2014-09-02, 15:44
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Lyfter diskussion om sommarens mercato. Summera och betygsätt era lag, gärna fler om ni vill.

Ska iväg strax så jag hinner inte just nu.

Själv har jag tre vinnare i Inter, Milan och Sassuolo.

Inter har fått in finfina förstärkningar i Vidic, M'Vila och Medel som alla tre kan komma att utgöra nyckelroller i ett Inter som skall försöka ta sig långt i Europaspelet. Dessutom en spännande Dodô samt Osvaldo som är en av Mazzarris personliga favoriter. Ingen viktig spelare har lämnat.

Milan har i sedvanlig ordning hämtat mycket gratis, men skillnaden i år är att spelarna faktiskt ser ut att passa bra in i "projektet" och kommer utan tvekan att höja kvalitén på laget. Diego Lopez är en världsklassmålvakt, att få honom gratis är snudd på fantastiskt. 32 år är ingen ålder för en målvakt så här har Galliani verkligen gjort en kanonaffär. Alex är jag inte helt övertygad om att det blir en lyckad värvning, men å andra sidan var han ordinare i ett starkt PSG förra säsongen. Dessutom finns det trots allt bra uppbackning i Zapata. Armero gjorde ett bra VM, Menéz tror jag kan bli en succé och Torres är mycket bättre anpassad för Inzaghis spel än vad Balotelli någonsin var. Man har dessutom hämtat in en väldigt spännande mittfältare i Van Ginkel på lån samt Bonaventura som känns rätt på alla sätt och vis. Galliani skall ha VG för den här mercaton, trots den lilla plumpen med försäljningen av Bryan Cristante.

Sassuolo visar styrka som hämtar in Vrsjalko som spelade från start för Kroatien i VM och jagades av större klubbar (bland annat jättarna från Milano). Man har också köpt en fin målvakt i Consigli samt att man lyckas behålla både Zaza och Berardi. Ett lag som definitivt kan utmana om Europa League platserna.

Vad gäller Roma och Juventus transferfönster tycker jag lite si och så. Om vi börjar med Roma är den mest intressanta värvningen den unga turkiska mittfältaren Salih Uçan som sett oförskämt bra ut under försäsongen. Iturbe kan säkert explodera, men visst var det ett överpris man betalade? Dessutom har man hämtat in tre nya vänsterbackar (Holebas, Ashley Cole och Emanuelson) vilket inte vittnar om speciellt bra planering. Dessutom är två av dem 30 +. Däremot verkar man ha hittat en bra ersättare till Benatia i Manolas.

Vad gäller Juventus var det som vanligt mycket snack om ett stort namn till offensiven. Länge såg det ut att sluta med att Alexis Sanchéz skulle ansluta till sina chilenska kollegor i Turin, men då Sanchez skrev på för Arsenal samtidigt som Iturbe avbröt förhandlingarna med Juventus och valde Roma blev det istället ett helt annat utgångsläge där Antonio Conte avgick som tränare.
Den där offensiva förstärkningen kom aldrig. Okej, Alvaro Morata från Real Madrid, men är han verkligen vad klubben behövde? En riktigt dålig affär dessutom där man betalar dyrt samtidigt som Real Madrid har en återköpsklausul som man inte kommer ha några som helst problem med att betala. För dem pengarna hade man kunnat värva en Lavezzi, Cerci eller kanske, kanske till och med en Griezmann. Nu har man istället valt att satsa på att förstärka bänken. Nja säger jag.
Citera
2014-09-02, 18:19
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero

Sassuolo visar styrka som hämtar in Vrsjalko som spelade från start för Kroatien i VM och jagades av större klubbar (bland annat jättarna från Milano). Man har också köpt en fin målvakt i Consigli samt att man lyckas behålla både Zaza och Berardi. Ett lag som definitivt kan utmana om Europa League platserna.

Sassuolo har ett spännande projekt. Zaza köptes loss helt från Juve. Man fick även in Peluso och Taider. EL-plats tror jag dock inte på, en 10-12:e om allt faller på plats.
Citera
2014-09-02, 22:46
Medlem
Cagliari har blivit svagare på alla punkter. Etablerade spelare har försvunnit och oprövade talanger har anslutit. Jämfört med förra säsongsstarten; försvaret (Astori), mittfält (Nainggolan), och anfall (Pinilla). Naturligtvis många fler som förvunnit men för att ge exempel.

Och talanger flockas. Numera fyra spelare i landslagets U21.

Det såg tunt ut mot Sassuolo. Conti och Ekdal försökte ge tyngd, men det var svårt. Och det var mot Sassuolo!

I takt med att den tunga försäsongsträningen försvinner från benen, så hoppas jag att de kan dra upp tempot. Sturm und drang!
Zemanlandia…

Sett till spelare så är Cagliari nu ett av de absolut svagaste lagen i Serie A. Dock med stor potential. I framtiden.

Det gäller att våga. Satsa och vinna. Låta hela havet storma. Floskler. Skiter väl jag i.
Citera
2014-09-03, 00:23
Medlem
ilchino-ilsovranos avatar
Inter är både vinnare och förlorare. Ausilio är hittills utmärkt som DS, som dag och natt att jämföra honom med Branca som endast kunde jobba med stor budget. Värvningarna är beställda av Walter Mazzarri och formade efter hans typ av fotboll. Osvaldo, Medel, M'Vila, Dodo och Vidic är bra värvingar men sätter ändå ett ganska stort frågetecken för bristen på en kantspelare/anfallare som kan vara irrationell och göra sin gubbe. Att WMs prat om att lira 4-3-3 var rent dravvel har de flesta intersupportrar förstått vid det här laget, men det känns ändå tunt med Osvaldo, Icardi och Palacio som enda anfallare i en trupp som ändå ska spela både EL, coppa och liga. Alvarez skeppades och alla förväntade sig en sistaminutenlösning i antingen Biabiany eller Bonaventura - men ingen kom. Även Botta försvann, ingen ersatte. Stort frågetecken kring detta, som sagt. Däremot ingen skugga över Ausilio, han har jobbat utmärkt efter förutsättningarna och det lovar gott inför framtiden. Huruvida Walter Mazzarris depressionsfotboll skall räcka längre än till en femteplats är svårt att svara på men det är varken sportchefens eller spelarnas fel. Oklart med Thohirs ambitioner, fortfarande.
Citera
2014-09-03, 00:24
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Tror du underskattar Sassuolo lite Brille. De hade dessutom en helt annan grund och trygghet att bygga på från förra året i första omgången jämfört med Cagliari.
Citera
2014-09-03, 17:00
Medlem
Spinnacers avatar
Precis när man fått en smakstart av Serie A så är det 2 veckors uppehåll med betydelselösa vänskapsmatcher och dylikt..

Medici har starka synpunkter på Serie As transferfönster: http://blogg.fotbollskanalen.se/lorenzomedici/2014/09/03/det-samsta-italienska-transferfonstret-pa-over-trettio-ar/
Visst blev det snålt, men jag vet inte om ni är lika besvikna som Lorenzo är. Jag hade inte förväntat mig dessa spelare eller att något lag skulle spendera stort detta fönster. Möjligtvis Cerci, Lavezzi och Rabiot men utöver det nej.

Tycker synd om Fiorentina, satsningen på Rossi-affären verkar inte bli så lyckad ändå - exploratory knee surgery och han blir borta 3 veckor - förutsatt att de inte hittar några fel...
Ett grymt lag när alla är friska och spelklara, men jag vet inte om det räcker för topp 3 - tycker nästan alltid det blir plattmatcher när de möter storlag (Fiorentina 4 - 2 Juventus var iofs säsongens match förra året). Gillade deras sista-minuten värvningar dock.

--Cuadrado-Gomez-Joaquin
----Aquilani-Badelj-Valero
Pasqual-Rodriguez-Savic-Richards
------------Neto

Saknar fan Club Calcio, Tv4s nya sportchef kan dra åt pepparn.
Senast redigerad av Spinnacer 2014-09-03 kl. 17:04.
Citera
2014-09-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Tror du underskattar Sassuolo lite Brille. De hade dessutom en helt annan grund och trygghet att bygga på från förra året i första omgången jämfört med Cagliari.
Du har såklart en poäng. Och förmodligen mer inte minst eftersom både du, Calogero och myskankan framhåller Sassuolo. Och visst har de agerat klokt, men samtidigt är det en av få bortamatcher där Cagliari faktiskt skulle kunna få tre poäng…

Samtidigt som Sassuolo har byggts upp på ett klokt och riktigt sätt, har de inte ett fundament som Cagliari. Vi snackar om en ö med en helt annorlunda bakgrund och kultur än halvön. Ungefär lika stor som Sicilien, men medan Sicilien är glest befolkad men har trots allt mer än fem miljoner invånare, medan Sardinien har 1,6 miljoner utspridda i små byar uppe i bergen.

Men i princip alla håller på Cagliari. Som i princip ses som öns landslag. Men de anser sig vara annorlunda mot fastlänningarna. Har en annan kultur och tradition.

https://www.youtube.com/watch?v=vEg23VDt2nE

Cellino har alltid fått kritik att han sålt dyrt och köpt billigt. Men Giulini har under sin första mercato överträffat Cellino i denna konst. Och elaka tungor hävdar att Zeman anställts för att man ska hoppas på billiga talanger och ta skulden vid fiasko…

Samtidigt så verkar spelarna på ett genuint sätt gilla läget.

T ex Ekdal:
“Zeman is the sort of Coach that you want to play for. He always gets the best out of you. He is a special football man.”

http://www.football-italia.net/55437/ekdal-you-want-play-zeman

Jag älskar situationen. Cagliari som mer underdog än någonsin, med uppenbara talanger som kan blomma ut, förankring i det lokala både spelarmässigt och publikmässigt, och inte minst den fantastiska Zeman.
Citera
2014-09-03, 22:34
Medlem
Landskamper.

Och Conte tar ut sitt första landslag. Och får kritik som fan för att han tar ut spelare som fan inte ens platsar i klubblagen. Som ju är relativt kassa internationellt sätt.

LE PROBABILI FORMAZIONI
Italia (3-5-2): 17 Sirigu, 13 Ranocchia, 19 Bonucci, 5 Astori, 6 Candreva, 8 Marchisio, 16 De Rossi, 18 Parolo, 23 Giaccherini, 7 Zaza, 9 Immobile. A disp.: 1 Buffon, 4 Ogbonna, 3 Chiellini, 2 Maggio, 14 Darmian, 15 Pasqual, 21 Verratti, 28 Poli, 24 Florenzi, 20 De Sciglio, 22 Destro, 11 El Shaarawy, 10 Giovinco, 27 Quagliarella, 26 Perin, 25 Padelli). All.: Conte.

http://www.sportmediaset.mediaset.it/calcio/Nazionale/2014/articoli/1045804/verso-italia-olanda-gli-azzurri-al-san-nicola.shtml

Samtidigt kan det vara nyttigt att komma ihåg hur Italien åter blev en stormakt inom fotboll. Efter Superga hade man jävligt svårt att lyckas med landslaget. I desperation tog man beslutet att förbjuda utlänningar i Serie A. Drabbade såklart klubbfotbollen negativt. Men!

1982 var Serie A rankad som 12a inom klubbfotbollen.
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method1/crank1982.html

Men man blev världsmästrare, och började sedan lätta på restriktionerna. Allt eftersom.

Det ledde till att man totaldominerade världsfotbollen under femton år från slutet av 1980-talet.

Conte påpekar det uppenbara och Tavecchio vågar framhärda. Man kan inte längre stoppa alla inom EU (och dit räknas jävligt många sydamerikanare och afrikaner t ex Eto’o), men man kan stoppa de som kommer direkt från t ex Afrika för att konkurrera med italienska talanger. Direkt från att äta bananer till att spela i Lazio.

Ett litet steg. Men det bästa möjliga under rådande system. Tavecchio försöker rida på tigern… även om han är en del av systemet.
Citera
2014-09-04, 03:15
Medlem
Calogeros avatar
https://www.youtube.com/watch?v=eAPpIKAajbc

Wow. Vilka minnen ändå. Vilket fantastiskt lag Milan hade på den tiden, känns sjukt om man jämför med hur laget ser ut idag. Fan vad jag hoppas att Pippo får igång materialet han befogar över och tar Milan ut i Europa igen.

Jaja, jag erkänner att det bor en liten smygmilanista inom mig även fast jag hejar på Roma.
Citera
2014-09-04, 06:31
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Landskamper.

Och Conte tar ut sitt första landslag. Och får kritik som fan för att han tar ut spelare som fan inte ens platsar i klubblagen. Som ju är relativt kassa internationellt sätt.

LE PROBABILI FORMAZIONI
Italia (3-5-2): 17 Sirigu, 13 Ranocchia, 19 Bonucci, 5 Astori, 6 Candreva, 8 Marchisio, 16 De Rossi, 18 Parolo, 23 Giaccherini, 7 Zaza, 9 Immobile. A disp.: 1 Buffon, 4 Ogbonna, 3 Chiellini, 2 Maggio, 14 Darmian, 15 Pasqual, 21 Verratti, 28 Poli, 24 Florenzi, 20 De Sciglio, 22 Destro, 11 El Shaarawy, 10 Giovinco, 27 Quagliarella, 26 Perin, 25 Padelli). All.: Conte.

http://www.sportmediaset.mediaset.it/calcio/Nazionale/2014/articoli/1045804/verso-italia-olanda-gli-azzurri-al-san-nicola.shtml

Samtidigt kan det vara nyttigt att komma ihåg hur Italien åter blev en stormakt inom fotboll. Efter Superga hade man jävligt svårt att lyckas med landslaget. I desperation tog man beslutet att förbjuda utlänningar i Serie A. Drabbade såklart klubbfotbollen negativt. Men!

1982 var Serie A rankad som 12a inom klubbfotbollen.
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method1/crank1982.html

Men man blev världsmästrare, och började sedan lätta på restriktionerna. Allt eftersom.

Det ledde till att man totaldominerade världsfotbollen under femton år från slutet av 1980-talet.

Conte påpekar det uppenbara och Tavecchio vågar framhärda. Man kan inte längre stoppa alla inom EU (och dit räknas jävligt många sydamerikanare och afrikaner t ex Eto’o), men man kan stoppa de som kommer direkt från t ex Afrika för att konkurrera med italienska talanger. Direkt från att äta bananer till att spela i Lazio.

Ett litet steg. Men det bästa möjliga under rådande system. Tavecchio försöker rida på tigern… även om han är en del av systemet.

Italien är väl lite som Tyskland när det inte gäller något då spelar dom inte speciellt bra.

Grymma inlägg från dig i gårdagens matchtråd alla i detta land tar för givet att alla skall kunna allt om vingmuttrarna men vi är några få som inte har koll.
Citera
2014-09-04, 12:16
Medlem
TheDarkKniggits avatar
På dagen 20 (tjugo!) år sedan Totti gjorde sitt första mål för Roma hemma mot Foggia.

Med vänstern såklart.

https://www.youtube.com/watch?v=4lEHprNN5M8
Citera
2014-09-04, 22:40
Medlem
2-0 efter nio minuter mot Holland. Saknas såklart ett antal spelare i båda lagen. Tyvärr fick Holland en spelare utvisad i samband med straffen som De Rossi slog in (2-0). Tror faktiskt att det italienska spelet led av detta, eftersom det bygger på stor rörlighet och snabbhet. Blir inte lika många möjligheter att erövra bollen och kontra.

Samtidigt kan det finnas en poäng, för det är troligen så Norge kommer att spela. Defensivt med chansartad offensiv. Fast med sämre individuell kvalitet. Men tyvärr blev det en tämligen avslagen match eftersom den var avgjord efter nio minuter. Försvaret kändes dock tryggt, även om det inte testades på riktigt allvar.

Aggressivt, rörligt, med fina kombinationer. Ingen saknade Balotelli. Ser bra ut Conte

Zaza visade att han hör hemma i gli Azzurri. Han imponerade på mig i premiären i Serie A, och fortsatte att göra det i gli Azzurri. Jag har såklart tidigare sett honom spela, men trodde inte att han kunde hantera denna nivå så snabbt.

Jag trodde att det saknades ”lirare” (Pirlo, Verratti, Montolivo, Giovinco osv) i startelvan, men inställning, aggressivitet, uppoffring, och rörlighet vägde upp det. Kanske hade de kunnat spela en större roll då de dominerade bollinnehavet efter att Holland spelade med 10 man. Då det var svårare att finna luckorna.

Och under andra halvlek så var det en jävla massa byten, som sig bör i en vänskapsmatch. Men det är svårt att bedöma.

Som sagt en vänskapsmatch. Och ingen imponerande startelva, många stora namn som saknades. Men det är anmärkningsvärt hur gli Azzurri uppträdde från start. Före denna match så hade Italien spelat 15 vänskapsmatcher med endast en enda usel vinst. En av 15 matcher! Och segern kom mot San Marino. Vafan! Den senaste vänskapsmatchen var mot Luxemburg. Oavgjort. Det är fan inte klokt.

Viktigt för Italien att få tillbaka lite självförtroende och vinnarskalle. Det behövdes och var viktigt. Få en bekräftelse på att man fortfarande är relevanta. En nystart. Conte för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in