2014-06-29, 05:35
Medlem
losfers avatar
Jag kommer att vara i Stockholm om nån månad och då ska jag försöka ge så mycket jag har råd med. Jag vill ha hit så många tiggare som möjligt. Om det är 1000-tals tiggare på Stockholms gator så kanske de ledande inser att det finns ett problem.
Citera
2014-06-29, 08:47
Medlem
Jag gillar inte att gå omkring med mynt, så om jag har mynt som skramlar kan jag lämna lite hos tjejen utanför ica. Om det verkligen raserar någons värld, känns det lite frestande att fortsätta faktiskt.

Folk som är på en ger jag inte mycket för däremot-
Citera
2014-06-29, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metafysik
Folk som är på en ger jag inte mycket för däremot-
Det ar for att du ar hogmodig och snal det.
Citera
2014-11-28, 11:10
Medlem
TLuthers avatar
För att det gör nytta.

Citat:
Wikipedia
Hoppets stjärna (verksamma i Rumänien) och Stadsmissionen menar istället att gåvorna till rumänska tiggare i Sverige ofta kommer tiggarnas rumänska familjer till del och fungerar som informellt bistånd. Gåvorna till tiggarna gör i dagsläget minst lika stor nytta som fattigdomsbekämpning genom bistånd till Rumänien, eftersom det handlar om större belopp och den rumänska staten och folket idag är emot särskilda satsningar på romer och har tackat nej till hjälp från EU.
Citera
2014-11-28, 15:52
Medlem
Om det finns nåt skäl att ge till tiggare så är det väl för att det är en win-win situation om man nu vill "göra gott" eller vara "moralisk"? Antingen går det till någon maffia, som i säkert 8 fall av 10 är mer intresserade av tiggarna än staten någonsin kommer vara, eftersom deras verksamhet vilar på tiggarna och slavdriveri är historiskt sett både jobbigare att utföra och mindre lukrativt än att ge sina arbetare mer friheter; det enda en stat ser är ett problem som kostar pengar att lösa. I det andra fallet så går det till tiggarna och deras familj.
Citera
2014-11-28, 16:28
Medlem
MLEs avatar
Det finns nog, kan jag tänka mig, värre saker man kan göra än att ge pengar till tiggare. Värre saker som motiverar att bli ifrågasatt på det viset som den överdrivet dramatiska rubriken.

Jag tänker mig något slags förhör med en icke ångerfull gärningsman, "hur fan kan du (göra det och det)?! VA!! Svara!!"

Eller ser jag för mycket deckare?

Sen vill man lägga över den här obehagliga upplevelsen på någon helt oskyldig. Någon som gör något bra, är snäll och omtänksam.

Där finns inte ett spår av självkritik utan det är bara skylla ifrån sig. Låta någon oskyldig ta skiten.
Citera
2014-11-28, 17:05
Medlem
finns inga tiggare här.. men när jag är i andra städer och ser dom så ger jag inte pengar till dom..

Tycker dom kan försöka göra något åt sin situation genom att hjälpa sig själva på ett vettigt sett. Känns ju lite otroligt att det enda alternativet skulle vara att sitta rakt upp och ner och tigga för resten av deras liv
Citera
2014-11-29, 08:56
Bannlyst
Klart att man hjälper fattiga människor med en slant de har det nog inte så kul i sina liv stackarna
Citera
2014-11-29, 11:05
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Alltså förglöm nu inte,

Vad ni ser på gatorna - är bara 'skenet bedrar'.

Det riktiga problemet är deras rövar/inbrottstjuvar/m.m, äckliga män!

Tiggeriet är bara en 'front', för att kunna få ett fäste i EU-länderna,

de ska bort!
Citera
2014-12-09, 23:11
Medlem
WingsOfEndurances avatar
Aldrig har nog diskussionerna varit så heta kring både invandringen och tiggeriet som nu. Jag tror att det är farligt att bara se för eller emot. Ett mellanläge är nog alltid klokare att bejaka än att bara se svart och vitt. Så! Skall vi förbjuda tiggeriet?

Min tanke är detta. Subventionera billigt stödboende från staten med kontroll på att inga kriminella faktorer ligger bakom. Förbjud inte tiggeriet, men förbjud att ge tiggarna pengar. Skulle det bara vara tillåtet att ge en tiggare mat, vantar, mössor eller vad det kan handla om så skulle absolut inga kriminella vara intresserade av tiggeri. Det skulle heller inte gagna missbruk vilket också kan vara ett oönskat resultat av att folk får pengar från välvilliga medmänniskor.

Kan staten ge kontrollerat boende så har en människa inga högre behov än mat och kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in