Citat:
Ursprungligen postat av
Zer0x
Jo jag kollade, var väl att jag är för trög för att fatta varför du länkade den. Den fungerar inte heller på samma sätt som jag hade tänkt lösa det på.
Jag blir alltmer intresserad av hur du har tänkt dig att lösa det!

Nyckel-begreppen är väl drivning/styrning/tätning.?
Du tänker dig pontoner? Och skovlar på bakhjulen? Jag antar att bilen ska monteras på pontonerna med lite "bakåtlut", så att bakhjuls-skovlarna överhuvudtaget ligger i vattnet. Tänker jag rätt? Men vad händer då med framhjulen, de lär ju inte gå att styra med i så fall - om de hänger i luften?
En "Schwimmwagen" styrdes i vattnet med framhjulen, som en sorts primitiva och ineffektiva roder. Man gjorde inte direkt några piruetter med en sådan farkost!

I stort sett fungerade den bara när man skulle ta sig rakt fram över ett vattendrag eller en liten sjö, inte att navigera genom kanaler eller annat avancerat. Den flöt, åkte framåt, men gick i stort sett inte att styra.
DUKW var en helt annan sak, men jag gissar att du inte är intresserad att köpa en?
Man kan ju ta vilken bil som helst, koppla en drivrem till ett av hjulen (kopplad till en propeller), ställa den på en flotte, och nöja sig med det. Styr gör man med ett vanligt roder. Men då kan man lika gärna plocka ut motorn, marin-konvertera den, och bygga en helt vanlig båt.
[Marin-konvertering innebär i stort sett att man gör om kylningen. Bilmotorer kyls av "vind-draget". Kylmediet är sötvatten som cirkulerar (med tillsatser) och kyls av luften. I en båt är inte luftdraget tillräckligt. Saltvatten vill man inte ha in i motorn, så man fixar en värmeväxlare - med separata kanaler för kallt saltvatten och köldmediet i motorn. Inget konstigt egentligen! Istället för en "luftkylare" (som i bilar) så leder man kallt vatten (från sjön/havet) som får absorbera värme från motorn.]