• 1
  • 2
2014-06-04, 13:20
Bannlyst
Se på dagens samhälle, så jävla mycket mobbning att det är sanslöst! Nån som har en teori? Jag själv vet inte vad jag ska tro.
Citera
2014-06-04, 13:30
Bannlyst
Jag har aldrig stött på någon som tycker det är fult med empati, vad är det för kretsar du rör dig i?
Citera
2014-06-04, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MADM4N
Jag har aldrig stött på någon som tycker det är fult med empati, vad är det för kretsar du rör dig i?

Alla vet väl att visa empati i en attitydinriktad tonårsgrupp innebär nackskott? Om någon är taskig mot någon annan, t.ex. säger en taskig kommentar och någon annan går emellan så blir personen som går emellan stämplad som tråkig och töntig.
Citera
2014-06-04, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Alla vet väl att visa empati i en attitydinriktad tonårsgrupp innebär nackskott? Om någon är taskig mot någon annan, t.ex. säger en taskig kommentar och någon annan går emellan så blir personen som går emellan stämplad som tråkig och töntig.

Nej det är INTE min uppfattning jag har gått i mellan i dessa sitationer många gr och gått därifrån som stark!

Både i ungdoms och vuxenåren!
Citera
2014-06-04, 14:02
Bannlyst
Citat:

Rent allhänt upplever jag det som så.
Citera
2014-06-04, 14:12
Medlem
Diridiris avatar
Problemet är snarare att folk gör analysen du gjort och sedan härmar beteendet för att "passa in".
Citera
2014-06-04, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
Problemet är snarare att folk gör analysen du gjort och sedan härmar beteendet för att "passa in".

Håller med till 100%
Citera
2014-06-04, 14:38
Bannlyst
Citat:
Nej det är INTE min uppfattning jag har gått i mellan i dessa sitationer många gr och gått därifrån som stark!

Är man bestämd och vet vad man vill så kanske det funkar. Och om man har mycket status i gruppen så funkar det finfint. Men oftast är inte personen med hög status den som säger ifrån när någon går över gränsen. För att bli ledaren i en grupp krävs det att man följer gruppens normer mest av alla och bidrar med mycket till gruppen. Och en elak grupp kan inte ha en snäll ledare, då alla i gruppen strävar efter ledarens bekräftelse. Detta var väldigt grovt räknat och metaforiskt, men det är bara för att bilden skall bli lättare att förstå.

Citat:

Hur menar du? vilket beteende?
Citera
2014-06-04, 14:38
Bannlyst
Citat:

Är man bestämd och vet vad man vill så kanske det funkar. Och om man har mycket status i gruppen så funkar det finfint. Men oftast är inte personen med hög status den som säger ifrån när någon går över gränsen.
För att bli ledaren i en grupp krävs det att man följer gruppens normer mest av alla och bidrar med mycket till gruppen. Och en elak grupp kan inte ha en snäll ledare, då alla i gruppen strävar efter ledarens bekräftelse. Så ledaren är - så är de övriga gruppmedlemmarna. Detta var väldigt grovt räknat och metaforiskt, men det är bara för att bilden skall bli lättare att förstå.

Vi blir de vi är genom påverkan och rättar oss efter gruppen vi beundrar.

Citat:

Citera
2014-06-04, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Är man bestämd och vet vad man vill så kanske det funkar. Och om man har mycket status i gruppen så funkar det finfint. Men oftast är inte personen med hög status den som säger ifrån när någon går över gränsen.
För att bli ledaren i en grupp krävs det att man följer gruppens normer mest av alla och bidrar med mycket till gruppen. Och en elak grupp kan inte ha en snäll ledare, då alla i gruppen strävar efter ledarens bekräftelse. Så ledaren är - så är de övriga gruppmedlemmarna. Detta var väldigt grovt räknat och metaforiskt, men det är bara för att bilden skall bli lättare att förstå.

Vi blir de vi är genom påverkan och rättar oss efter gruppen vi beundrar.

Jag har alltid gått min egen väg, att folk sett mig som en ledare vetefan då jag tycker det är larvigt, om man står upp för sig själv och för andra så blir man en bra förebild som folk vill hänga med, så enkelt är det!
Citera
2014-06-04, 15:42
Bannlyst
Som jag sa, jag upplever att människor rent överlag är empatilösa numera, även fast jag inte gjort nåt fel.
Citera
2014-06-04, 16:25
Medlem
SkepticalHippos avatar
Ett stort problem enligt mig är att vi förväntas ha empati med fan alla nu för tiden och särskilt de grupper som vi stör oss på. Det är synd om tiggarromer, synd om asylsökande, synd om ungdomarna i Husby och Rosengård, synd om låginkomsttagare, synd om pensionärer, synd om småbarnsföräldrar m.m...

Vi matas hela tiden med alla dessa kränkta offer. Jag stör mig bara på dem. Empati leder inte till någon förändring utan bara till att vi cementerar andra människors offerroll. Det är bättre att de lär sig att man the fuck up och göra något åt sin situation för vi är många som lyckats med det tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in