Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-03, 18:21
  #1
Medlem
Tänkte öppna en tråd om detta försäkringsbolag. Vid en låg månadskostnad försäkrar man bort sin självrisk vid eventuell vagnskada på sitt fordon. T.ex betalar jag 39 kr i månaden och behöver alltså inte betala ett smack om jag t.ex repar bilen eller något värre.

Vad är haken? Tänkte att vi skulle syna detta bolag. Försäkringspremien är så låg så om de bluffar så är det inte hela världen för plånboken. Någon annan som har erfarenhet av detta försäkringsbolag?

MOD: Om tråden är felplacerad, flytta den gärna. Samt detta är inge annons då försäkringsbolaget ska synas på eventuella brister.
__________________
Senast redigerad av PG-k 2014-06-03 kl. 18:31.
Citera
2014-06-03, 18:23
  #2
Medlem
GeneralPoops avatar
Tycker det verkar lite bogus...försäkring på försäkringen liksom....
Citera
2014-06-03, 18:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Välj den nivå som känns lämplig för dig och slipp tänka på självrisken.
Small 39 kr/mån - Ersättning upp till 3000 kr
Medium 49 kr/mån - Ersättning upp till 5000 kr
Large 59 kr/mån - Ersättning upp till 7500 kr


Det där verkar vara haken....

Alltså jag sänker min månadspremie med mer slantar än vad den här försäkringen kostar om jag går från 3000 till 7500 i självrisk. Eller i värsta fall matchar de varandra. Alltså det handlar inte om flera hundra kr extra i mån.
__________________
Senast redigerad av PG-k 2014-06-03 kl. 18:28.
Citera
2014-06-03, 23:13
  #4
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Tänkte öppna en tråd om detta försäkringsbolag. Vid en låg månadskostnad försäkrar man bort sin självrisk vid eventuell vagnskada på sitt fordon. T.ex betalar jag 39 kr i månaden och behöver alltså inte betala ett smack om jag t.ex repar bilen eller något värre.

Vad är haken? Tänkte att vi skulle syna detta bolag. Försäkringspremien är så låg så om de bluffar så är det inte hela världen för plånboken. Någon annan som har erfarenhet av detta försäkringsbolag?

MOD: Om tråden är felplacerad, flytta den gärna. Samt detta är inge annons då försäkringsbolaget ska synas på eventuella brister.


Det är ingen bluff vad jag kan se. Det är fullt möjligt att ha en självrisk som är 0 kr även hos traditionella bolag dock är det inget som erbjuds då det många gånger leder till en markant ökad frekvens av skador. Att handlägga en skada av den här typen kostar normalt sett lika mycket oavsett om det är en liten eller stor skada. Detta leder till att självrisken främst finns där för att minska frekvensen av skadefall då en hög frekvens ger en orimligt hög försäkringskostnad för kunderna.

Självriskförsäkring.se verkar propagera för att man ska ha en relativt hög självrisk från sitt försäkringsbolag och genom det sänka sin premie mer än kostnaden för deras självriskförsäkring. En win-win situation alltså, åtminstone vid första anblick.

Men haken verkar vara att de ersätter din självrisk och inget annat och om din skada understiger kostnaden för självrisken så utfaller ingen ersättning och ingen självrisk betalas heller av kunden som får stå reparationskostnaden själv. Då slipper självriskförsäkring.se att betala några pengar då du inte betalat någon självrisk.

De kommer alltså slippa ersätta dig för en massa småskador där ingen självrisk behöver betalas, ergo du förlorar i samtliga skador vars kostand understiger självrisken. Du slipper dock självrisk i övriga fall.
Citera
2014-06-03, 23:27
  #5
Medlem
Bbobis avatar
Vadå?

Du betalar 39kr/mån för att slippa en självrisk på 3000kr.

Om vi då tänker hur mycket vilken försäkring som helst täcker så förstår jag inte varför det skulle vara "för bra för att vara sant".
Citera
2014-06-03, 23:44
  #6
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vadå?

Du betalar 39kr/mån för att slippa en självrisk på 3000kr.

Om vi då tänker hur mycket vilken försäkring som helst täcker så förstår jag inte varför det skulle vara "för bra för att vara sant".


Detta är också sant. 500 kr om året i premie som eliminerar en självrisk om 3 000 kr ger dig en skada som överstiger 3 000 kr var 6:e år. Den genomsnittlige svensken har inte skador så ofta.

Alla varor, tjänster, produkter och försäkringar är givetvis lönsamma för företaget i fråga även om det i en del fall kan finnas en uppsida för kunden att köpa produkten.
Citera
2014-06-04, 00:31
  #7
Medlem
wastedandlazys avatar
Lusläs villkoren! Okq8 hade nåt liknande och fast det hette självriskeliminering så täckte de bara halva och andra skumma villkor
Citera
2014-08-08, 10:00
  #8
Medlem
Nån som tecknat och råkat ur för något? Jag funderar på att göra det då jag höjt min självrisk till 6000 vilket ger en premie som är ett par tusen mindre än vid en självrisk på 3000:-

Villkoren
http://www.självriskförsäkring.se/as...forsakring.pdf
Citera
2014-08-08, 10:22
  #9
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
...
Men haken verkar vara att de ersätter din självrisk och inget annat och om din skada understiger kostnaden för självrisken så utfaller ingen ersättning och ingen självrisk betalas heller av kunden som får stå reparationskostnaden själv. Då slipper självriskförsäkring.se att betala några pengar då du inte betalat någon självrisk.
...

Aha, där har vi altså kärnan i affärsiden. De behöver inte lägga dyra pengar på utredningar själva, utan kan surfa på de "vanliga" bolagens utredningar om skador är berättigade till ersättning.


Där är ju även haken. Skador som understiger den vanliga självtisken ersätts inte. Som redan skrivits blir det då en ganska dålig affär då man statistiskt sett inte drabbas av skada som ger utbetalning så ofta. Naturligtvis är det alla försäkringsbolags affärsidé. Men flr så här relativt små summor kanske det är bättre att spara pengar själv?
Citera
2014-11-12, 13:21
  #10
Medlem
Gee_s avatar
Bluff företag.. Svarar inte på mejl eller telefon. Tar en jävla tid att få ut några papper och nu sitter jag här med en utlovad ersättning på 5000 kr och har ännu inte fått ett skit.

Håll er borta!
Citera
2015-03-21, 20:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gee_
Bluff företag.. Svarar inte på mejl eller telefon. Tar en jävla tid att få ut några papper och nu sitter jag här med en utlovad ersättning på 5000 kr och har ännu inte fått ett skit.

Håll er borta!

jag väntar också på ersättning, men dom svarar inte i telefonen eller på mail, tyvärr så verkar detta vara ett scam företag.

en av ägarna heter Nima Arbajandeh, han sitter även i styrelsen på företaget bilplus, man får tag på honom via deras bokningscentral, men han låtsas inte höra vad man säger då man ställer frågor om självriskförsäkring.se
Citera
2017-03-26, 17:35
  #12
Medlem
pearsons avatar
Hej! Jag letar just nu efter en försäkring då jag har hög självrisk. Hur gick det i dethär ärendet? Är det ett bluff-företag? Vet någon om det finns någon seriös försäkring för att reducera eller helt ta bort självrisken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback