• 1
  • 2
2014-06-01, 03:41
Bannlyst
I dagarna upptäckte jag ett väldigt märkligt sammanträffande. Jag har länge undrat om det går att vandra över hela världen med Googles "street view" även på platser som är väldigt obskyra. Det går! Jag började i torsdags titta på platser i Europa och Asien där mina förfäder kommer ifrån och jag har lyckats "vandra" via Google Maps "street view" överallt. På ett ställe stod t o m en släkting i dörren och är fångad av Google för all framtid (augusti 2013). Detta är helt sjukt. Jag har kollat alla adresser som jag känner till och har lärt mig mer om min släkt de senaste dagarna än jag fått veta de senaste tre årtiondena. Bara genom att använda Googles "street view".

Den enda organisationen som någonsin kan jämföra sin "täckning" av världen är ju Jehovas Vittnen. Jag har bott på tre platser i Sverige under hela mitt liv. Idag är jag tillbaka på platsen där jag bodde när jag föddes. Mina föräldrar och jag idag har på dessa tre platser fått påhäslning av Jehovas Vittnen. Jag har ingenting emot dem. De har alltid varit väldigt vänliga och en gång, när jag bodde själv, så släppte jag in två stycken och pratade i en halvtimme med dem. Men som sagt, Jehovas Vittnen har ringt på dörklockan på alla platser jag levt på under mitt liv. Jag stötte förra året på två herrar vid en korsning hemma där de delade ut en broschyr utgiven av "Watchtower". Alla illustrationer i denna broschyr gick i dessa blå-röd-gul-gröna-Googlefärger. Det var scener ur bibeln men även undervattensbilder med färgglada fiskar m m.

Så min fråga är, är Google Maps och egentligen hela Google en del av Jehovas Vittnen? Det finns inga organisationer i mänsklighetens historia som har haft bättre "täckning". Google Maps har snart förmodligen varit överallt och Jehovas Vittnen har varit överallt. Jehovas Vittne har t o m varit på så avlägsna platser som Alice Springs. Båda "organisationerna" har varit överallt på en gata där det finns en dörr att filma/ringa på.
Citera
2014-06-01, 03:54
Medlem
Jag tvivlar på att Google skulle ha något med Jehovas vittnen att göra. Jag ser ingen riktig koppling. Att några i Alice Springs har skaffat sig kopplingar till Jehovas vittnen och sedan börjat knackat dörr ser jag inte som något underligt egentligen.
Citera
2014-06-01, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Jag tvivlar på att Google skulle ha något med Jehovas vittnen att göra. Jag ser ingen riktig koppling. Att några i Alice Springs har skaffat sig kopplingar till Jehovas vittnen och sedan börjat knackat dörr ser jag inte som något underligt egentligen.

Båda "organisationernas" täckning av världen är ju sjukt lik. Jag bara skrev Alice Springs, som den mest avlägsna staden jag kunde tänkta på. Två minuter sedan gick jag in på Google Maps och man kan vandra där precis som i Amazonas. Om allt detta är ett sammanträffande så är det fan sjukt. Sen finns talessättet "if it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it must be a duck". och varför använder "Watchtower" samma färgschema som Google?
Citera
2014-06-01, 04:22
Medlem
OleYellers avatar
Jag skrev in tre byar i södra Europa och det fanns inga streetview-bilder från någon av dom. Å andra sidan så är nog inte Jehovas Vittnen representerade där heller..
Citera
2014-06-01, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Jag skrev in tre byar i södra Europa och det fanns inga streetview-bilder från någon av dom. Å andra sidan så är nog inte Jehovas Vittnen representerade där heller..

Vad skrev du in? Jag kan avslöja mina sökningar. Sverige, Polen, England, Litauen, Mongoliet, Japan och Australien. Allt finns för min del förutom Mongoliet. Vilka euorpeiska länder finns inte med för din del?
Citera
2014-06-01, 05:33
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Vad skrev du in? Jag kan avslöja mina sökningar. Sverige, Polen, England, Litauen, Mongoliet, Japan och Australien. Allt finns för min del förutom Mongoliet. Vilka euorpeiska länder finns inte med för din del?

Grekland, Spanien och Portugal. Små byar i utkanten av stora städer. Inga bilder alls.
Citera
2014-06-01, 14:19
Medlem
Citat:

Tyskland, Schweiz och Österrike finns inte med i Streetview pga integritetslagar. I övrigt är det bara att zooma ut Google maps en bit och sedan hålla musknappen intryckt på figuren man klickar på för att starta street view för att se vad som finns täckt. Då ser man även att Ukraina och Vitryssland tillsammans med hela Balkan (med undantag av Kroatien) saknas. Utanför Europa finns det god täckning i vissa länder men ingen alls i andra.

Personligen tycker jag att Google Street View är ett helt fantastiskt instrument för såna som mig som är extremt nyfikna på hur det ser ut i resten av världen, men inte har råd att resa.

Din konspirationsteori är både tarvlig och skrattretande.
Citera
2014-06-01, 15:37
Medlem
brianmolkos avatar
Microsoft har ju samma färger
Citera
2014-06-02, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tyskland, Schweiz och Österrike finns inte med i Streetview pga integritetslagar. I övrigt är det bara att zooma ut Google maps en bit och sedan hålla musknappen intryckt på figuren man klickar på för att starta street view för att se vad som finns täckt. Då ser man även att Ukraina och Vitryssland tillsammans med hela Balkan (med undantag av Kroatien) saknas. Utanför Europa finns det god täckning i vissa länder men ingen alls i andra.

Personligen tycker jag att Google Street View är ett helt fantastiskt instrument för såna som mig som är extremt nyfikna på hur det ser ut i resten av världen, men inte har råd att resa.

Din konspirationsteori är både tarvlig och skrattretande.

Vad snackar du för skit? Jag har just gått omkring i Hannover, Tyskland för att hitta en barndomskompis och hans lägenhet. Håll dig till fakta i denna tråd, tack. Klicka på "mer" och välj street view.

https://maps.google.se/maps?hl=sv&gb...=0CCEQ8gEoATAA

För övrigt, varför måste ni hipstervofare alltid vara så jävla otrevliga, oavsett om ni har rätt eller fel? Hela er hipsterkultur är förjävla oödmjuk. Varför skulle det vara tarvligt och skrattretande att två, på ytan, så olika "organisationer" har mer gemensamt än man kan tro? Varför är det omöjligt att både Google Maps och Jehovas Vittnen styrs av en högre elit utan bådas vetskap?
Citera
2014-06-02, 14:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad snackar du för skit? Jag har just gått omkring i Hannover, Tyskland för att hitta en barndomskompis och hans lägenhet. Håll dig till fakta i denna tråd, tack. Klicka på "mer" och välj street view.

För övrigt, varför måste ni hipstervofare alltid vara så jävla otrevliga, oavsett om ni har rätt eller fel? Hela er hipsterkultur är förjävla oödmjuk. Varför skulle det vara tarvligt och skrattretande att två, på ytan, så olika "organisationer" har mer gemensamt än man kan tro? Varför är det omöjligt att både Google Maps och Jehovas Vittnen styrs av en högre elit utan bådas vetskap?

Ja det stämmer, ett tjugotal tyska städer är med i Street view, men tills vidare ligger projektet på is i Tyskland.
In March 2011, legal action against Google Street View in Germany resulted in court ruling that the project is legal; however, Google later decided not to expand or update existing coverage of Germany by the service.

edit: kan ju kosta på mig en källhänvisning också, även om den är enklaste möjliga.. http://en.wikipedia.org/wiki/Google_...View_in_Europe
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-06-02 kl. 14:53.
Citera
2014-06-02, 17:34
Medlem
Citat:

Vissa städer i Tyskland finns med men inte hela landet, till skillnad från de flesta länder i Europa, se även Snakes inlägg. För övrigt är det du som är jävligt otrevlig här när du påstår en jävla massa saker om folk du inte känner ett dugg. Eftersom du redan kommit ut som förintelseförnekare och allmän idiot så känner jag inte att jag behöver vara trevlig mot dig heller.
Citera
2014-06-03, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vissa städer i Tyskland finns med men inte hela landet, till skillnad från de flesta länder i Europa, se även Snakes inlägg. För övrigt är det du som är jävligt otrevlig här när du påstår en jävla massa saker om folk du inte känner ett dugg. Eftersom du redan kommit ut som förintelseförnekare och allmän idiot så känner jag inte att jag behöver vara trevlig mot dig heller.

Vad snackar du för skit nu? Var vänlig och visa något sådant inlägg från min sida. Varför byter du samtalsämne? Varför inte bara erkänna att du hade fel att tyska städer inte finns med i Google Maps street view. Slutligen, om du nu ska skriva i den här tråden, håll dig till ämnet, Hipster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in