2014-05-30, 18:02
Medlem
Sjokorts avatar
Jag vill frkovra mig i existentialismen. Vem torde vara bst att brja med? Jag tror nog att jag ska brja med Rollo May, han verkar inte vara allt fr svrfrstelig. Ngon som vet hur han str sig i de existentiella kretsarna?
Citera
2014-05-30, 19:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Jag vill frkovra mig i existentialismen. Vem torde vara bst att brja med? Jag tror nog att jag ska brja med Rollo May, han verkar inte vara allt fr svrfrstelig. Ngon som vet hur han str sig i de existentiella kretsarna?
Sartres verk lr var vrda att lsa.
Citera
2014-05-30, 22:28
Medlem
Sjokorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Sartres verk lr var vrda att lsa.

Aa, tnker lsa Sartre!
Citera
2014-05-31, 00:53
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Brja med Kierkegaard, en tidig filosof som har benmnts som existentialist. Sedan kan du fortstta med de franska existentialisterna under 1900-talet: Camus, Sartre, de Beauvoir, etc. Skillnaden mellan den tidigare Kierkegaard och de senare fransk-existentialisterna r att den frra har en teistisk/metafysisk/andlig utgngspunkt i sina resonemang och att de senare har en ateistisk hllning. ''Frmlingen'' av Albert Camus, ''Myten om Sisyfos'' av densamme, texten ''L'existentialisme est un humanisme'' (baserad p en frelsning frn -45, vet inte om jag stavade det helt rtt) av Sartre och ''Begreppet ngest'' av Kierkegaard r ngra texter som jag kan nmna p rak arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in