Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-06-03, 22:39
  #25
Medlem
rakmackan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1
Jag läste flera trådar innan jag skrev 18%. Jag har själv aldrig använt turbojäst och kan därför inte svara på om det är utjäst efter 24h eller inte.

Frågan är som sagt vem som är intresserad av att köpa mäsk öht, det är ju inte speciellt svårt att tillverka på egen hand...


Börja med att jäsa ut en sats först. Att få de "bra" är lätt. Men att få de "perfekt" är bra mycket svårare.
Citera
2014-06-05, 17:31
  #26
Medlem
Mr.Lejemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1
Det är lagligt att göra om man tillsätter frukt och inte enbart jäser socker. Det är ju ganska många ingredienser som säljs som man kan tillverka olagliga saker av.
Ok, spelar det någon roll hur mycket frukt man har? Har hört om någon som hade i ett äpple och om snuten kommer på han säger han att det är "experimentellt vin". Haha
Citera
2014-06-19, 18:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lejeman
Ok, spelar det någon roll hur mycket frukt man har? Har hört om någon som hade i ett äpple och om snuten kommer på han säger han att det är "experimentellt vin". Haha
Finns ingen lag som säger att du måste ha frukt i mäsk, är bara en skröna.
Du får brygga vadfan du vill men du får inte sälja eller destillera.

Vad som står på påsarna är rena fantasier, du har tur om du kommer upp i 10-12% på 24 timmar och det är sällan dom ens orkar upp till 18% oavsett vad dom säger på förpackningen.

Ta oeschlevärden och mät själv så ser ni det svart på vitt.
Citera
2017-09-30, 18:11
  #28
Medlem
Relevant lagtext:
3 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. säljer sprit eller alkoholdrycker utan tillstånd eller annars i strid med denna lag,
...
döms för olovlig försäljning av alkohol till böter eller fängelse i högst två år.

4 § Om ett brott som anges i 1 eller 3 § har begåtts uppsåtligen och är grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits yrkesmässigt eller i större omfattning, eller har varit inriktad mot ungdomar.
Så ja, det är värre om du säljer till ungdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lejeman
Ärligt talat så skiter jag fullständigt i om det är 18 eller 20%. På påsen står det iaf att det blir mellan 20-25% med 6kg socker.

Så det är alltså olagligt att göra mäsk överhuvudtaget? Varför i h-vete säljer dom allt som behövs då?
Nu nämner du ingen volym, så jag får utgå från att det är 25l.

Man räknar på 17g socker per liter och procent. För att jäsa 25l till 20% behövs alltså 25*20*17=8500g=8.5kg socker. Detta är den teoretiska maxgränsen. Har du 6kg är maxgränsen 6000/(25*17)=14%.
Citera
2017-09-30, 19:15
  #29
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Sälj mäsk till alkisar. Det är det bästa. Typ 1,5 eller 2 liter för 100 spänn ☺
Citera
2017-11-01, 14:27
  #30
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lejeman
Hej kära flashbackare! Någon som vet vad det är för straff på att sälja mäsk? Är det ens olagligt? Är det hårdare straff om man säljer till minderåriga? Vad jag har förstått blev det lagligt att göra mäsk hemma 2011 men kan man torska om man säljer?

Tacksam för svar!

Troligtvis kommer det sluta med att kundens föräldrar tar ett snack med dina föräldrar och sedan får ni väl en tids utegångsförbud.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback