• 1
  • 2
2014-06-01, 12:44
Medlem
Hallå!
Funderar på att köpa en liten öppen sommarbil för nödvändiga utflykter till kiosken och annat viktigt.
Har hittat ett lämpligt objekt som gått strax över 10000 mil och mitt nuvarande försäkringsbolag har inga försäkringar som tar maskinskada på bilar som passerat 10 000 mil och det samma gäller för ett par andra jag kollat med.

Någon som känner till försäkringsbolag som tar maskinskada över 10 000 mil?

Tack!
Citera
2014-06-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Hallå!
Funderar på att köpa en liten öppen sommarbil för nödvändiga utflykter till kiosken och annat viktigt.
Har hittat ett lämpligt objekt som gått strax över 10000 mil och mitt nuvarande försäkringsbolag har inga försäkringar som tar maskinskada på bilar som passerat 10 000 mil och det samma gäller för ett par andra jag kollat med.

Tack!

Jag har inte full koll på marknaden men jag tror inte att du kommer att hitta något bolag som är villigt att teckna en maskinförsäkring med en premie som du skulle acceptera.

Förutom att skadefrekvensen på bilar som passerat 10 000 mil ökar så ökar också kostnaderna eftersom delar blir svårare att hitta så därför blir det nödvändigt att sätta väldigt höga premier.

---/T
Citera
2014-06-01, 15:26
Medlem
provocative77s avatar
Ett alternativ är att köpa bil på seriös firma.
Nu har jag inte papperna här.
Men jag köpte bil på en firma i Huddinge. För 5000kr fick jag en heltäckande garanti i ett års tid. Den täcker skador upp till 70 000kr för varje skadetillfälle.
Maxmil är 15 000.
Jag tjänade snabbt in de pengarna på ett hjullager samt låsanordning i bakluckan.
Citera
2014-06-01, 15:33
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Hallå!

Tack!

Salus ansvar tar maskinskador upp till 16 000 mil så länge bilen är max 8 år gammal
Senast redigerad av LloydHopkins 2014-06-01 kl. 15:35. Anledning: Fix
Citera
2014-06-01, 21:27
Medlem
club01s avatar
Många bolag som har märkesförsäkringar brukar ha en maskinskada över 10k mil. Oftast i kombination med tex en % självrisk typ 30% av skadebeloppet. Bättre än inget men premien brukar oftast vara lite högre såklart.
Citera
2014-06-01, 21:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Många bolag som har märkesförsäkringar brukar ha en maskinskada över 10k mil. Oftast i kombination med tex en % självrisk typ 30% av skadebeloppet. Bättre än inget men premien brukar oftast vara lite högre såklart.
Jag har själv en märkesförsäkring och jag kollade villkoren i den. 10 år eller 15000 mil, med självrisk på 1500 kr upp till 10000 mil därefter 3500 kr.
Citera
2014-06-01, 22:42
Medlem
Länsförsäkringar har 12000mil/8år om man har Meraplus (extraförsäkring). Annars 10000mil.
Citera
2014-06-02, 00:40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Volvia 15 000 eller 8 år tror jag det är. Vilket som kommer först.
Citera
2014-06-02, 08:08
Medlem
zoombos avatar
Skulle kunna tänka mig att försäkringsbolagen resonerar så att om man råkar ut för ett haveri strax före gränsen (som kan variera, flesta bolag verkar ha 10k men det finns några som har längre körsträcka) så görs en fet reducering av ersättningen på samma sätt som vid stölder.

Men 10k är ju inget miltal på en bil idag om man sköter servicen! Drivlinan håller 40-50k på de flesta bilar utan större problem så man ska inte stirra sig blind på miltalet. Karossen brukar ta slut före motorn.

På en öppen bil ska man givetvis också kolla skicket på caben, kan kosta en del att byta.
Citera
2014-06-02, 12:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Skulle kunna tänka mig att försäkringsbolagen resonerar så att om man råkar ut för ett haveri strax före gränsen (som kan variera, flesta bolag verkar ha 10k men det finns några som har längre körsträcka) så görs en fet reducering av ersättningen på samma sätt som vid stölder.

Men 10k är ju inget miltal på en bil idag om man sköter servicen! Drivlinan håller 40-50k på de flesta bilar utan större problem så man ska inte stirra sig blind på miltalet. Karossen brukar ta slut före motorn.

På en öppen bil ska man givetvis också kolla skicket på caben, kan kosta en del att byta.
Maskinskada ersätts ju inte i pengar utan repareras, så någon reducering på det viset funkar inte. En trasig vattenpump är en trasig vattenpump och den byts ut oavsett om bilen är 4 eller 9 år.
Citera
2014-06-02, 14:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Maskinskada ersätts ju inte i pengar utan repareras, så någon reducering på det viset funkar inte. En trasig vattenpump är en trasig vattenpump och den byts ut oavsett om bilen är 4 eller 9 år.

Jag är inte så säker på att Försäkringshelvetesbolagen resonerar så.
För dom är alla skador en utgift och det ligger i deras natur och företagsidé att försöka lindra dem så långt bestämmelserna möjliggör. Hårklyveri och tveksamma tolkningar är vardagsmat och det kostar inget att neka eller ge ett lågt bud.

Dom kan säkert komma undan med att ett vattenpumpshaveri är att betrakta som "normalt slitage" och en missad stämpel i en servicebok skulle kunna betyda rejäl sänkning av ersättningen.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att dom byter ut delen mot en annan, begagnad och då även på såna delar som vattenpumpar och generatorer.
Skulle det t ex röra sig om ett kamremsbrott med ventilsallad som följd så repareras knappast motorn utan man söker reda på en "likvärdig" och byter, och detta oavsett hur exemplariskt bilen har skötts.

Jag fick en gång en skada på ett däck i samband med en dikeskörning. Det var en 4WD. Man (läs: försäkringsbolaget) ville då bara byta ETT däck till ett nytt trots att jag protesterade och när dom ringde till leverantören när jag opponerade mig så sa dom att om ni bara byter ett däck så kommer det, pga olika rullningsomkretsar att resultera i att fördelningslådan havererar inom 1000 mil. OK, byt bara ett däck sa jag men då vill jag ha ett skriftligt intyg på att ni är informerade om detta och att alla framtida skador som uppkommer på fördelningslådan ersätts av er.
Då bytte dom alla däck.
Citera
2014-06-02, 14:12
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag är inte så säker på att Försäkringshelvetesbolagen resonerar så.
För dom är alla skador en utgift och det ligger i deras natur och företagsidé att försöka lindra dem så långt bestämmelserna möjliggör. Hårklyveri och tveksamma tolkningar är vardagsmat och det kostar inget att neka eller ge ett lågt bud.

Dom kan säkert komma undan med att ett vattenpumpshaveri är att betrakta som "normalt slitage" och en missad stämpel i en servicebok skulle kunna betyda rejäl sänkning av ersättningen.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att dom byter ut delen mot en annan, begagnad och då även på såna delar som vattenpumpar och generatorer.
Skulle det t ex röra sig om ett kamremsbrott med ventilsallad som följd så repareras knappast motorn utan man söker reda på en "likvärdig" och byter, och detta oavsett hur exemplariskt bilen har skötts.

.

Nej det stämmer inte, jag fick en motor utbytt för ca 130K på min förra bil då kamkedjan slagit sönder motorn, allt är naturligtvis beroende på hur mycket en likvärdig bil kostar.

Sen om vattenpumpen är att anse som slitage, det har jag ingen aning om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in