2014-06-01, 01:49
Medlem
stinkbeetles avatar
En sak jag inte begriper är att överallt (inte riktigt) på internet när det publiceras bilder på forum eller fotobloggar skall det hela tiden informeras om slutartider, bländaröppningar, objektiv och fan och hans moster. Och, om någon stackare glömmer eller missar att informera så djävlar får han eller hon nog reda på det.

Jag skulle vilja göra jämförelse med en konstnär som målar tavlor: när man tittar på tavlan börjar man väl inte fråga vilket djur håren i penseln kom från, eller vad sorts trä som var i "handtaget" eller vad det nu heter i penseln.

Man bedömer konstverket i sitt färdiga tillstånd, och bra med det. Men icke foto av någon anledning.

Givetvis är tekniken intressant, val av material likaså. Men, det kan diskuteras i andra forum än just där man presenterar sina bilder.

Hursomhelst, varför tror ni att det är så, är det kanske ett amatör/tekniknörd-fenomen?
Citera
2014-06-01, 03:30
Moderator
Neksnors avatar
Under en målnings namn brukar det väl stå en kortfattade teknisk beskrivning, typ olja på bäverpäls?
Citera
2014-06-01, 09:53
Medlem
sommarlovs avatar
För att vi ska kunna hitta fel.

Typ: blända upp mer för att få suddigare bakgrund, eller kortare slutartid så bilen inte blir suddig...

Ett jädra tyckande helt enkelt!
Citera
2014-06-01, 09:57
Medlem
Handlar det inte om fotointresserade som vill veta förutsättningarna för att eventuellt kunna prova sig fram och testa något de tyckt sett bra ut och fungerat då?

Jag kan verkligen inget om foto, men det känns spontant ganska rimligt för mig iallafall.

Och då har ju tekniska spec vid foto ett större värde att informera om än hurvida penseln är gjord av bäver eller dront gissar jag.
Citera
2014-06-01, 22:17
Moderator
rotadents avatar
Det handlar väl dels om att kunna lära sig. Om jag ser något som jag tycker är snyggt och som ger mig idéer, men där jag inte har en aning om hur fotografen har gjort så blir det svårt att lära sig något av det. Åtminstone svårare än om jag får lite hjälp på vägen genom lite nyckeldata.

Sen tycker jag att det är jävligt mycket sifferexercis inom fotovärlden, mycket tekniska data kring kameror och liknande som inte är så jävla intressant egentligen. Mycket handlar bara om att mäta kuk, inte minst från tillverkarnas sida. Jag tycker i och för sig att det känns som ett generellt drag så snar det gäller teknik, att man vill kunna kvantifiera allting. Hur många hästkrafter, hur många volt eller watt, hur många megapixel... Det duger liksom inte att säga att ett objektiv tecknar snyggt eller ger fina färger, det går ju inte att jämföra på samma sätt och då blir det genast svårare.
Citera
2014-06-02, 14:48
Medlem
pyttefnaxs avatar
Mitt intryck är att inga av dessa är det minsta duktiga fotografer, om dom ens har kamera själva, utan är bara intresserad av tekniken och att dividera om densamma, ett internetfenomen. Dom som tar bilder tar bilder med i stort sett vilken kamera som helst.

Jag har hängt en del på fotoforum och ett humoristiskt fenomen är alla dessa som vänder ut och in på teknikspecifikationer för att till slut köpa den kamera dom har bestämt sig för att är bäst(givetvis efter år av krigande mot dom som inte har samma kamera) sen tar dom ett gäng testbilder på någon figur bredvid datorn för att visa att den inte bakfokuserar eller vad nu ett av tusen ex har rykte om sig att göra, sen försvinner dom från forumet när dom inser att det faktiskt inte är kameran som tar bra bilder utan man måste ha en gnutta talang också, och kanske t o m gå ut i den hemska omvärlden.
Citera
2014-06-02, 16:41
Medlem
kaoriblasts avatar
Instämmer i det rotadent skriver, det blir mycket enklare att själv utvecklas om man får extra hjälp av någon som tar inspirerande bilder angående vilka tekniker och och inställningar denne använder för att få ett visst resultat. En av mina största inspirationer inom fotografi Joey L är väldigt duktig på det, han går grundligt igenom hela förloppet i sina tutorials.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in