2014-05-30, 18:02
Medlem
Sjokorts avatar
Jag vill förkovra mig i existentialismen. Vem torde vara bäst att börja med? Jag tror nog att jag ska börja med Rollo May, han verkar inte vara allt för svårförståelig. Någon som vet hur han står sig i de existentiella kretsarna?
Citera
2014-05-30, 19:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Jag vill förkovra mig i existentialismen. Vem torde vara bäst att börja med? Jag tror nog att jag ska börja med Rollo May, han verkar inte vara allt för svårförståelig. Någon som vet hur han står sig i de existentiella kretsarna?
Sartres verk lär var värda att läsa.
Citera
2014-05-30, 22:28
Medlem
Sjokorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Sartres verk lär var värda att läsa.

Aa, tänker läsa Sartre!
Citera
2014-05-31, 00:53
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Börja med Kierkegaard, en tidig filosof som har benämnts som existentialist. Sedan kan du fortsätta med de franska existentialisterna under 1900-talet: Camus, Sartre, de Beauvoir, etc. Skillnaden mellan den tidigare Kierkegaard och de senare fransk-existentialisterna är att den förra har en teistisk/metafysisk/andlig utgångspunkt i sina resonemang och att de senare har en ateistisk hållning. ''Främlingen'' av Albert Camus, ''Myten om Sisyfos'' av densamme, texten ''L'existentialisme est un humanisme'' (baserad på en föreläsning från -45, vet inte om jag stavade det helt rätt) av Sartre och ''Begreppet ångest'' av Kierkegaard är några texter som jag kan nämna på rak arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in