• 1
  • 2
2014-06-04, 08:15
Medlem
d00rkeys avatar
Denna tråd skapar jag efter det att den här tråden (under fildelning) låstes av moderator.

Eftersom jag inte vet vad krascherna beror på så lägger jag den här. Det kan ju vara Windows 7 som orsakar felet eller så kan det vara torrentklienten (i mitt fall uTorrent och qBittorrent) som orsakar det, och i båda dessa fallen bör den här tråden ligga under Programvara - Windows. Men det kan ju lika gärna bero på något i nätverket, anslutningen till Internet eller modemet/routern och då bör tråden ligga någonstans i Nätverk och datorkommunikation.

Problemet är alltså min dator kraschar totalt efter någon eller några timmar då jag använder något torrentprogram, aldrig annars. Den kan stå på och harva i över en vecka om jag använder datorn till vad som helst (t ex rendering av film som är ganska tungt) utan några som helst uppenbara problem. Men så fort jag använder torrentklienter så fryser datorn så hårt, och ganska plötsligt, så att inte ens Ctrl-Alt-Del funkar.

Mer om detta beskrev jag alltså i den låsta tråden (länk ovan) i det här inlägget.

Utöver det som jag beskriver där använde jag igår först Aktivitetshanteraren för att försöka se vad som händer "under skalet" så att säga, och det visade sig att processorn belastades rätt hårt efter ca tre timmar. Då gick jag över i Resursövervakaren och såg där att processerna System och Systemavbrott belastade datorn rätt hårt. (Skärmbild här.) Därefter dröjde det inte så länge (kanske 10 minuter ungefär) förrän datorn hängde sig.

Sååå... Tips? Egna erfarenheter? Slutsatser? ... Lösningar kanske?
Jag har sökt på nätet och ser att många har samma problem. Dock långt ifrån alla. Men där har jag mest hittat info om port forwarding, vilket jag har testat men datorn hängde sig i alla fall efter ett tag. Nu kör jag alltså uTorrent (igen) och där har jag standardvalet att använda UPnP och NAT-PMP aktiverat (igen). Dessa funktioner är så klart även igång i min router (kabelmodem Netgear CG3700).
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-04 kl. 08:21.
Citera
2014-06-04, 08:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och om det beror på Windows så bör du kunna se mer under Eventloggen. Vad säger den?
Citera
2014-06-04, 08:23
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och om det beror på Windows så bör du kunna se mer under Eventloggen. Vad säger den?
Jag har kollat en gång tidigare och fann inget särskilt. Ett varningsmeddelande, men inget "rödflaggat" vid tidpunkten.
Citera
2014-06-04, 08:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och vilken version av µTorrent använder du? Har du provat med olika versioner?
Citera
2014-06-04, 08:28
Medlem
d00rkeys avatar
Tidigare uTorrent kommer jag inte ihåg. Jag körde qBittorrent 3.0.10 ett tag (ca ett år), men har nyligen provat med att gå tillbaka till uTorrent igen. Och nu är det version 3.4.2 (build 31515).
Citera
2014-06-04, 08:41
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Det jag ser nu när jag tittar vid (vad jag förmodar) är en av tidpunkterna igår så står det som varningsflaggat så här: "Namnmatchning för namnet dns.msftncsi.com orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade."

Därefter kommer ett felmeddelande: "\SystemRoot\SysWow64\Drivers\cdrbsdrv.SYS har hindrats från att läsas in eftersom den är inkompatibel med den här datorn. Kontakta enhetens tillverkare och fråga om en kompatibel version av drivrutinen."

.. och sedan, efter hård omstart, ett Kernel-Power-fel, flaggat som kritisk: "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Edit:
Varningsmeddelandet (överst) är ett DNS Client events, felet (mellan) är ett Application Popup och det kritisk-flaggade (nederst) är Kernel-Power.
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-04 kl. 08:45.
Citera
2014-06-04, 08:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du nämner inte så mycket om datorns hårdvara/komponenter. Men har detta något år mer mer så kanske man behöver uppgraderar detta.

Slår man lite sökningar under tråden om µTorrent så har det varit fler som har eller haft problem med dom senaste versionerna som avser µTorrent.

Jag hade nog börjat med att avinstallerar bort din nuvarande version samt qBittorrent om du har denna klient kvar.

Har du te.x avinstallationsprogrammet Revo Uninstaller så blir avinstallationen smidigare. Tar bort alla hänvisningar under registret. Rensar bort överflödiga hänvisningar med te.x CCleaner.

Nu får man provar sig fram med olika versioner. Denna version är populär -> http://www.filehippo.com/download_utorrent/9439/

Använder själv denna version och ligger på min server som är på dygnet runt med utan några problem.

Läser man lite om dom senaste versionerna som avser µTorrent så slukar den massa minnesanvändning.

Har du mycket internminne i denna dator?
Citera
2014-06-04, 08:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Därefter kommer ett felmeddelande: "\SystemRoot\SysWow64\Drivers\cdrbsdrv.SYS har hindrats från att läsas in eftersom den är inkompatibel med den här datorn. Kontakta enhetens tillverkare och fråga om en kompatibel version av drivrutinen."

Man kan läsa mer om detta här -> http://www.file.net/process/cdrbsdrv.sys.html
Citera
2014-06-04, 08:50
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Du nämner inte så mycket om datorns hårdvara/komponenter. Men har detta något år mer mer så kanske man behöver uppgraderar detta.

Slår man lite sökningar under tråden om µTorrent så har det varit fler som har eller haft problem med dom senaste versionerna som avser µTorrent.

Jag hade nog börjat med att avinstallerar bort din nuvarande version samt qBittorrent om du har denna klient kvar.

Har du te.x avinstallationsprogrammet Revo Uninstaller så blir avinstallationen smidigare. Tar bort alla hänvisningar under registret. Rensar bort överflödiga hänvisningar med te.x CCleaner.

Nu får man provar sig fram med olika versioner. Denna version är populär -> http://www.filehippo.com/download_utorrent/9439/

Använder själv denna version och ligger på min server som är på dygnet runt med utan några problem.

Läser man lite om dom senaste versionerna som avser µTorrent så slukar den massa minnesanvändning.

Har du mycket internminne i denna dator?
4 GB internminne. I övrigt en tvåkärning Intel på 2 GHz/kärna... Alltså en rätt "gammal" dator, fast en som jag annars är mycket nöjd med (än så länge). Windows är förresten Win7 64-bit ultimate. (Det konstiga var att så länge jag körde WinXP pro så var allt frid och fröjd.)

Vad det gäller Revo Uninstaller. Kan jag installera det "i efterhand" så att säga, typ nu idag, och avinstallera torrentklienterna på ett bättre sätt än Windows egna avinstallationsfunktion? För jag bör nog försöka mig på att använda någon äldre version precis som du tipsar om..

Edit:
Citat:
Man kan läsa mer om detta här -> http://www.file.net/process/cdrbsdrv.sys.html
Tack för tipset. Ska kollas. Det kan ju vara något, eventuellt, hoppas jag.
Citera
2014-06-04, 08:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
4 GB internminne. I övrigt en tvåkärning Intel på 2 GHz/kärna... Alltså en rätt "gammal" dator, fast en som jag annars är mycket nöjd med (än så länge). Windows är förresten Win7 64-bit ultimate. (Det konstiga var att så länge jag körde WinXP pro så var allt frid och fröjd.)

Vad det gäller Revo Uninstaller. Kan jag installera det "i efterhand" så att säga, typ nu idag, och avinstallera torrentklienterna på ett bättre sätt än Windows egna avinstallationsfunktion? För jag bör nog försöka mig på att använda någon äldre version precis som du tipsar om..

Ja, du kan på efterhand installerar Revo. Tar gärna Pro-versionen då den tar bort mer på djupet än freeware-versionen.

Du finner stödguide på utförandet på Revos hemsida om du är osäker. Jag misstänker att versionen på µTorrent som du har idag tar för mycket minnesanvändning och således orsakar detta problem. 4GB RAM är idag är inget. Har du dessutom Ultimate som utgåva så tar detta även en hel del på minnesanvändningen.
Citera
2014-06-04, 08:57
Medlem
d00rkeys avatar
Förresten:

I Loggboken står det bl a: "Den senaste avstängningen av datorn vid 20:42:26 den ‎2014-‎06-‎03 skedde oväntat." men precis före 20:42 fanns inga varningar, fel eller andra indikationer precis före den tidpunkten, förutom två varningsflaggor. Den ovan beskrivna och så denna:
"Namnmatchning för namnet teredo.ipv6.microsoft.com orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade." (Också en DNS Client Events.)
Citera
2014-06-04, 09:01
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...] Jag misstänker att versionen på µTorrent som du har idag tar för mycket minnesanvändning och således orsakar detta problem. 4GB RAM är idag är inget. Har du dessutom Ultimate som utgåva så tar detta även en hel del på minnesanvändningen.
Ja, det kanske ligger något i detta. För jag har rätt svårt att se att fel (?) drivrutin för DVD-brännaren orsakar just dessa hängningarna. Frågan är om den version som du tipsade om verkligen fungerar? Men det återstår att se så klart.

Å andra sidan har DVD-brännaren strulat lite också, på senare tid, så detta bör så klart också fixas.

Edit:
Fast.... Minnesanvändningen, vad jag såg då jag satt och granskade Aktivitetshanteraren och Resursövervakaren, låg vid det tillfället (en stund före) på "bara" ca 2,5 - 2,8 GB minnesanvändning, så jag tyckte att det såg rätt okej ut. Men just före kraschen tittade jag inte på minnesanvändningen.
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-04 kl. 09:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in