2014-05-31, 15:10
Medlem
Darkwing Ducks avatar
De senaste dagarna har jag tänkt starta en tråd för att kartlägga vilka som stöder den ryska statsledningen med Putin i spetsen. Vi kan börja med en skämtsam, men rätt så träffsäker analys som Xelious skrev i Ukraina-tråden i natt:
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
I sverige har konflikten i Ukraina lockat till sig många olika sorters grupper, sovjetnostalgiker, extremhöger, misslyckade personer arga på svenska samhället, betalda psyops... vi har sett en lång rad av polackhatare, internatskolehatare, antisemiter av värsta slag, för att inte tala om alla lustiga konspirationsteoretiker. Det är väl de olika ingredienserna av väst-öst och att så många outbildade kommer från länderna i öst och sitter och drömmer om ett fantastiskt liv i det gamla sovjet som de bara hört talas om men när det går dåligt här så vill de drömma. Men USA-hatarna dominerar nog, de som rabiat hejar på Ryssland drivna av sitt hat mot USA och mot demokrati och rättvisa.

Glömde jag någon grupp?
Faktiskt så glömde han EU-hatarna, men nog skämtat nu.

I vår har vi ju sett Ryssland annektera Krim och hålla ett val där om regionens nationstillhörighet. Inga valobservatörer från de normala organisationerna tilläts av Putins regim, utan i stället flög de in en salig blandning av politiker från olika partier i Europa:
Citat:
Vid ”folkomröstningen” på Krim hade Ryssland inbjudit ett antal ”valobservatörer”. Några av dessa kom från notoriskt Moskvavänliga kommunistpartier. Men mer betydelsefullt var inslaget av populister och högerextremister: Front National i Frankrike, Jobbik i Ungern, FPÖ i Österrike, Lega Nord i Italien, Vlaams Belang i Belgien - alla hade de skickat observatörer med uppgift att intyga att allt gick rätt till.
http://www.unt.se/inc/print/?article...&name=Skriv-ut

Inte enbart "högerextrema" eller nationalistiska partier var med i gänget av nickedockor, utan även en del kommunister, bland annat die Linke från Tyskland. Tack och lov verkar inte några stora partier från Norden hänga på, men jag kanske har missat något?
Här är en faktaspäckad artikel om Putins stödpartier i Europas demokratier: http://www.foreignaffairs.com/articl...western-allies

Vi som minns det kalla krigets dagar kommer också ihåg att kommunistpartierna i västeuropa fick stöd från Sovjetunionen - både ekonomiskt, genom partiledningarnas gratis nöjesresor till Sovjet och på andra sätt. Det var få som tvivlade på detta då, och i efterhand har det också bekräftats flera gånger om efter murens fall. I Sveriges riksdag var Vänsterpartiet Kommunisterna satt på undantag, och fick till exempel inte sitta med i försvarsutskottet, de var inte heller inbjudna till regeringarnas informationsmöten om svensk säkerhetspolitik där alla andra partier deltog. VPK sågs som Quislingar, som femtekolonnare.

På precis samma sätt är de politiska partierna och andra organisationer som hyllar Putin, som försvarar annekteringen av Krim och som ser mellan fingrarna när ryska regimkritiker kastas i fängelse också femtekolonnare. Det är lite lustigt att extremister på båda kanterna är helt eniga när det gäller Rysslands agerande. Jag tycker det är ännu märkligare att politiker som förespråkar nationalstater med rasrena befolkningar aktivt undergräver sin egen politik när de hyllar det mångkulturella Ryssland och dessutom mer eller mindre blundar för att det som händer i Ukraina nu, kan hända i deras egna länder om några år.

Vilka mer aktörer finns i Putins fanclub?
Vad finns det för rationella argument för de här partierna att agera som de gör?
Hur långt kan de gå, eller: var går gränsen för att de upphör med stödet?
Och vad har Ryssland gjort för att vinna deras stöd?
Citera
2014-05-31, 15:34
Medlem
Tror att orsaken till att många Ryssar stödjer Putin i denna galenskap är att han är den president som fått den ryska ekonomin på hyfsad framfart, tidigare ledare har ju varit en galen diktator, en alkis osv. Tror att om Ryssland bara fått en vettig ledare som inte börjar kriga och stå upp mot EU o usa hade landet kanske hade fungerat hyfsat bra.
I grund och botten har ju Ryssland goda möjligheter med en relativt smart befolkning och enorma naturtillgångar.
Men vi kan ju se redan nu vilka som ställer upp mot Putin i nästa val, zyuganov som är en galen kommunist. Nej, det ser inte särskilt just ut för Ryssland.
Citera
2014-05-31, 15:44
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Att döma av en färsk opinionsundersökning så är 40% av finländarna Putin-älskare, dvs. tycker inte alls att Putin är ett hot. Och med dagens retoriska brillans från USA-älskarna, så innebär det faktum att man inte alls ser Putin som ett hot, att man älskar honom.

Der Spiegel publicerade en undersökning efter att Krim blev ryskt, vilken visade ännu högre siffror för sympati med Putin. Så låt oss runda av med att 50% av tyskarna tillhör Putins fan club.

Således, redovisat objektiva faktum om Putins fan club i Europa:
40% finländare
50% tyskar
Citera
2014-05-31, 16:26
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Att döma av en färsk opinionsundersökning så är 40% av finländarna Putin-älskare, dvs. tycker inte alls att Putin är ett hot. Och med dagens retoriska brillans från USA-älskarna, så innebär det faktum att man inte alls ser Putin som ett hot, att man älskar honom.

Der Spiegel publicerade en undersökning efter att Krim blev ryskt, vilken visade ännu högre siffror för sympati med Putin. Så låt oss runda av med att 50% av tyskarna tillhör Putins fan club.

Således, redovisat objektiva faktum om Putins fan club i Europa:
40% finländare
50% tyskar
Som vanligt läser du opinionsundersökningar som fan läser bibeln. Om den finska undersökningen:
Citat:
En tredjedel anser att Putin inte äventyrar stabiliteten i Europa.

Vänsteranhängare var betydligt mindre rädda än folk i genomsnitt. SFP-anhängare såg Putinhotet som allra störst medan de som sympatiserar med Samlingspartiet, De gröna och Centern ansåg att hotet var klart större än vad vänstern tyckte.
http://hbl.fi/nyheter/2014-05-30/613...in-som-ett-hot

En mer utförlig artikel i tidningen som gjorde undersökningen (skriven på finska):http://www.talouselama.fi/uutiset/su...+uhka/a2250455
Citat:
Vänsterförbundet och socialdemokraterna röstade i endast en knapp majoritet - 51 och 54 procent - hade att Putin som ett hot mot stabiliteten i Europa.

Som synes i artikeln var det noga räknat 32% som svarade att Putin inte är "ett hot mot stabiliteten i Europa", inte 40%.

Den tyska undersökningen får du gärna länka till, om du vågar...
Citera
2014-05-31, 16:30
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Tror att orsaken till att många Ryssar stödjer Putin i denna galenskap är att han är den president som fått den ryska ekonomin på hyfsad framfart, tidigare ledare har ju varit en galen diktator, en alkis osv. Tror att om Ryssland bara fått en vettig ledare som inte börjar kriga och stå upp mot EU o usa hade landet kanske hade fungerat hyfsat bra.
I grund och botten har ju Ryssland goda möjligheter med en relativt smart befolkning och enorma naturtillgångar.
Men vi kan ju se redan nu vilka som ställer upp mot Putin i nästa val, zyuganov som är en galen kommunist. Nej, det ser inte särskilt just ut för Ryssland.
Håller med dig helt och hållet, och jag kan förstå att den ryska befolkningen stöder Putin - särskilt som de flesta inte följer någon oberoende nyhetskälla alls, utan bara ryska medier. Och några av de politiska motståndarna som han har låtit vara kvar vid makten är verkligen inte bättre.

Men frågan är varför västeuropeiska politiker - med makt idag, eller som vill ha makt i morgon - helt öppet stöder karln? Inte bara sympatiserar, utan stöder honom aktivt?
Citera
2014-05-31, 16:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Håller med dig helt och hållet, och jag kan förstå att den ryska befolkningen stöder Putin - särskilt som de flesta inte följer någon oberoende nyhetskälla alls, utan bara ryska medier. Och några av de politiska motståndarna som han har låtit vara kvar vid makten är verkligen inte bättre.

Men frågan är varför västeuropeiska politiker - med makt idag, eller som vill ha makt i morgon - helt öppet stöder karln? Inte bara sympatiserar, utan stöder honom aktivt?

Japp, en intressant frågeställning. Det otäcka är kanske inte att vissa förvirrade Flashbackare stödjer Putler, även fast jag blir förvånad hur kommunister så snabbt allierar sig med de nazistiska/fascistiska nationalbolsjevikerna.

Nej det otäcka är när, iof oftas vänsterfolk, men ändå relativt respekterade journalister och vetenskapsmän, så okritiskt sväljer all rysk propaganda, hur motsägelsefull den än är.

Sedan skall vi iof inte heller glömma bort, att liksom under det förra kalla kriget, så kan det även nu, i det kalla kriget 2.0, finnas infiltratörer och mullvadar i rysk tjänst.

Men i det hela stora, så är jag närmast förvånad att det ryska propagandamaskinen fungerar så dåligt. Jag håller inte alls med den amerikanska webbsida som ansåg att den ryska propagandan var mycket skicklig. Den gamla sovjetiska propagandan var också genomskinlig, men att inte ryssarna förbättrat den är konstigt. Jag menar: Om det skulle vara så att en majoritet på Krim faktiskt ville tillhöra Ryssland, (en opinionsundersökning pekade på detta, men man hade dock inte varit ute på landsbygden, hur stor andel av befolkningen på Krim som bor där känner jag inte till), så borde man givetvis ordnat ordentliga val, som föregåtts av en rättvis valkampanj ifrån båda sidorna, och dessutom kallat in massor av OSSE observatörer. Iof så skulle den ryska annekteringen av Krim fortfarande varit illegal och strida emot ingångna avtal, men det skulle i alla fall ha sett bättre ut.

Vad gäller östra Ukraina så vet vi att en majoritet där är för ett enat Ukraina, (undantaget den del av de ryskspråkiga som dessutom har etnisk rysk bakgrund).
Citera
2014-05-31, 16:44
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Som vanligt läser du opinionsundersökningar som fan läser bibeln. Om den finska undersökningen:

http://hbl.fi/nyheter/2014-05-30/613...in-som-ett-hot

En mer utförlig artikel i tidningen som gjorde undersökningen (skriven på finska):http://www.talouselama.fi/uutiset/su...+uhka/a2250455

Som synes i artikeln var det noga räknat 32% som svarade att Putin inte är "ett hot mot stabiliteten i Europa", inte 40%.

Den tyska undersökningen får du gärna länka till, om du vågar...

Så du menar att de dryga 40% i Finland som inte ser Putin som ett hot, inte är medlemmar i Putins Fan Club?
Sensationellt!

Der Spiegels undersökning, mitten av mars:
http://www.spiegel.de/international/...11-674691.html

Jag tror att det har kommit en annan undersökning i Tyskland efter denna, som visar ungefär 50/50 men orkar inte söka. Tips: använd googles nyhetsssök så får hittar du nog.
Citera
2014-05-31, 16:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Så du menar att de dryga 40% i Fonland som inte ser Putin som ett hot, inte är medlemmar i Putins Fan Club?
Sensationellt!

Der Spiegels undersökning, mitten av mars:
http://www.spiegel.de/international/...11-674691.html

Jag tror att det har kommit en annan undersökning i Tyskland efter denna, som visar ungefär 50/50 men orkar inte söka. Tips: använd googles nyhetsssök så får hittar du nog.

Du blandar ihop päron och äpplen!

Om sextio procent av finländarna ser Putler som ett direkt hot, så innebär detta inte att de återstående 40 procenten måste gilla Putler. Det innebär bara att dessa 40 procent inte ser Putler som ett direkt hot.
Citera
2014-05-31, 17:07
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du blandar ihop päron och äpplen!

Om sextio procent av finländarna ser Putler som ett direkt hot, så innebär detta inte att de återstående 40 procenten måste gilla Putler. Det innebär bara att dessa 40 procent inte ser Putler som ett direkt hot.

60% = putin är ett hot (Äpplen)

40% = putin är följaktligen inte ett hot (Päron)

Päronen säger, trots massiv CIA-propaganda att:
-Nej, Putin är ok, en hyvens kille, som inte alls kommer att göra oss förnär. (Uppenbarligen "Päron" då de inte fattar HOTET!)

Frågar du mig så måste dessa päron tillhöra nån slags hemlig Fan Club för Putin.
Citera
2014-05-31, 17:30
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Vilka mer aktörer finns i Putins fanclub?

Här är en bra lista på dessa s.k. "valobservatörer" som var inbjudna av Putin till Krim.

http://anton-shekhovtsov.blogspot.se...s-observe.html

Många härliga typer där, både från extremvänstern och extremhögern:
Citat:
Finland
Erkki Johan Bäckman (1971), neo-Stalinist who does not recognise Estonia and Latvia as states. Banned from teaching at the University of Helsinki for distorting the history of the Baltic states.

USA
Srđa Trifković (1954), Serbia-born anti-Semitic and Islamophobic writer. Known as an advocate of Slobodan Milošević's regime.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-31 kl. 17:37.
Citera
2014-05-31, 19:14
Medlem
Är det inte oftast den grupp av människor som har svårast att komma upp sig i samhället som stödjer extrema eller nationalistiska makthavare, kanske för att få sola sig i glansen av dom, inte vet jag. Bra utbildning hos befolkningen är nog det viktigaste incitamentet för att stävja ett samhälles färd mot diktatur. Det blir inte lika lätt att slå blå dunster i folk eller köpa stöd med lite större lön eller pension.
Europas högerextrema partier kanske ser Putin som en stor ledare och därför stödjer honom. Man förenklar för att det skall passa in i världsbilden man har. Putin drar till sig all form av extremiststöd verkar det som. Sorgligt men troligen sant.
Citera
2014-05-31, 19:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
60% = putin är ett hot (Äpplen)

40% = putin är följaktligen inte ett hot (Päron)

Päronen säger, trots massiv CIA-propaganda att:
-Nej, Putin är ok, en hyvens kille, som inte alls kommer att göra oss förnär. (Uppenbarligen "Päron" då de inte fattar HOTET!)

Frågar du mig så måste dessa päron tillhöra nån slags hemlig Fan Club för Putin.

Jag vill inte syssla med person angrepp, så jag förklarar ytterst lååångsamt......

Nej, "Päronen" säger inte att "Putin är ok, en hyvens kille, som inte kommer att göra oss förnär"

Vad päronen säger, genom att anse att Putin inte utgör ett direkt hot emot Finland är följande:

"Putin utgör inte ett direkt hot emot Finland". Alltså ingenting om en "hyvens kille som inte kommer att göra oss förnär"

Det är nämligen ganska troligt att en del av dessa 40 procent "päronen" ser Putin som ett hot, dock inte ett direkt hot. Man kanske t.ex. ser honom som ett hot på lång sikt.

Sedan är det inte alls omöjligt att en minoritet av dessa "päron" låt oss säga 25% av de 40%, dvs om man ser på alla som tillfrågats, både "Äpplen och päron", utgör 10 procent. Det kan ju hända att krypo-fascisterna "sann"finländarna sympatiserar med Putin. Dock är min gissning att andelen Putinsympatisörer i Finland utgörs endast av delar av de rysktalande och delar av "sann"finländarna. Alltså maximalt några procent av befolkningen.

(För att inte förvirra dig så skrev jag "Putin" i stället för det mer rättvisande "Putler".)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in