• 2
  • 3
2014-06-08, 08:37
Medlem
d00rkeys avatar
Nä! Inte fungerar det i alla fall.

Körde torrentdelning sedan ca kl 5 nu i morse. Och datorn frös (totalt som jag beskrivit tidigare). Windows-loggen System visar bara:
Citat:
Den senaste avstängningen av datorn vid 08:01:57 den ‎2014-‎06-‎08 skedde oväntat.
men före det finns inga felrapporter där under åtskilliga timmar och definitivt från det att jag startade datorn normalt tidigare. (Därefter visar System-loggen bara att datorn har startats om kl 08:09 utan att ha stängts av ordentligt).

Tittar jag i Program-loggen hittar jag några kryptiska rapporter som jag inte begriper. T ex denna varning:
Citat:
Det går inte att komma åt innehållskällan <csc://{S-1-5-21-585810521-4180349171-3969560231-1000}/>.

Context: Application, SystemIndex Catalog

Details:
The object was not found. (HRESULT : 0x80041201) (0x80041201)
Men denna kom kl 08:14, alltså efter omstarten.

Felrapport kl 08:11 (i Program-loggen alltså):
Citat:
Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

Varning kl 04:54

Fel kl 04:51

Varning igår kväll kl 20:25
Dessa fel och varningar i Program-loggen ligger alltså helt över min kunskapsnivå, så om någon vet vad dessa betyder och om de spelar någon roll (eller hur de påverkar datorn eller var jag kan hitta lite mera specifik information om dem) så tar jag tacksamt emot alla upplysningar och tips.

PS: Inga andra loggar visar några särskilda problem. Jag har dock inte tittat närmare under Program- och tjänstloggar, och särskilt inte i Microsoftmappen där.

Edit:
Angående fel-rapporterna ovan så hittade jag bl a detta på the Internets. http://support.microsoft.com/default...;en-US;2545227
Frågan är om detta tar bort själva felet eller helt enkelt bara gör så att Windows låter bli att rapportera om det? Det senare vill man ju inte.

I övrigt hittade jag denna info som är gammal och kanske därmed inaktuell (och möjligen bara är applicerbar på Vista). http://www.msfn.org/board/topic/1143...ificationeven/
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-08 kl. 09:24.
Citera
2014-06-08, 09:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Felkoderna är olika som du säkert har läst. Det betyder att sätta fingret på problemet blir ännu svårare.

Har ett par frågor innan man fördjupar sig mer åt felkoderna. Har du skaffat mer RAM-minne? Har du under denna perido funderat på en ren ominstallation? Kanske nedgraderar operativsystemet till en annan version? Kanske en annan utgåva?
Citera
2014-06-08, 10:00
Medlem
d00rkeys avatar
Hmm. Felrapporterna (i programloggen - alltså nr 2 och nr 4) är ju identiska? Så där bör ju problemet vara detsamma? (Varningarna har jag än så länge inte brytt mig om. Jag tar en sak i taget så att säga.)

Mera RAM har jag inte skaffat ännu.

Vad det gäller en ominstallation så... hmm. Nej, inte än så länge i alla fall eftersom Windows i sig och alla andra program, utom just torrent, fungerar hur bra som helst. Edit: Dessutom har jag en del installerat och konfigurerat så som jag vill ha det, så att säga. /edit

Nedgradera operativsystemet?? Aldrig i livet.
.. av ungefär samma anledning som här ovan., plus att jag egentligen tycker det är rätt kul att försöka åtgärda problem och felsöka (till en viss grad) istället för att "ge upp" och installera något annat.
Citera
2014-06-09, 18:26
Medlem
d00rkeys avatar
Nä. Nu håller jag nog på att ge upp. Jag har kört port forwarding i mjukvarubrandväggen och i routern utan att det hjälpt. Jag har kollat i loggarna (så långt jag förstår dem vilket alltså i stort sett bara innebär System och Program under Windowsloggen) och åtgärdat problem där. Det enda jag inte har gjort med min maskin som den ser ut just nu är att stänga av brandväggsskyddet och antivirusskyddet helt och hållet. Jag har däremot satt antiviruset att inte scanna skrivning av filer nu och får se vad det kan ge för resultat. Scanning av filexekvering har jag dock kvar. I mjukvarubrandväggen har jag släppt igenom uTorrent så mycket jag förmår, och detta har jag också gjort nu precis för en kvart sen ungefär, så får se vad det kan ge.

Nu visar loggboken i princip inga fel och varningar alls längre.

Vad det gäller processorbelastningen och minnesåtgången så har jag kollat det med Aktivitetshanteraren och med Resursövervakaren men de gånger datorn har hängt sig så har processoranvändningen inte legat över 50% (ibland betydligt lägre som jag har kunnat utläsa av den frusna "skärmen") och minnesåtgången ligger på mellan 1,3 till ca 2,0 GB beroende på vad jag använder. På senare tid, vid den här felsökningen, så har jag inte kört så mycket annat så att säga. Så rent hårdvarumässigt kan jag då i alla fall inte se att någonting särskilt brister.

Jag provade även att avinstallera torrentprogrammen (och inställningar) tidigare idag. Istället nedgraderade jag uTorrent till v. 2.2.1 (build 25110) som CyrusGNetwork tipsat om tidigare i tråden, men det hjälpte inte heller. Efter ca 3,5 timmars torrentdelning hängde sig datorn så att det enda jag kunde göra (som vanligt) var att hålla strömbrytarknappen inne i runt 5 sekunder.

Sååå.. Va' faaan ska man göra!? Vad kan man prova mer i ett befintligt system? Något är ju helt uppenbart fel, men hängningarna uppstår bara vid torrentdelning? Annars kan jag sitta med t ex filmredigering och -rendering i timmavis utan att jag märker några särskilda fel och brister över huvud taget?

Edit:
Det jag mer och mer börjar fundera på är att nedgradera operativet till Win7 64-bit Home Premium och sedan även försöka stoppa i 4 GB mera RAM. Men inte fan vet jag om ens det hjälper? Och eftersom datorn i övrigt fungerar hur bra som helst så tar det förra alternativet emot en del.

Edit2:
Just nu t ex pendlar processoranvändningen mellan 3 och ca 28% (mestadels - enstaka toppar på upp emot runt 70%) och minnesåtgången ligger rätt konstant på 1,47 GB. Och det är efter att ha kört torrentdelning i knappt en timme (efter omstart av datorn efter den förra hängningen alltså). Edit: Fel. Jag har kört torrent i ca 1 1/2 timme och inte knappt en timme som jag skrev alldeles nyss. Tiden rusar när man har "kul"./edit
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-09 kl. 18:37.
Citera
2014-06-12, 13:19
Medlem
d00rkeys avatar
Nödlösning:

Detta är en nödlösning som fungerar för min del i alla fall.
Eftersom det fungerar fint att ha torrentdelning igång i minst 3 till 4 timmar utan problem (datorn har aldrig hängt sig under denna tidsrymd) så ser jag till att avsluta uTorrent efter denna tid, och så stänga av datorn. Jag väljer inte bara omstart eftersom jag inbillar mig att internminnet inte rensas som det bör då. Sedan väntar jag någon minut innan jag startar upp datorn igen och kör igång uTorrent för att fortsätta dela. Smått irriterande men så får det allltså bli tills jag skaffar ny dator, formaterar och installerar om allt eller får det att funka på något annat vis.

I övrigt fungerar datorn alltså som vanligt. Så om jag inte kör torrentdelning så kan jag ha datorn igång i en vecka om jag så vill (och har så kunnat hela tiden).

PS: Tack till CyrusGNetWork för din assistans i vilket fall som helst.
Citera
2014-06-17, 21:04
Medlem
d00rkeys avatar
Uppdatering:

Nåja. Det kanske ändå inte beror på enbart användning av torrentprogram ändå?

I förrgår började datorn bete sig ytterst märkligt. (Tja. Allt är ju relativt så att säga.) Den hängde sig (totalt) utan att jag använde något torrentprogram, så det krävdes hård omstart med strömknappen (intryckt i drygt fem sekunder). Dock inga felmeddelanden. Ingen BSOD. Ingenting. Bara den vanliga frågan om man vill starta datorn normalt eller med felsökning (har jag för mig - kan vara Felsäkert läge istället).

Sedan till igår. Då hängde sig datorn (totalt) ett flertal gånger, och när jag försökte starta om datorn så hände ingenting. Nåja. Fläktarna drog igång och jag kunde höra hårddiskarna börja snurra, men skärmen var helt svart. Inte ens någon bootprocess på skärmen. Inget åtkomligt BIOS. Inget vanligt kort beep (och inga andra felkoder i form av beeps över huvud taget). Bara svart skärm plus att mus och tangentbord inte startats. Jag väntade så klart ett litet tag på att något skulle hända men ingenting. Datorn var i princip helt död, och detta hände ett flertal gånger när jag försökte starta upp den. Men så plötsligt gick den igång igen när jag startade och den betedde sig som vanligt i ca 15 - 30 minuter innan den frös fast igen. Detta hände också ett antal gånger.

Uteslutningar tycker jag ändå är hårddiskfel eftersom bootprocess och åtkomst till BIOS i så fall borde ha startats upp i alla fall. Internminnet? Möjligen, men det borde ju/väl ha orsakat någon form av felkodsljud (beep) i alla fall? Grafikkortsfel likaså, skulle jag tro?

Återstår alltså (i så fall) att det är något fel på moderkortet...
Eller kanske nätaggregatet/strömförsörjningen, vilket jag i så fall föredrar?

Vet någon kanske hur man kan eller bör kolla upp vad som är fel?

PS: Nu tror jag nog att det här inlägget kanske borde hamna i delforumet Hårdvara - PC istället, men som en uppföljning till tidigare inlägg i tråden låter jag det hamna här (tills vidare).
PS 2: Just nu använder jag förresten denna felande dator och idag har den fungerat helt som vanligt (utan problem) i snart två timmar. Så, alltså: Vad f-n kan problemet vara egentligen??
Citera
2014-07-29, 22:50
Medlem
d00rkeys avatar
Jag har f-n glömt att uppdatera min egen tråd med lösningen på det sekundära problemet och som jag löste för ett rätt bra tag sen:

Datorn funkar fint efter att jag avinstallerade och tog bort diskettenheten helt och hållet. Det var detta som bråkade efter att jag bara dragit ur kablarna till den.

Dock har jag inte funnit någon lösning på krascherna i samband med torrentdelning. Som jag nämnt tidigare så kör jag dock torrent i en viss tid numera (3 - 4 timmar). Sedan stänger jag av uTorrent, väntar ett tag och startar sedan om datorn (och kör eventuellt igång torrentprogrammet igen). Detta funkar fast är så klart lite irriterande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in