2014-05-31, 16:47
Medlem
Hej!!!

Av någon anledning så kraschade min dator över en natt. Jag kan inte starta datorn längre och varje gång jag gör det så får jag upp följande;

http://www.pluggakuten.se/wiki/images/3/36/IMG_1834.JPG

http://www.pluggakuten.se/wiki/images/8/81/IMG_1835.JPG

finns det något jag kan göra så att jag kan under komma detta. Jag har viktiga saker i datorn och behöver fixa den. är tacksam för all hjälp jag kan få
Citera
2014-05-31, 17:22
Medlem
Du kan plocka ut hårddisken, koppla in den i en annan dator och kopiera allt till ett usbminne eller bränna på skiva innan du formaterar och installerar om windows.

Eller så kan du installera windows utan att formatera. En ful lösning men du kommer iaf in i windows och kan ta backup på de du vill ha innan du formaterar och installerar om.

En tredje lösning och troligen den smidigaste är att starta upp datorn men t.ex Ubuntu Live CD, därifrån komma du åt dina filer på hårddisken, ta backup och sen installera om windows.

Hoppa nåt funkar för dig.
Citera
2014-06-03, 02:51
Medlem
Hej
Tack så jätte mycket men jag undrar om det finns på ngt sätt kunna komma åt systemåterställning. Jag min att jag har gjort det en gång men minns inte riktig hur jag gjorde men jag kunde alltså komma åt system återställningen genom att använda mig av instruktioner som skulle göras direkt då dator startar. Kan ngn hjälpa mig med detta??
Citera
2014-06-03, 05:59
Medlem
Du menar att pumpa F8 för att starta datorn i felsäkert läge och få upp de andra alternativen?

Har du en märkes dator så kan det vara andra knappar. Har du Win 8 så är det definitivt andra knappar som inte funkar trots att du trycker för jätte många även innan man hade problem.

Är felet tillräckligt illa så funkar det inte. Dessutom bruka såna fel komma tillbaka så det en tillfälligt lösning för att få tid att ta backup innan man tar bort och installerar om allt.

Ta bort partitionerna också på Windows disken när du installerar om. Lösningen till många fel krävde det för att felet annars blev kvar. Ta bort partitioner, formatera och installera om är 3 olika saker.

Du kan alltid köpa en annan hårddisk som du installerar om på. Har du ingen extra disk så är det hög tid att skaffa det. Du har alltid nytta av det vid felsökning, backup mm.

Ha bara 1 disk kopplad medan Win DVD / USB minnet installerar. Annars lägger den / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in