Citat:

Ursprungligen postat av 
TuManHand

TS har ju flertalet gånger skrivit:
Ränta + avbetalning = 12k
Därutöver tillkommer hyra, mat, el o.s.v.
Som att få ut 7k netto, nej inte asflott kanske.

Asflott livsstil ska man väl inte räkna med, om man gjort så stora misstag som TS har gjort? Som man bäddar får man ligga...
Att tvingas betala 12.000 i månaden på en 19.000 lön är förstås inte roligt, men det går att göra. Som ngn skrev innan, man får "leva som en råtta", men faktum är ju att råttor trivs med den livsstilen för de har vant sig vid den. 
Själv får jag ut 18.000 i månaden och sparar 14.000  av dessa i månaden. Det har jag gjort i många år nu. Tycker inte jag lever som en råtta heller, utan är sambo med en fin kvinna, äter mestadels dyr ekologisk mat, dricker eko-vin till helgen, har lärt mig uppskatta billiga intressen och att förakta dyra intressen (antagligen mest som en försvarsmekanism för att inte riskera att lockas till dem, men det funkar).
Det mesta sitter nog i sitt eget huvud. Man får ändra sin konsumtion, lära sig gilla att leva sparsamt (men samtidigt unna sig lite ibland), ta ansvar för sina egna beslut och misstag, och återbetala de lån man tagit. Sådant föder även stolthet, då man gjort rätt för sig, man har hållt sitt ord, man har bitit ihop och kämpat, och till slut når man (skuld)frihet.
Lycka till TS.