastrofer" och det som är relaterat till fallet i fråga. Att just du tycker det är onödigt är inte relevant, någon har startat en tråd och om sedan folk vill skriva inlägg där är upp till dom. Moderatorer tar bort, låser trådar osv och mer där till om det behövs.

Det som är intressant i detta fall, hur kunde olyckan ske. Vad jag vet så brukar man ju ha massa skydd, man kör på en banan osv. Risker finns ju men precis som med Formel 1, så ska dom bara minimerade eller små. Kan inte höra till vanligheterna att folk dör, ofta brukar man ju skada sig, men i detta fall låter det mycket märkligt. Vad hände egentligen. Inte kör man så fort på en cross när man kör på en bana. Kan man ramla så olyckligt att man dör ?

Vore verkligen hemskt om huvudet tagit smällen när man slår i marken, men hur blir det så ?

Brukar man inte ramla mer åt sidan osv ?
Citera
2014-06-07, 21:33
Medlem
Manboiiis avatar
Sen vet man aldrig heller om barnet kan ha haft fysiska åkommor på organen sedan födseln.

Men fortfarande väldigt tråkigt ändå.
Citera
2014-06-07, 23:45
Medlem
Jag tävlar i motocross och vet att dom värsta olyckorna och flesta dödsfallen händer i hoppen.

Dom flesta banorna i Sverige har hopp som är totalt livsfarliga eftersom att dom som arbetar med banorna inte har den blekaste om hur man bygger ett säkert hopp.

Jag har varit på banor där åkarna gått ihopp och krävt att banarbetarna ska göra om en landning eller liknande.

Min hemmabana har precis gjort ett nytt ganska stort platåhopp där landningen knappt är längre än en hojlängd, ganska brant alltså. Varit många krascher där på väldigt få träningar.

Kolla i USA på hoppen och sen åk till valfri Svensk bana så förstår ni. Landningarna på Amerikanska hopp är oftast överdrivet långa.

Tragist att unga tonåringar ska dö pga taskigt gjorda hopp.
Citera
2014-06-09, 19:04
Medlem
Flashpops avatar
Fy fan vad tragiskt! Men som sagt, cross måste va bland det farligaste man kan syssla med.

Känner en kille som landade fel i ett hopp och fick avslutet på styret in i öppningen på hjälmen och fick in styret i skallen!! Han sitter i rullstol idag och ska va jävligt glad att han ens lever
Citera
2014-06-09, 22:43
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envilandeonska
Jag tävlar i motocross och vet att dom värsta olyckorna och flesta dödsfallen händer i hoppen.

Dom flesta banorna i Sverige har hopp som är totalt livsfarliga eftersom att dom som arbetar med banorna inte har den blekaste om hur man bygger ett säkert hopp.

Jag har varit på banor där åkarna gått ihopp och krävt att banarbetarna ska göra om en landning eller liknande.

Min hemmabana har precis gjort ett nytt ganska stort platåhopp där landningen knappt är längre än en hojlängd, ganska brant alltså. Varit många krascher där på väldigt få träningar.

Kolla i USA på hoppen och sen åk till valfri Svensk bana så förstår ni. Landningarna på Amerikanska hopp är oftast överdrivet långa.

Tragist att unga tonåringar ska dö pga taskigt gjorda hopp.

Det måste ju finnas något förbund och om det vore så illa på varje bana varför görs det inget åt saken. Du låter ju tämligen rätt bestämd i dina åsikter men som sagt några fler "ansvariga" måste finnas än proffstyckare. Annars får ni väl gå ihop och tycka tillsammans så det kanske händer något.
Vet du om aktuell bana har varit granskad eller att folk varit kritiska emot?

Tilläggas bör att jag själv inte har en aning om hur det skall vara mer än mitt logiska tänkande.
Citera
2014-06-09, 23:48
Tragiskt.. tyvärr är de flesta motocrossolyckorna med dödlig utgång s.k. "trauma of dens" - på lekmannaspråk "bryta nacken", om folk bara visste vad som egentligen sker så kanske fler olyckor kunde förhindras iom kännedom.

http://www.spineuniverse.com/sites/d...asaxis3-BB.jpg

-då man landar med huvet före på ett sådant vis att hakan "trycks" ned mot/frammåt bröstkorgen så penetrerar 2a nackkotans "dens" ryggmärgen och det finns ingen vård i denna värld som kan hjälpa personen ifråga, ej ens om olyckan skulle ske inne på sös akuten så vore det förgäves att ens försöka, och jag förstår inte varför man ens skickar en helikopter till dessa skador, det finns ingenting man kan göra för att hjälpa.

ex: https://www.youtube.com/watch?v=oeHPwCB04nI

...samma typ av olyckor sker när folk dyker från bryggor och slåt huvudet i botten - då dyker de från 20cm hög brygga, så det krävs inte mkt...
Citera
2014-06-10, 00:44
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan831
Tragiskt.. tyvärr är de flesta motocrossolyckorna med dödlig utgång s.k. "trauma of dens" - på lekmannaspråk "bryta nacken", om folk bara visste vad som egentligen sker så kanske fler olyckor kunde förhindras iom kännedom.

http://www.spineuniverse.com/sites/d...asaxis3-BB.jpg

-då man landar med huvet före på ett sådant vis att hakan "trycks" ned mot/frammåt bröstkorgen så penetrerar 2a nackkotans "dens" ryggmärgen och det finns ingen vård i denna värld som kan hjälpa personen ifråga, ej ens om olyckan skulle ske inne på sös akuten så vore det förgäves att ens försöka, och jag förstår inte varför man ens skickar en helikopter till dessa skador, det finns ingenting man kan göra för att hjälpa.

ex: https://www.youtube.com/watch?v=oeHPwCB04nI

...samma typ av olyckor sker när folk dyker från bryggor och slåt huvudet i botten - då dyker de från 20cm hög brygga, så det krävs inte mkt...

Du menar väl ändå att huvudet åker bakåt och inte framåt?

I mitt fall så sitter jag inte på en cross utan nackskydd (jag kör med nyaste Atlas kragen), även om det aldrig är en garanti så minskar det avsevärt huvudets rörelser men man kan samtidigt köra utan att störa sig på kragen som på många andra modeller.

Polaren kör utan och han har redan vurpat 3ggr senaste veckorna varav en smäll tog rejält på ryggen

Skulle aldrig ens komma på tanken att sätta ett barn på en cross utan varken hjälm eller nackskydd, även om det då begränsar och "stör" så ser jag hellre att man kör begränsat tackvare nackskyddet än fullmakaron utan!
Citera
2014-06-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Det måste ju finnas något förbund och om det vore så illa på varje bana varför görs det inget åt saken. Du låter ju tämligen rätt bestämd i dina åsikter men som sagt några fler "ansvariga" måste finnas än proffstyckare. Annars får ni väl gå ihop och tycka tillsammans så det kanske händer något.
Vet du om aktuell bana har varit granskad eller att folk varit kritiska emot?

Tilläggas bör att jag själv inte har en aning om hur det skall vara mer än mitt logiska tänkande.

I Sverige så har vi Svemo som bestämmer hur banorna ska och inte ska se ut. Blandannat får vi inte ha dubbelhopp eller riktiga "whoops" i Sverige. Därimot så tror jag inte det finns någon bestämmelse på hur platåhoppen får ser ut.

Enligt mig så är ett väl byggt dubbelhopp säkrare än ett dåligt byggt platåhopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in