• 2
  • 3
2015-02-08, 17:08
Medlem
Jag hade trygghansa tidigare och de hade en förlängning på maskinskadegarantin till 15 000 men vet inte om de har kvar den
Citera
2015-02-10, 12:49
Medlem
Länsförsäkringar ska numera ha 15.000mil på maskinskada
Citera
2015-02-12, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommih
Folksam har ju sina märkesförsäkringar

Honda, Hyundai,Mazda och Mitsubishi- 10år eller 15 000mil
Lexus/Toyota - 10år eller 15 000mil / Hybrid system 20 000mil
Suzuki,Ford,Kia,Opel,Saab,Volkswagen och Volvo- 8 år eller 15 000mil

Synd att där inte fanns någon för bmw...

Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Länsförsäkringar ska numera ha 15.000mil på maskinskada

Verkar vara 12000 som gäller där.
Tråkigt att de inte finns någon som tar upp till 15-16000mil så man vågar köpa bilar som gått 10-12000. Lite surt om man mot förmådan råkar ut för problem med ex. Vlåda eller motor och får lägga ut 50-100000....
Citera
2015-09-24, 23:24
Medlem
Mullrets avatar
Har en kompis som fått motorras på en dyr bil. Han snålade med servicen och fick den gjord av en icke auktoriserad billig firma. LF kräver ju fackmässig service.

Fråga : hur ofta nekar de kunder ersättning med fulstämplade serviceböcker ? I detta fallet kostar motorn närmre 400k.
Citera
2015-09-25, 08:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har en kompis som fått motorras på en dyr bil. Han snålade med servicen och fick den gjord av en icke auktoriserad billig firma. LF kräver ju fackmässig service.

Fråga : hur ofta nekar de kunder ersättning med fulstämplade serviceböcker ? I detta fallet kostar motorn närmre 400k.
Fackmässig service innebär att nån som vet vad denne pysslar med som gör det, inte att det måste vara en av biltillverkaren auktoriserad. Så om jobbet är riktigt utfört, med rätt smörjmedel och eventuell dokumentation så ska det inte ha nån betydelse. Om det är polaren utan kvitton och skadan kan bero på exv. slarv så kan det kanske bli lite svettigt.
Citera
2015-09-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fackmässig service innebär att nån som vet vad denne pysslar med som gör det, inte att det måste vara en av biltillverkaren auktoriserad. Så om jobbet är riktigt utfört, med rätt smörjmedel och eventuell dokumentation så ska det inte ha nån betydelse. Om det är polaren utan kvitton och skadan kan bero på exv. slarv så kan det kanske bli lite svettigt.
Det där kan jag intyga.
Fick själv ett kopplingsras som försäkringen tog. LF i fråga frågade inte ens om service. I serviceboken så står datum samt mil för de senaste tre servicarna. Men ingen stämpel utan där är det handsskrivet " själv " samt att jag har kvitton på det jag bytt.
Antingen brydde de sig inte eller så intygade Volvo att den var servad enl spec.
Citera
2015-09-25, 14:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

I denna bilmodell så krävs det man kopplar upp sig mot fabrikens server och tankar över alla kampanjer, aktioner, mjukvara för den skall anses välservad. Så, min tanke var väl kolla av om LF kan vägra ersättning när den inte har senaste mjukvaran. Ändå en 400K som skall betalas ut... Lätt att peka ut att bilen inte har senaste mjukvaran om motorn rasat...
Citera
2015-09-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I denna bilmodell så krävs det man kopplar upp sig mot fabrikens server och tankar över alla kampanjer, aktioner, mjukvara för den skall anses välservad. Så, min tanke var väl kolla av om LF kan vägra ersättning när den inte har senaste mjukvaran. Ändå en 400K som skall betalas ut... Lätt att peka ut att bilen inte har senaste mjukvaran om motorn rasat...
Som jag skrev så tog de min koppling på försäkringen o då gjorde jag hemmaservice. Jag har deffenitivt inte tillgång till uppdateringar.
Men sedan är det skillnad på ett kopplingsbyte på ca: 15 000kr (minns inte exakt summa) mot ett motorbyte på 400 000kr. De kanske inte ens brydde sig i mitt fall medan de granskar varenda kryphål de kan hitta när det gäller ett motorbyte som kostar lika mkt som fyra ex av min bil.

Nu till moralkakan som nog även skaderegleraren tänker.
Hur fan tänker man om man har en bil där enbart motorn är värd 400 000 när man sedan snälar på servicen.
Själv är jag på väg att beställa en bil för 350 000kr o har redan förbjudit min sambo att ens fundera på biltvätt samt en dotter som fått veta att det är förbud att använda munnen till mer än att andas o prata i den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in