2014-06-06, 21:13
Medlem
JediOperatives avatar
Jag har alltid undrat vad det betyder när man har "ångest". Vad menas med det exakt?
Kan någon försöka förklara tack?
Citera
2014-06-06, 21:16
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngest
Citera
2014-06-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JediOperative
Jag har alltid undrat vad det betyder när man har "ångest". Vad menas med det exakt?
Kan någon försöka förklara tack?

Ångest är ett tillstånd när du känner oro samt rädsla, oftast i stark kombination. Det framkallar i sin tur obehagliga reaktioner i kroppen som t.ex. hjärtklappning, svårigheter att andas, illamående, yrsel, etc.
Citera
2014-06-06, 21:19
Medlem
Sn0o0oZs avatar
oro/panik/nervositet/svettningar/obehag/tyngd i bröstet. Kan ha koppling till depression.
Citera
2014-06-06, 21:22
Medlem
Ralphie-Cifarettos avatar
Varför skapa en tråd när du kan googla ordet "ångest" och få svar på 30 sekunder?
Citera
2014-06-06, 21:24
Medlem
1177 Vårdguiden har en mycket bra text om ångest: Länk

För övrigt har vårdguiden flertalet utförliga texter om allt mellan alkohol till östrogen.
Citera
2014-06-06, 21:25
Medlem
JediOperatives avatar
Ok tack för svaren
Citera
2014-06-06, 22:13
Medlem
Iamthebatmans avatar
Jag har själv ångest (sannolikt). Visste inte själv att det var detta det rörde sig om för än mycket googlande, fb-ande och ett psykologbesök.
Kände sedan i mars yrsel.
Därefter i aprill även stickningar och domningar i armar/läppar. Även svimning första kvällen som det stack i armen, varpå jag åkte till akuten.
Detta ledde även till panikattacker då jag var övertygad vid ett flertal tillfällen att det var infarkter/stroke/d.y.l...

Är än idag bara 80% säker på att det är mentalt, trots ett akutbesök och ett läkarbesök dagen efter.

För min del (om det är mentalt) så utlöstes det hela bland annat av att jag känner väldigt lite värde i min nuvarande utbildning och inte direkt känner att jag är påväg nånstans med de tre åren (ett kvar). Och att jag inte längre kan utöva mitt föratahandsval i idrott pga knän som ej samarbetar. Permanent.

Det kan ta sig många uttryck, men går ut på att man har en eller vanligen flera känslor/åttaganden/whatever som är väl mycket att hantera just då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in