Denna tråd skapar jag efter det att den här tråden (under fildelning) låstes av moderator.
Eftersom jag inte vet vad krascherna beror på så lägger jag den här. Det kan ju vara Windows 7 som orsakar felet eller så kan det vara torrentklienten (i mitt fall uTorrent och qBittorrent) som orsakar det, och i båda dessa fallen bör den här tråden ligga under
Programvara - Windows. Men det kan ju lika gärna bero på något i nätverket, anslutningen till Internet eller modemet/routern och då bör tråden ligga någonstans i Nätverk och datorkommunikation.
Problemet är alltså min dator kraschar
totalt efter någon eller några timmar då jag använder något torrentprogram, aldrig annars. Den kan stå på och harva i över en vecka om jag använder datorn till vad som helst (t ex rendering av film som är ganska tungt) utan några som helst uppenbara problem. Men så fort jag använder torrentklienter så fryser datorn så hårt, och ganska plötsligt, så att inte ens Ctrl-Alt-Del funkar.
Mer om detta beskrev jag alltså i den låsta tråden (länk ovan)
i det här inlägget.
Utöver det som jag beskriver där använde jag igår först Aktivitetshanteraren för att försöka se vad som händer "under skalet" så att säga, och det visade sig att processorn belastades rätt hårt efter ca tre timmar. Då gick jag över i Resursövervakaren och såg där att processerna System och Systemavbrott belastade datorn rätt hårt. (
Skärmbild här.) Därefter dröjde det inte så länge (kanske 10 minuter ungefär) förrän datorn hängde sig.
Sååå... Tips? Egna erfarenheter? Slutsatser? ... Lösningar kanske?
Jag har sökt på nätet och ser att många har samma problem. Dock långt ifrån alla. Men där har jag mest hittat info om port forwarding, vilket jag har testat men datorn hängde sig i alla fall efter ett tag. Nu kör jag alltså uTorrent (igen) och där har jag standardvalet att använda UPnP och NAT-PMP aktiverat (igen). Dessa funktioner är så klart även igång i min router (kabelmodem Netgear CG3700).