• 1
  • 2
2014-06-05, 10:57
Medlem
En rolig tanke
Våran galax färdas ju i hiskelig fart genom rymden.
Tänk om det finns olika fält i den rymden som påverkar oss på sätt som vi idag inte vet.
Att vi nu är i ett visst fält som för oss är det vi vet just nu, det normala, men ju mer tiden går så åker vi in i nya fält, med nya egenskaper.
Citera
2014-06-05, 11:30
Medlem
eides avatar
Du får nog utveckla.
Citera
2014-06-05, 12:19
Medlem
eenoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
En rolig tanke
Våran galax färdas ju i hiskelig fart genom rymden.
Tänk om det finns olika fält i den rymden som påverkar oss på sätt som vi idag inte vet.
Att vi nu är i ett visst fält som för oss är det vi vet just nu, det normala, men ju mer tiden går så åker vi in i nya fält, med nya egenskaper.

Vi är inne i ett nytt fält just nu som ger oss en rejäl dos kosmisk energi, kolla sista delen på 2012 domedagen/pånyttfödelsen tråden,

Titta på den här http://youtu.be/N0k7C8saTOY och följ han som har tråden och titta på hans videor så förstår du vad det är för ett slags fält.
Citera
2014-06-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eide
Du får nog utveckla.

Jag menar, det vi mäter och ser nu i vetenskapen, är ju just här, i den rymd vi är.
Tänk om det finns annorlunda rymd längre fram i våran galax bana.
Citera
2014-06-05, 20:26
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Jag menar, det vi mäter och ser nu i vetenskapen, är ju just här, i den rymd vi är.
Vad menar du men annorlunda rymd? Rymden är konstant. Om rymden ska vara annorlunda måste också andelen mörk materia och energi var annorlunda.
Citera
2014-06-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Vad menar du men annorlunda rymd? Rymden är konstant. Om rymden ska vara annorlunda måste också andelen mörk materia och energi var annorlunda.

Jag menar att vi rör oss i rymden, vi är inte på samma ställe hela tiden.
Det vi mäter om rymden här, behöver inte vara samma för rymden där.

En liknelse kanske kan vara salt och sötvatten, fortfarande vatten men inte med samma egenskaper.

Om man bara var i saltvatten så hade man trott att det var allt som var, tills man hittade sötvatten.

Jag säger inte att det ÄR så, det KAN vara så.

Jag tyckte det var lite roligt att tänka att vi flyger fram som attans i rymden och byter egentligen ställe hela tiden. Vi är aldrig på samma ställe.

Och hur otroligt skulle det vara att det finns delar med annorlunda mängd mörk materia och energi än vad vi mäter just här? Inte speciellt otroligt skulle jag tro.

Sen kanske det finns egenskaper vi inte ens har mött i vår del av rymden än.
Rymden är ganska stor.
Senast redigerad av ivanivan 2014-06-05 kl. 20:59.
Citera
2014-06-05, 20:49
Medlem
Citat:
Vi befinner oss i fältet som är inget överallt. Materian kan inte existera utanför det oändliga ingenting. Om det är en kraft eller metafysisk värld har jag funderat över ett tag och anser att den bör vara verklig. För utan inget så finns inte materia att ta plats.
Senast redigerad av peertop 2014-06-05 kl. 20:52.
Citera
2014-06-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vi befinner oss i fältet som är inget överallt. Materian kan inte existera utanför det oändliga ingenting. Om det ör en kraft eller metafysisk värld har jag funderat över ett tag och anser att den bör vara verklig. För utan inget så finns inte materia att ta plats.

Jag tror vi är ett litet litet mönster av ett mycket mycket större mönster.
Vi är ett så litet mönster så att vi är avskilda från andra mönster.
Men att alla mönster härstammar från samma mönster.
Citera
2014-06-05, 21:10
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Jag menar att vi rör oss i rymden, vi är inte på samma ställe hela tiden.
Det vi mäter om rymden här, behöver inte vara samma för rymden där.

En liknelse kanske kan vara salt och sötvatten, fortfarande vatten men inte med samma egenskaper.

Om man bara var i saltvatten så hade man trott att det var allt som var, tills man hittade sötvatten.

Jag säger inte att det ÄR så, det KAN vara så.

Jag tyckte det var lite roligt att tänka att vi flyger fram som attans i rymden och byter egentligen ställe hela tiden. Vi är aldrig på samma ställe.

Och hur otroligt skulle det vara att det finns delar med annorlunda mängd mörk materia och energi än vad vi mäter just här? Inte speciellt otroligt skulle jag tro.

Sen kanske det finns egenskaper vi inte ens har mött i vår del av rymden än.
Rymden är ganska stor.

Klart att vi rör på oss, hur annars ska Andromeda Galaxen och vintergatan kollidera? Dessutom så kan det kan inte finnas annorlunda mängd mört materia. Det är av denna typ av materia som har gjort vår universum till det den är idag, om andelen var 1% högre eller lägre skulle vi har levt i ett helt annat universum.
Citera
2014-06-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Klart att vi rör på oss, hur annars ska Andromeda Galaxen och vintergatan kollidera? Dessutom så kan det kan inte finnas annorlunda mängd mört materia. Det är av denna typ av materia som har gjort vår universum till det den är idag, om andelen var 1% högre eller lägre skulle vi har levt i ett helt annat universum.

Totalt sett ja? Men det betyder inte att den är jämnt sprid i hela universum?
Kan det inte finnas pooler med högre mängd, och ängar med mindre?
Jag kan ha misstagit mig.
Citera
2014-06-05, 22:35
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Totalt sett ja? Men det betyder inte att den är jämnt sprid i hela universum?
Kan det inte finnas pooler med högre mängd, och ängar med mindre?
Jag kan ha misstagit mig.

Nja låter lite orimligt enligt mig men vad vet jag. Vi vet bara en liten bråkdel om universum och vi upptäcker flera exceptionella fenomen som man inte ha trott varit möjligt. Sa ja, det kan kanske finnas.
Citera
2014-06-05, 23:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vi åker in och ut ur olika delar av galaxen. Ibland åker vi in i 'armarna', områden som är rika på gas där nya stjärnor bildas. Ibland är vi mellan 'armarna', varvid man kan anta att det är lite lugnare, bland äldre stjärnor.

Kosmologen Hannes Alfvén trodde att en del galaxer var gjorda av antimateria, så att det kunde bli en väldig smäll om vi stötte ihop med en sådan. Det är det nog ingen som tror på längre.

SF-författaren Vernor Vinge har skrivit en serie böcker där 'fälten' är olika beroende på hur nära galaxens centrum man är.
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Fire_...e_Deep#Setting
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in