2014-06-01, 18:30
Medlem
Jag kommer ta studenten nu och har heltidsanställning på gång. Jag planerar att bo hemma något år och kommer då ha möjlighet att spara 10 000 i månaden som sedan kommer öka till 15 000 i månaden. Min fundering är då hur ska jag spara mina pengar? Jag vill köpa hus om några år och tanken är då att ha så mycket som möjligt kontant till det.
Jag vill inte ta några risker, det ska vara säkert sparande. Är det bara att sätta in pengarna på ett vanligt konto då eller ska man öppna något särskilt konto som har bättre avkastning? Jag är helt grön på det här området och jag ska prata med min bank också, men jag vill även höra vad ni säger här så jag får information från lite olika källor.
Citera
2014-06-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Jag kommer ta studenten nu och har heltidsanställning på gång. Jag planerar att bo hemma något år och kommer då ha möjlighet att spara 10 000 i månaden som sedan kommer öka till 15 000 i månaden. Min fundering är då hur ska jag spara mina pengar? Jag vill köpa hus om några år och tanken är då att ha så mycket som möjligt kontant till det.
Jag vill inte ta några risker, det ska vara säkert sparande. Är det bara att sätta in pengarna på ett vanligt konto då eller ska man öppna något särskilt konto som har bättre avkastning? Jag är helt grön på det här området och jag ska prata med min bank också, men jag vill även höra vad ni säger här så jag får information från lite olika källor.

All information du söker finner du nedan.

(FB) Hoist spar? ..och andra högräntekonton!
Citera
2014-06-02, 00:31
Medlem
Ingen risk = Sparkonto med så hög ränta som möjligt någon nischbank såsom bluestep, hoist eller liknande se tråden som någon länkade till innan.

Avvägd risk = Avanza zero 10% Korträntefond 90%
För info om detta se:
http://www.epostservice.se/aspnet/v3...?issueid=40763
Citera
2014-06-02, 23:34
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:

Lyssna inte på din bank, de vill sälja dåliga produkter till dig. Om du vill spara helt riskfritt sätter du in pengar på ett högräntekonto med insättningsgaranti, just nu har bluestep den högsta räntan. Det går att jämföra på compricer och du kan läsa mer i den länkade tråden i inlägg nr 2 i denna tråd. Banken kommer försöka sälja på dig någon fondlösning med hög avgift om du frågar dem, alt. ett räntekonto med väsentligt lägre ränta som är betydligt lägre än inflationen.
Citera
2014-06-03, 12:18
Medlem
ViperVens avatar
Bara räkna fram vad du har för mål och utifrån det bestämma vilken risk i ditt sparande du är villig att ta, enkel men funktionell sida för att räkna med avkastning:

http://rakna.net/berakna/aktiesparande/
Citera
2014-06-03, 12:52
Medlem
Citat:
...och jag ska prata med min bank också, ...

om du pratar med din bank så ska du inte göra något som banken föreslår...

Säkrast är att inte prata med banken alls. Det är lätt för en ung och oerfaren person att bli omkullsnackad av säljarna på banken och bli pålurad någon sparform med höga avgifter.
Citera
2014-06-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akiyoshi
Lyssna inte på din bank, de vill sälja dåliga produkter till dig. Om du vill spara helt riskfritt sätter du in pengar på ett högräntekonto med insättningsgaranti, just nu har bluestep den högsta räntan. Det går att jämföra på compricer och du kan läsa mer i den länkade tråden i inlägg nr 2 i denna tråd. Banken kommer försöka sälja på dig någon fondlösning med hög avgift om du frågar dem, alt. ett räntekonto med väsentligt lägre ränta som är betydligt lägre än inflationen.

Jo det var det jag misstänkte. Tack för varningen

Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Bara räkna fram vad du har för mål och utifrån det bestämma vilken risk i ditt sparande du är villig att ta, enkel men funktionell sida för att räkna med avkastning:

http://rakna.net/berakna/aktiesparande/

Den där var faktiskt rätt användbar, jag satt faktiskt o funderade på hur man skulle räkna för att få ut hur mycket det växer med räntan tidigare idag, men nu slipper jag ju det
Citera
2014-06-04, 20:38
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Jag är helt grön på det här området och jag ska prata med min bank också, men jag vill även höra vad ni säger här så jag får information från lite olika källor.

Banken är dom sista du ska fråga om sparande, Tyvärr är den här marknaden helt rutten idag och storbankerna utnyttjar kundernas okunnighet till max.
Skaffa INGENTING som banken säger att du ska skaffa då är du garanterat blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in