2014-06-06, 22:00
Medlem
Jag är ute och letar lägenhet och stöter allt som ofta på objekt där badrummet är i behov av renovering.

När det gäller renovering av badrum så är det dels relativt dyrt, men det är även något som lockar med att göra det själv. Det är många moment som ska klaffa, man måste läsa på, vara noggrann o.s.v. Dessutom är ett nyrenoverat badrum ofta väldigt vackert och jag kan tänka mig att det infinner sig ett visst välbefinnande när det är klart och man vet att man gjort det själv.

Jag har aldrig utfört någon större renovering förr, utan mest lagt något klickgolv, fixat med lite köksluckor o.s.v. Dock har jag läst på kring de olika momenten och det känns som att en normalintelligent person bör reda ut det så länge man är noggrann och tänker efter en gång extra inför varje moment.

Eftersom det är lägenheter vi diskuterar så känns det dock som att fallhöjden är något större än i t.ex ett hus. Fuckar man upp i en lägenhet och det sprider sig fukt och mögel i huset så kan jag tänka mig att man får det hett om öronen. Hur resonerar man kring detta, är det någon risk, eller brukar eventuella problem hålla sig inom lägenheten?

Hur hade ni tänkt kring detta, använder ni er uteslutande av hantverkare när det gäller våtrum, eller fixar ni med det själv?

Vad finns det för alternativ om man vill göra delar själv. Kan man fixa med rivning och kakelsättning själv och hyra in hantverkare enbart till att lägga fuktspärren? Blir badrummet "godkänt" då, eller måste hantverkaren göra hela arbetet för att få ett heltäckande försäkringsskydd (vilket jag iofs inte tror man har mycket för ändå med tanke på hur försäkringsbolagen jobbar, men det är bra vid en eventuell försäljning). Hur känner hantverkare för att bara komma in och göra smådelar, gnälls det då så att de inte vill göra det eftersom det inte finns så mycket pengar i projektet då?
Citera
2014-06-06, 22:04
Medlem
Adolf.Fittlers avatar
Du måste ha någon som sköter tätskicktet... resten kan kan du göra hur fult du vill!

Men viktigt att ha papper på underarbetet om de händer nått med försäkringar osv!
Citera
2014-06-06, 23:09
Medlem
Allting handlar egentligen om vad ditt försäkringsbolag säger.

Du kan göra allting själv så länge det är fackmannamässigt utfört.
Men hur bevisar du för försäkringsbolaget att det är fackmannamässigt utfört om det blir problem?

I teorin kan du ta in en firma som sätter tätskiktet och du kaklar själv.
Men var ligger ansvarsfrågan om tätskiktet skulle visa sig inte vara tätt?
Är det företaget du anlitat för tätskiktet som har slarvat eller är det du som har punkterat tätskiktet när du kaklade?

Jag skulle aldrig ta på mig att bara göra tätskiktet av ansvarsskäl
Citera
2014-06-08, 18:25
Medlem
Burkbubbas avatar
Om någon ringer till min firma och har köpt material till jobbet själv, eller vill bara ha delar av ett jobb gjort så saltar vi alltid på priset rätt rejält. Tycker kunden att vi är för dyr så förlorar vi ingen större summa på det, tycker kunden att det är okej så tjänar vi istället väldigt mycket för ett jobb som går snabbt.

Hade den här diskussionen tidigare här på forumet, tråden ligger lite längre ner. Du behöver inte gummera bara för att du ska ha kakel och klinkers, du kan sätta badrumsmatta på golv och vägg och sedan kakel och klinkers på mattorna. Mattorna är tätskiktet, det är alltså istället för att gummera. (Säkrare och snabbare)

Det kan däremot vara lite svårt om man inte har gjort det förut, men det finns säkert guider på internet. Om inte det så kan du skicka ett PM till mig så kan jag skriva en utförlig guide om hur du ska gå tillväga. Jag rekommenderar dock inte att man ska göra det utan erfarenhet, men om du är sugen så vet du vart jag finns.

Att sätta kakel/klinkers är det lättaste, använd laser så det blir rakt. Råkar du kapa en platta fel så är det inte hela världen, bara att ta en ny och försöka att inte göra om samma misstag.

Som jag skrev tidigare, jag rekommenderar inte att man gör det själv. Det tar tid, man gör misstag som kan vara dyra att fixa (dyrare än att anlita ett företag från första början), och resultatet blir antagligen inte lika bra som när ett proffs utfört arbetet.

Jag är utbildad golvläggare och delägare i ett företag inom golv/badrumsbranschen så jag vet vad jag pratar om.
Citera
2014-06-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Om någon ringer till min firma och har köpt material till jobbet själv, eller vill bara ha delar av ett jobb gjort så saltar vi alltid på priset rätt rejält. Tycker kunden att vi är för dyr så förlorar vi ingen större summa på det, tycker kunden att det är okej så tjänar vi istället väldigt mycket för ett jobb som går snabbt.

Hade den här diskussionen tidigare här på forumet, tråden ligger lite längre ner. Du behöver inte gummera bara för att du ska ha kakel och klinkers, du kan sätta badrumsmatta på golv och vägg och sedan kakel och klinkers på mattorna. Mattorna är tätskiktet, det är alltså istället för att gummera. (Säkrare och snabbare)

Det kan däremot vara lite svårt om man inte har gjort det förut, men det finns säkert guider på internet. Om inte det så kan du skicka ett PM till mig så kan jag skriva en utförlig guide om hur du ska gå tillväga. Jag rekommenderar dock inte att man ska göra det utan erfarenhet, men om du är sugen så vet du vart jag finns.

Att sätta kakel/klinkers är det lättaste, använd laser så det blir rakt. Råkar du kapa en platta fel så är det inte hela världen, bara att ta en ny och försöka att inte göra om samma misstag.

Som jag skrev tidigare, jag rekommenderar inte att man gör det själv. Det tar tid, man gör misstag som kan vara dyra att fixa (dyrare än att anlita ett företag från första början), och resultatet blir antagligen inte lika bra som när ett proffs utfört arbetet.

Jag är utbildad golvläggare och delägare i ett företag inom golv/badrumsbranschen så jag vet vad jag pratar om.

Jag var lite rädd för att firmorna resonerar så och vill göra allt själv. Du menar att man i princip inte tjänar något på att t.ex riva ut hela skiten innan man tar dit en firma för offert?

Brukar inte offerterna vara uppdelade så att man ser vad varje del kostar? Hur agerar ni då om man begär en offert och sen säger att man vill stryka vissa poster i den, t.ex rivning och kakling?

När jag börjat läsa på kring hur man bygger upp ett badrum så verkar det som att tätskiktet är ett löpande arbete under större delarna av en badrumsrenovering. Om man följer råden i denna film, så blir det.

1. Riva
2. Sätta upp våtrumsgips (vågar ej göra själv)
3. Våtrumsprimer på golvet (vågar ej göra själv)
4. Flytspackla golvet
5. Våtrumssäkring med väv och tätmembran (vågar ej göra själv)
6. Kakla
7. Montering (Tveksamt om man vågar med tanke på att man borrar igenom tätskiktet)

https://www.youtube.com/watch?v=04uRpbS9WPw

I princip hade jag inte varit rädd för något av momenten, utan det handlar mest om att få papper på att det är rätt och riktigt. När man kollar igenom momenten så inser man att i princip allt från steg 2-7 handlar om tätskiktet. Då känns det som att man sparar marginellt på att hoppa och och flytspackla, när det ändå bara tar några timmar för hantverkaren, men å andra sidan så tar de säkert betalt som att det tar en vecka...
Citera
2014-06-10, 19:15
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag var lite rädd för att firmorna resonerar så och vill göra allt själv. Du menar att man i princip inte tjänar något på att t.ex riva ut hela skiten innan man tar dit en firma för offert?

Brukar inte offerterna vara uppdelade så att man ser vad varje del kostar? Hur agerar ni då om man begär en offert och sen säger att man vill stryka vissa poster i den, t.ex rivning och kakling?

När jag börjat läsa på kring hur man bygger upp ett badrum så verkar det som att tätskiktet är ett löpande arbete under större delarna av en badrumsrenovering. Om man följer råden i denna film, så blir det.

1. Riva
2. Sätta upp våtrumsgips (vågar ej göra själv)
3. Våtrumsprimer på golvet (vågar ej göra själv)
4. Flytspackla golvet
5. Våtrumssäkring med väv och tätmembran (vågar ej göra själv)
6. Kakla
7. Montering (Tveksamt om man vågar med tanke på att man borrar igenom tätskiktet)

https://www.youtube.com/watch?v=04uRpbS9WPw

I princip hade jag inte varit rädd för något av momenten, utan det handlar mest om att få papper på att det är rätt och riktigt. När man kollar igenom momenten så inser man att i princip allt från steg 2-7 handlar om tätskiktet. Då känns det som att man sparar marginellt på att hoppa och och flytspackla, när det ändå bara tar några timmar för hantverkaren, men å andra sidan så tar de säkert betalt som att det tar en vecka...

Att riva ut allting är något en tar som firma positivt, går företaget du anlitar bra så känns det snarare som en fördel. Det är ett helvete att behöva riva kakelplattor och konka in till bilen i hinkar fram och tillbaka. Som jag sa tidigare så saltar vi fakturan brutalt om vi bara ska komma in och göra några delar av ett arbete, speciellt i ditt fall där vi skulle behöva göra del 2 och 3, sen vänta på att du flytspacklar golvet, sen ska vi komma tillbaka för att göra en steg till. Det hade blivit oerhört dyrt eftersom det blir bilturer och krångel för oss, så då drar vi på en rejäl höjning.

Våtrumssäkring med väv och tätmembran är ett alternativ, det som plattsättare oftast använder. Det finns dock ett alternativ som du kan använda själv. Det är att använda matta på golv och vägg, så slipper man torktider. Då blir det inget löpande arbete, vi utför ett helt badrum med matta på golv och vägg på 8-10 timmar.

Då börjar vi med att flytspackla golvet kl 07.00, sen åker vi och tar rast, sen gör vi något litet jobb och sen tillbaka till badrummet vid 10-11.00 tiden. Då har golvet blivit tillräckligt torrt för att gå in där och lägga mattan. Men före vi lägger mattan på golvet spacklar vi väggarna så det hinner torka under golvläggningen. När golvet är färdigt har spacklet torkat, så spacklar man den lilla kant som blir på uppviket, blåser på det med värmepickan så kan man hänga väggen 20min efter.

Det tar oss proffs som sagt 8-10 timmar, är man amatör som läser runt och har tålamod att lära sig så klarar man nog av det på 2 dagar utan problem. Det är svårt, men det går.
Citera
2014-06-10, 19:46
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du kan göra allt själv tex Weber

Hur du monterar bara att läsa.

Lyssna inte på massa jävla lallare som säger att de kan allt, vem som helst kan starta firma och klistra på "auktoriserad montör" certifikat bla bla de är väl bagare eller något från början. 90 av 100 har fan inte ens yrkesbevis.
Citera
2014-10-21, 15:25
Medlem
AsiatBoxs avatar
Även om 90 av 100 inte kan sitt yrke så är det fortfarande stämpeln som räddar TS vid en eventuell skada i våtutrymmet. då får firman som utfört arbete betala för skadan om det kan påvisas att det varit brister i deras arbete.
Men ja våtrumsintyg garanterar inte att det är utfört på rätt sätt det minsta...

Ska du göra det själv så får du se till att föra noggrann fotodokumentation fast som sagt det beror på ditt försäkringsbolag och hur pass hårda de är.

Lycka till
Citera
2014-11-01, 22:05
Medlem
Jag har kaklat mitt badrum helt själv och det vart grymt bra och var faktiskt rätt så roligt. Läste på väldig noga innan och stressade inget.

Hade en hantverkare som kaklade toaletten på övervåningen tidigare och det vart inte alls lika snyggt. Hantverkare slarvar och har ofta tidspress på sig. Kan man istället göra jobbet själv och inte har tummen mitt i handen så blir det ofta bättre. Jag har jobbat som snickare tidigare och gör nästan alla renoveringsjobb själv hemma.
Citera
2014-11-02, 12:49
Medlem
Gores avatar
Papper på tätskikt

Har för tre månader sedan medföljt på en besikning som Anticimex utförde på ett hus min släkting var högstbjudande på.
Detta var ett krav för att kunna teckna hemförsäkring till fullvärde.

Det kunde då konstateras att "någon" utfört renoveringar av båda våtutrymmena,kakel och klinker.
Anmärkningar på båda utrymmens golvbrunnar,osäkerhet om hur tätskiten var utförda medförde att budet drogs tillbaka då ev.skador inte skulle komma att omfattas av försäkringen.(fullvärdesdelen)

Fönster i lilla toan var bytt till en annan storlek och besiktaren trodde att det var satt kakel på plywood i delar av gamla fönsteröppningen,inte godkänt.
Det hade inte heller spelat någon roll att byta bolag då de besiktade åt andra också.....
Positivt var att det var ett billigt pris för att inte åka på en oväntad smäll ifall olyckan är framme.

Det ser ut som fastigheten är såld nu iaf....

Det hus som min släkting till slut köpte hade klara papper på hur och vem som utfört tätskikt i våtrum samt dränering av grund/källare.
Nog så viktigt med tanke på hur dyrt det kan bli i ett villa ,men vattenskada i en lägenhet kan ställa till det för andra i samma hus ......kanske ännu värre.
Senast redigerad av Gore 2014-11-02 kl. 12:57. Anledning: Tillägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in