Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Maskinskada ersätts ju inte i pengar utan repareras, så någon reducering på det viset funkar inte. En trasig vattenpump är en trasig vattenpump och den byts ut oavsett om bilen är 4 eller 9 år.
Jag är inte så säker på att Försäkringshelvetesbolagen resonerar så.
För dom är alla skador en utgift och det ligger i deras natur och företagsidé att försöka lindra dem så långt bestämmelserna möjliggör. Hårklyveri och tveksamma tolkningar är vardagsmat och det kostar inget att neka eller ge ett lågt bud.
Dom kan säkert komma undan med att ett vattenpumpshaveri är att betrakta som "normalt slitage" och en missad stämpel i en servicebok skulle kunna betyda rejäl sänkning av ersättningen.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att dom byter ut delen mot en annan, begagnad och då även på såna delar som vattenpumpar och generatorer.
Skulle det t ex röra sig om ett kamremsbrott med ventilsallad som följd så repareras knappast motorn utan man söker reda på en "likvärdig" och byter, och detta oavsett hur exemplariskt bilen har skötts.
Jag fick en gång en skada på ett däck i samband med en dikeskörning. Det var en 4WD. Man (läs: försäkringsbolaget) ville då bara byta ETT däck till ett nytt trots att jag protesterade och när dom ringde till leverantören när jag opponerade mig så sa dom att om ni bara byter ett däck så kommer det, pga olika rullningsomkretsar att resultera i att fördelningslådan havererar inom 1000 mil. OK, byt bara ett däck sa jag men då vill jag ha ett skriftligt intyg på att ni är informerade om detta och att alla framtida skador som uppkommer på fördelningslådan ersätts av er.
Då bytte dom alla däck.