2014-06-05, 10:32
Medlem
Maddafakkaas avatar
Nu vill jag få detta ordnat en gång för alla, eller för ett tag framöver i alla fall. Jag har gjort detta i flera år men har aldrig tagit det till en ny nivå så jag är väl fortfarande nybörjare. Skriver texter och spelar in på beats, gör alltså ingen egen musik själv, spelar bara in rösten och mixar.

Grejen är att jag får alltid väldigt dåligt ljud. Har nyligen börjat läsa på om frekvenser och sånt men jag känner att jag först och främst vill ha studioprylar jag kan lita på. Bra ljudkort, monitorer osv som ger ett ärligt ljud.

Jag kan inget alls om vad man behöver så därför frågar jag er. Har iaf lärt mig att jag behöver detta:

Ljudinterface (vet inte vad det gör, bara att jag behöver en sån)
Studiomonitorer (för rent ljud så jag kan höra bättre)

Mick har jag redan samt puffskydd och isolering runt micken för att dämpa studsande ljud.

Kan någon här hjälpa mig att få ihop en duglig hemmastudio för inspelning och mixning av röst? Vet inte vilken information ni behöver så det är bara att fråga så ska jag försöka svara. Jag vill ha bra kvalite, inte alltför dyrt men inget billigt skit heller.

Tack på förhand!
Citera
2014-06-05, 10:46
Medlem
cammos avatar
Dom här är riktigt bra för det priset.
http://www.jam.se/studio/studiomonit...Neusonik_NE05/
Ljudet motsvarar andra som kostar dubbelt så mycket.

Ljudinterface är t.ex det här http://www.4sound.se/dator/ljudkort/...o-m-track-plus

Finns hur många som helst i samma prisklass, du får läsa på lite själv där.

Sen beror ju mycket på vad du har för mick också, har du en dålig mick för 1000:- så hjälper det inte att skaffa ett ljudinterface.
Citera
2014-06-05, 10:50
Medlem
Maddafakkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Dom här är riktigt bra för det priset.
http://www.jam.se/studio/studiomonit...Neusonik_NE05/
Ljudet motsvarar andra som kostar dubbelt så mycket.

Ljudinterface är t.ex det här http://www.4sound.se/dator/ljudkort/...o-m-track-plus

Finns hur många som helst i samma prisklass, du får läsa på lite själv där.

Sen beror ju mycket på vad du har för mick också, har du en dålig mick för 1000:- så hjälper det inte att skaffa ett ljudinterface.

Tack!

Min mick har jag haft i flera år och den kostade nog inte mer än en tusing Denna har jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127669

Har dock läst om att många är nöjda med den. Borde jag köpa en ny?
Citera
2014-06-05, 10:53
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Tack!
Min mick har jag haft i flera år och den kostade nog inte mer än en tusing Denna har jag:

Det är en Stormembransmikrofon, så den lär fungera utmärkt.
Citera
2014-06-05, 10:55
Medlem
Maddafakkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det är en Stormembransmikrofon, så den lär fungera utmärkt.

Där ser man!

Bör jag köpa en bärbar dator som jag endast använder till musik eller spelar det ingen roll om jag kör på min stationära dator?
Senast redigerad av Maddafakkaa 2014-06-05 kl. 11:53.
Citera
2014-06-05, 12:12
Medlem
Maddafakkaas avatar
Citat:
Där ser man!

Bör jag köpa en bärbar dator som jag endast använder till musik eller spelar det ingen roll om jag kör på min stationära dator?

Glöm den frågan, hittade svar på google.

Men då köper jag det Cammo länkade, antar att du vet vad du pratar om

Behöver jag inget mer nu? Hyfsad mick, ljudinterface, monitorer och en dator?
Citera
2014-06-05, 14:23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Du lär ju behöva programvara till datorn, men det kanske du redan har?
Citera
2014-06-07, 20:23
Medlem
Skrffis avatar
Citat:

Du behöver ett program att jobba i. REAPER är fantastiskt, du kan göra i princip allt. Till råga på det, kostar det bara 3-400 kronor, och har en trial som aldrig tar slut.

Du behöver inga monitorer. Det kommer absolut inte att göra dig gott. Med tanke på att du inte vet vilka du pratar med och deras erfarenheter, så köp heller aldrig saker efter bara en persons råd. Köper du monitorer, så behöver du akustikbehandla ditt rum. Det kräver en hel del tid och pengar, jämfört med de 2000 för monitorerna som cammo länkade, som f.ö. är lite i det billigaste laget för att de inte ska behövas uppgraderas snart igen.

Det du ska köpa instället för monitorer är ett par hörlurar. Sennheiser HD650 är riktigt bra. Vill du gå ner i pris är även Shure SRH940 bra, men de är s.k. stängda lurar, vilket betyder att de blir varmare och inte lika bekväma att sitta och mixa i.

Som första ljudinterface är Focusrite Scarlett 2i2 riktigt prisvärt. Mikrofon är långt mycket mer viktigare än ljudkort för resultatet. Korta versionen varför du behöver ett är att du behöver en input från mikrofonen till din dator.

Den långa är:
Mikrofonen gör om ljudvågor till en elektrisk signal. Den är för svag för att någon apparat ska kunna arbeta med den. Där har du en preamp, som höjer signalen till den är tillräckligt. Därefter görs signalen om till 1or och 0or i en AD-omvandlare (AnalogDigital-omvandlare). Ett interface består av en preamp och en omvandlare. Finare preamps och omvandlare ger bättre ljud. De som finns i en dator från början är långt för dåliga för att ge bra reslutat vid musikinspelning. Preamps och omvandlare är underordnade samtliga av källan (rösten), rummet, mikrofonen i vad som är viktigast för reslutaten. preamps är viktigare än omvandlare.

Hörlurar vs monitorer:
du väljer inte mellan hörlurar och monitorer, utan hörlurar vs monitorer+akustikbehandling. monitorer+akustikbehandling vinner över hörlurar, men det gör definitivt inte bara monitorer. Akustikbehandling är inte lite några auralexplattor (googla det), utan en mer tidskrävande operation, som dessutom kommer kosta dig en stor del av ditt rum. Däremot, ska du spela in saker (som sång), och vill ha proffesionella resultat, måste du behandla ditt rum ändå. Det är upp till dig. Vill du behandla ditt rum är det här ett bra ställe att börja läsa på http://www.gearslutz.com/board/studi...ing-acoustics/

Appropå mikrofon. Det finns två huvudtyper (sorry om du redan har koll på detta)av mikrofoner. Kondensatorer och dynamiska. Kondensatormikrofoner ger det som de flesta skulle säga är "studioljud" av sång. Det är väldigt klart i det högre registret. Dynamiska är lite mer runda generellt sett. Det finns dock en massiv fördel för dig att ha en dynamisk (SM7b är oerhört populär för sång av en anledning, googla runt lite) och det är att den plockar upp ditt rum mycket mindre. Det hörs mycket tydligt i en kondensatormikrofon om du spelar in i ett dåligt rum. Och det är mycket svårt att fixa i efterhand. En dynamisk plockar inte upp lika mycket från början.

Fortsätt med den micken du har, men ska du uppgradera, titta väldigt noga på SM7b.
Senast redigerad av Skrffi 2014-06-07 kl. 20:27.
Citera
2014-06-08, 01:22
Medlem
PiusXIIIs avatar
Nu bör man ju iofs akustikbehandla när man spelar in med mikrofon av samma skäl som när man spelar upp musiken på monitorer, men vad fan.
Citera
2014-07-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrffi
Som första ljudinterface är Focusrite Scarlett 2i2 riktigt prisvärt. Mikrofon är långt mycket mer viktigare än ljudkort för resultatet. Korta versionen varför du behöver ett är att du behöver en input från mikrofonen till din dator. .

Till en viss del. Har du en Rode NT-1 eller liknande så håller det inte att ha ett interface för 1000 spänn. Så det går båda vägarna.
Citera
2014-07-09, 19:19
Medlem
Skrffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveArmada
Till en viss del. Har du en Rode NT-1 eller liknande så håller det inte att ha ett interface för 1000 spänn. Så det går båda vägarna.
Menar du att röde nt1 är för fin/bra/dyr för ett interface som kostar 1000 kronor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in