2014-06-01, 18:40
Medlem
Angående att vara "galen" att behöva läggas in på akutpsyk. Jag tror jag ständigt är i behov
utav det, men att det istället för att vara akut, då är något jag precis hela tiden bygger upp inom mig själv.
"organiserat kaos" tror jag passar rätt bra in på mig själv. Jag har rätt stora problem i att tänka, då mitt huvud fungerar lite annorlunda från de flestas.

Jag tänker inte i tankar, utan i en blandning utav minnen och små tankar. Jag misstänker att det är min hjärnas omedvetna som försöker övertyga mig om att jag håller på att bli galen. Det märks rätt tydligt när jag dricker (jag är alkoholist, även om jag har svårt för att erkänna det för mina nära som uppmärksammat detta)

Jag har föreslagit detta tidigare för en person som jag känner vara den av väldigt få jag kan anförtro mig om detta till. Han påstår att det bara en alkoholen som talar/ "vi tar det imorgon" så blir inget av.

Finns det någon som faktiskt lyssnar, socialen vågar jag inte vända mig till då det dels skulle ta oerhört lång tid innan de "fixar" någon hjälp åt mig. Jag vill ha hjälp helst nu direkt!!!

Då mina anhöriga ser och märker att jag annars är väldigt lugn i nyktert tillstånd, så tar dem mig inte riktigt på allvar.
Även i nyktert tillstånd så tror jag att jag själv försöker att hålla inne min galenskap, men att det en dag ska slå till något förjävligt hårt.

Fråga gärna vad ni vill, om det skulle vara så att jag är otydlig någonstans...

Edit: Enligt UMO.se stämmer allt in på mig:

Tecken på alkoholberoende
Det finns inga tydliga gränser mellan att dricka lagom, dricka för mycket och att vara beroende. Att bli beroende innebär att du fortsätter att dricka trots att det har fått negativa konsekvenser. Några tecken:

Att du tål mer. Om man dricker ofta vänjer sig kroppen och man behöver mer alkohol än tidigare för att bli full.
Att du ofta dricker mer än du hade tänkt.
Att du vill dricka igen dagen efter en fylla, för att må bättre eller för att du känner ett sug.
Att du får så kallade abstinensbesvär när du inte dricker.
Att du försöker sluta dricka utan att lyckas.
Att du tänker mycket på alkohol och ägnar mycket tid åt att skaffa, dricka och återhämta dig.
Att drickandet gör så att det går sämre i skolan eller på jobbet eller att du struntar i aktiviteter.
Att du glömmer vad du har gjort eller sagt när du har druckit, så kallade minnesluckor. Det kan vara ett tecken på att hjärnan har börjat skadas.
Att du fortsätter dricka även om du mår dåligt på något sätt.
Att du inte vill prata med andra om hur mycket du dricker.
Att du ser till att ha tillgång till alkohol, och alltid hittar anledningar till att dricka.
Att du dricker i smyg för att må bra och funka i vardagen.
Att andra kommenterar eller uttrycker oro över ditt drickande.
Senast redigerad av Aechel 2014-06-01 kl. 18:45.
Citera
2014-06-01, 19:08
Medlem
Folk skulle säkert lyssna på dig om du inte förväntade dig att andra ska lösa dina problem. Så trött på fyllon som vill ha hjälp varje gång de närmar sig botten bara för att ta ett par dagars vila och sedan börja om karusellen igen. Få ur det ur din skalle att andra ska hjälpa dig och hjälp dig själv istället.

Du skulle tex kunna höra av dig till vc/husläkare och be om hjälp vart du ska höra av dig utifrån din problematik alternativt få en remiss redan där. När dom omkring dig ser att du är seriös med att vilja ändra på saken så kommer de garanterat stötta dig bättre och lyssna.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig, hoppas jag inte lät allt för grinig
Citera
2014-06-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamejkanmikrejsy
Folk skulle säkert lyssna på dig om du inte förväntade dig att andra ska lösa dina problem. Så trött på fyllon som vill ha hjälp varje gång de närmar sig botten bara för att ta ett par dagars vila och sedan börja om karusellen igen. Få ur det ur din skalle att andra ska hjälpa dig och hjälp dig själv istället.

Du skulle tex kunna höra av dig till vc/husläkare och be om hjälp vart du ska höra av dig utifrån din problematik alternativt få en remiss redan där. När dom omkring dig ser att du är seriös med att vilja ändra på saken så kommer de garanterat stötta dig bättre och lyssna.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig, hoppas jag inte lät allt för grinig

Jo, men jag tror jag tidigare behövt någon som verkligen bekräftat att jag har problem, snarare än att jag bara ber om hjälp då jag lider av hypokondri - och att det inte bara är det som är anledningen till att jag ber om hjälp. Jag mailade precis Nämdemansgården i ren "panik" efter en googling, och hoppas på att de kan hänvisa mig till någonstans. Stort tack för svar!
Citera
2014-06-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aechel
Jo, men jag tror jag tidigare behövt någon som verkligen bekräftat att jag har problem, snarare än att jag bara ber om hjälp då jag lider av hypokondri - och att det inte bara är det som är anledningen till att jag ber om hjälp. Jag mailade precis Nämdemansgården i ren "panik" efter en googling, och hoppas på att de kan hänvisa mig till någonstans. Stort tack för svar!

Hypokondrin måste du ta tag i och även dina "kaostankar" vissa individer sätter sig själv i obekväma situationer för att dom inte orkar med "lugn" du har antagligen en hel del som behöver bearbetas kring tidigare liv. Socialtjänsten är fantastiska på att hitta lösningar. Så hade inte tvekat på kontakt.

Vill du bli tagen på allvar måste du visa att det ÄR allvar och att du är allvarlig. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in