• 5
  • 6
2014-06-06, 13:05
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jag håller med. 650000 betalar man av på max 5 år.

Förutsatt att man har tillräcklig inkomst. Om en annuitetslån på 650000 ska amorteras på 5 år ger ju en månatlig utbetalning på mellan 12000-13500 kr, det snyter man inte fram hursomhelst.

Här nedan följer vilken månadsbetalningen blir beroende på ränta:
5% - 12266 kr / månad
6% - 12566 kr / månad
7% - 12871 kr / månad
8% - 13180 kr / månad
9% - 13493 kr / månad

Och har man 650000 kr i skulder så kanske inte inkomsten är den högsta, sådant brukar hänga ihop. Så jag skulle säga att det tar längre tid än 5 år för samtidigt måste man ju spara undan en liten del, plus att måste leva också med allt det innebär i en viss nivå av utgifter för mat och boende.
Citera
2014-06-06, 13:31
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den gudomlige
Förutsatt att man har tillräcklig inkomst. Om en annuitetslån på 650000 ska amorteras på 5 år ger ju en månatlig utbetalning på mellan 12000-13500 kr, det snyter man inte fram hursomhelst.

Här nedan följer vilken månadsbetalningen blir beroende på ränta:
5% - 12266 kr / månad
6% - 12566 kr / månad
7% - 12871 kr / månad
8% - 13180 kr / månad
9% - 13493 kr / månad

Och har man 650000 kr i skulder så kanske inte inkomsten är den högsta, sådant brukar hänga ihop. Så jag skulle säga att det tar längre tid än 5 år för samtidigt måste man ju spara undan en liten del, plus att måste leva också med allt det innebär i en viss nivå av utgifter för mat och boende.

Om man lever i samboförhållande med två heltidsarbetande har man ut åtminstone 40.000:- Betala runt 20000:- i månaden kan man nog fixa utan större ansträngning i det läget.
Citera
2014-06-28, 09:01
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Om man lever i samboförhållande med två heltidsarbetande har man ut åtminstone 40.000:- Betala runt 20000:- i månaden kan man nog fixa utan större ansträngning i det läget.

Jag tycker du får det att låta väldigt enkelt. Nej att få ut 40000 på två personer är inte en självklarhet. Ett vanligt yrke är förskolelärare, är där ligger lönen på runt 24-25000 skulle jag tippa. Ingen av dessa för ut några 20000 efter skatt. Sen är det ju så att det är knappast de som tjänar bra som sitter med 650000 kr i blankolån. Hur stor är sannolikheten att två personer med 40000 i sammanlagd nettolön per månad sitter med 650 000 i blankolån. Inte jättestor. Du generaliserar och förenklar väldigt mycket.
Citera
2014-06-28, 09:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag tycker du får det att låta väldigt enkelt. Nej att få ut 40000 på två personer är inte en självklarhet. Ett vanligt yrke är förskolelärare, är där ligger lönen på runt 24-25000 skulle jag tippa. Ingen av dessa för ut några 20000 efter skatt. Sen är det ju så att det är knappast de som tjänar bra som sitter med 650000 kr i blankolån. Hur stor är sannolikheten att två personer med 40000 i sammanlagd nettolön per månad sitter med 650 000 i blankolån. Inte jättestor. Du generaliserar och förenklar väldigt mycket.

Sitter man med 650 000 i blancolån så är man tvungen att ta tag i situation om man vill slippa bli evighetsgäldenär.

Jag jobbade två jobb under en period, dag och natt när jag ville dra in pengar - det var tufft helt klart men jag *vet* att det går då jag själv gjort det .

TS verkar rätt slö och likgiltig inför sin akuta situation - jag hade gjort allt jag kunde för att dra in och pynta av skulden på 2-3 år och slippa ha det oket hängande över sig.
Citera
2014-06-28, 12:39
Medlem
Husings avatar
Citat:

Tjänar man cirkus 300 000 om året så får man ut någonstans 19-20000 efter skatt beroende på var man bor o.s.v.
Citera
2016-01-01, 22:20
Medlem
Hur har det gått för dig TS?
Citera
2016-01-02, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgronHold
12k räkningar på lån + hyra + resten av räkningarna sen får du fram vad TS har att leva för. Ingen aning vad den summan slutar på men det är inte 7k kvar iallafall, vilket jag håller med dig om att det är inte lite pengar för en person. Men så är alltså inte fallet enligt TS.

TS har ju flertalet gånger skrivit:

Ränta + avbetalning = 12k
Därutöver tillkommer hyra, mat, el o.s.v.

Som att få ut 7k netto, nej inte asflott kanske.
Citera
2016-01-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
TS har ju flertalet gånger skrivit:

Ränta + avbetalning = 12k
Därutöver tillkommer hyra, mat, el o.s.v.

Som att få ut 7k netto, nej inte asflott kanske.

Asflott livsstil ska man väl inte räkna med, om man gjort så stora misstag som TS har gjort? Som man bäddar får man ligga...

Att tvingas betala 12.000 i månaden på en 19.000 lön är förstås inte roligt, men det går att göra. Som ngn skrev innan, man får "leva som en råtta", men faktum är ju att råttor trivs med den livsstilen för de har vant sig vid den.

Själv får jag ut 18.000 i månaden och sparar 14.000 av dessa i månaden. Det har jag gjort i många år nu. Tycker inte jag lever som en råtta heller, utan är sambo med en fin kvinna, äter mestadels dyr ekologisk mat, dricker eko-vin till helgen, har lärt mig uppskatta billiga intressen och att förakta dyra intressen (antagligen mest som en försvarsmekanism för att inte riskera att lockas till dem, men det funkar).

Det mesta sitter nog i sitt eget huvud. Man får ändra sin konsumtion, lära sig gilla att leva sparsamt (men samtidigt unna sig lite ibland), ta ansvar för sina egna beslut och misstag, och återbetala de lån man tagit. Sådant föder även stolthet, då man gjort rätt för sig, man har hållt sitt ord, man har bitit ihop och kämpat, och till slut når man (skuld)frihet.

Lycka till TS.
Citera
2016-01-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Asflott livsstil ska man väl inte räkna med, om man gjort så stora misstag som TS har gjort? Som man bäddar får man ligga...

Att tvingas betala 12.000 i månaden på en 19.000 lön är förstås inte roligt, men det går att göra. Som ngn skrev innan, man får "leva som en råtta", men faktum är ju att råttor trivs med den livsstilen för de har vant sig vid den.

Själv får jag ut 18.000 i månaden och sparar 14.000 av dessa i månaden. Det har jag gjort i många år nu. Tycker inte jag lever som en råtta heller, utan är sambo med en fin kvinna, äter mestadels dyr ekologisk mat, dricker eko-vin till helgen, har lärt mig uppskatta billiga intressen och att förakta dyra intressen (antagligen mest som en försvarsmekanism för att inte riskera att lockas till dem, men det funkar).

Det mesta sitter nog i sitt eget huvud. Man får ändra sin konsumtion, lära sig gilla att leva sparsamt (men samtidigt unna sig lite ibland), ta ansvar för sina egna beslut och misstag, och återbetala de lån man tagit. Sådant föder även stolthet, då man gjort rätt för sig, man har hållt sitt ord, man har bitit ihop och kämpat, och till slut når man (skuld)frihet.

Lycka till TS.

Får du veckopeng av sambon eller bor du i ett tältläger? 4000 i månaden ombesörjer inte ens boendekostnaden för de flesta. Du ljuger någonstans!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in