Hej kära flashbackare! Någon som vet vad det är för straff på att sälja mäsk? Är det ens olagligt? Är det hårdare straff om man säljer till minderåriga? Vad jag har förstått blev det lagligt att göra mäsk hemma 2011 men kan man torska om man säljer?
Tacksam för svar!
Senast redigerad av Mr.Lejeman 2014-05-30 kl. 20:58.
Anledning: felskrivning
Hej kära flashbackare! Någon som vet vad det är för straff på att sälja mäsk? Är det ens olagligt? Är det hårdare straff om man säljer till minderåriga? Vad jag har förstått blev det lagligt att göra mäsk hemma 2011 men kan man torska om man säljer?
Tacksam för svar!
Samma som att sälja vin. Dvs endast bolaget får göra detta..
Där stog det bra och detaljerat om vad som är lagligt och inte. Men säg att man har en jäsdunk hemma med 20 liter mäsk man jäst på ett dygn. Vad är det för straff om man åker fast för att ha sålt?
EDIT: (Med turbojäst blir det cirka 20% alkohol på ett dygn)
Där stog det bra och detaljerat om vad som är lagligt och inte. Men säg att man har en jäsdunk hemma med 20 liter mäsk man jäst på ett dygn. Vad är det för straff om man åker fast för att ha sålt?
Skulle tro att det är större chans att du åker fast om du säljer till minderåriga, inget jag rekommenderar då risken är stor att dom golar friskt ifall de blir konfronterade av polisen.
5 § Den som tillverkar folköl, starköl, vin eller andra jästa alkoholdrycker i strid med denna lag döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
6 § Den som innehar alkoholdrycker i syfte att olovligen sälja dem döms för olovligt innehav av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år.
antingen har du en bokstavs kombination llr är mytoman bland dina vänner.20% på ett dygn!
har du tur så kanske det är 12-13%.skit i vilket. vem fan vill må tjyvtjockt på den dyngan.antingen spyr du llr får rännskita pga all jäst som finns kvar.