• 1
  • 2
2014-05-30, 15:49
Medlem
Jag har funderat lite på om det skulle vara möjligt att bygga en "båt" av en bil.
Jag tänkte om man bygger pontoner och sätter under, rensar hjulhusen och svetsar skovlar på fälgarna, tror ni det skulle funka? Sen svetsa en kant runt skovlarna så kan man åka även på land, vore ju lite fett
Citera
2014-05-30, 15:52
Medlem
franges avatar
Visst är det möjligt, men det blir sällan bra. Här kan du få några tips när Top Gear bygger båtbilar
http://www.youtube.com/watch?v=KzxuEOxYSLE
Citera
2014-05-30, 16:00
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Jag har funderat lite på om det skulle vara möjligt att bygga en "båt" av en bil.
Jag tänkte om man bygger pontoner och sätter under, rensar hjulhusen och svetsar skovlar på fälgarna, tror ni det skulle funka? Sen svetsa en kant runt skovlarna så kan man åka även på land, vore ju lite fett

Kul idé! Men vad menar du med att "rensa hjulhusen", och att "svetsa en kant runt skovlarna"??? Sedan måste du tänka på styrningen - det behövs nog någon form av roder i aktern. Jag tvivlar på att snedställda framhjul (vanlig styrning) påverkar kursen under färd på vatten.

Det finns ju bilar som är byggda för att kunna köras som båtar, t.ex "VW Schwimmvagen", "Amphicar" etc. Men de är specialbyggda, med tät kaross och en massa annat. Det räcker nog inte att sätta pontoner på en vanlig bil, och svetsa på lite skovlar på bakhjulen...
Citera
2014-05-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Visst är det möjligt, men det blir sällan bra. Här kan du få några tips när Top Gear bygger båtbilar
http://www.youtube.com/watch?v=KzxuEOxYSLE

Det är ju inte riktigt så jag har tänkt, jag ska ju använda bilens vanliga drivning till att driva i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Kul idé! Men vad menar du med att "rensa hjulhusen", och att "svetsa en kant runt skovlarna"??? Sedan måste du tänka på styrningen - det behövs nog någon form av roder i aktern. Jag tvivlar på att snedställda framhjul (vanlig styrning) påverkar kursen under färd på vatten.

Det finns ju bilar som är byggda för att kunna köras som båtar, t.ex "VW Schwimmvagen", "Amphicar" etc. Men de är specialbyggda, med tät kaross och en massa annat. Det räcker nog inte att sätta pontoner på en vanlig bil, och svetsa på lite skovlar på bakhjulen...

Rensa hjulhusen - Ta bort allt onödigt som t. ex plastkåpor.
Kant runt skovlar - Ha en krans runt skovlarna så det även går att köra på land med samma hjul.

Funderade lite på att sätta någon form av plogaktigt på framhjulen så kan man styra där, men om man har en fyrhjulsdriven bil kanske det är bättre att ha ett roder bak.
Citera
2014-05-30, 16:08
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Det är ju inte riktigt så jag har tänkt, jag ska ju använda bilens vanliga drivning till att driva i vattnet.

Rensa hjulhusen - Ta bort allt onödigt som t. ex plastkåpor.
Kant runt skovlar - Ha en krans runt skovlarna så det även går att köra på land med samma hjul.

Funderade lite på att sätta någon form av plogaktigt på framhjulen så kan man styra där, men om man har en fyrhjulsdriven bil kanske det är bättre att ha ett roder bak.

Det går fortfarande att hitta körbara DUKW:s. Länk "DUKW".
Citera
2014-05-30, 16:15
Medlem
Citat:
Det går fortfarande att hitta körbara DUKW:s. Länk "DUKW".

Inte lika kul att köpa färdigt ju :P Har ett blivande offroad-projekt som jag tänkte kunde va kul o prova om det går att få den att gå på vatten också.
Citera
2014-05-30, 16:25
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Inte lika kul att köpa färdigt ju :P Har ett blivande offroad-projekt som jag tänkte kunde va kul o prova om det går att få den att gå på vatten också.

Du kollade inte min länk, va? Den var iofs lite skämtsam, och jag hoppas att du inte tar illa upp? En DUKW väger sex ton, och var designad för att fungera som ett amfibiefordon (med propeller, roder). Användes främst vid invasionen i Normandie 1944, men det finns fortfarande flera fullt fungerande exemplar.

Varför följer inte folk länkar? "Hur ska jag byta xxx på min yyy-bil". Massor med svar, och länkar till verkstäder eller "gör-det-själv-manualer"... Sedan svarar TS: "men hur ska man göra???" Fail..
Citera
2014-05-30, 16:37
Medlem
Citat:
Du kollade inte min länk, va? Den var iofs lite skämtsam, och jag hoppas att du inte tar illa upp? En DUKW väger sex ton, och var designad för att fungera som ett amfibiefordon (med propeller, roder). Användes främst vid invasionen i Normandie 1944, men det finns fortfarande flera fullt fungerande exemplar.

Varför följer inte folk länkar? "Hur ska jag byta xxx på min yyy-bil". Massor med svar, och länkar till verkstäder eller "gör-det-själv-manualer"... Sedan svarar TS: "men hur ska man göra???" Fail..

Jo jag kollade, var väl att jag är för trög för att fatta varför du länkade den. Den fungerar inte heller på samma sätt som jag hade tänkt lösa det på.
Citera
2014-05-30, 17:00
Medlem
bygg pontoner osså fylller du dom med flyt skum så fyra stycken runt om bilen osså fyller du bagagen med flyt skum och så

men sen i aktern så är det ju sätta fäste för utombodare kan funka men jag skulle inte våga göra det om jag är helt säker på att den flyter + att jag skulle nog skaffa en riktig runk bil och gjort det av en sådan bil som någon säljer för typ 2000 kr eller något,

men kan hålla med om att det är en rolig ide att testa:P

ursäkta alla stav fel
Citera
2014-05-30, 17:16
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Jo jag kollade, var väl att jag är för trög för att fatta varför du länkade den. Den fungerar inte heller på samma sätt som jag hade tänkt lösa det på.

Jag blir alltmer intresserad av hur du har tänkt dig att lösa det! Nyckel-begreppen är väl drivning/styrning/tätning.?

Du tänker dig pontoner? Och skovlar på bakhjulen? Jag antar att bilen ska monteras på pontonerna med lite "bakåtlut", så att bakhjuls-skovlarna överhuvudtaget ligger i vattnet. Tänker jag rätt? Men vad händer då med framhjulen, de lär ju inte gå att styra med i så fall - om de hänger i luften?

En "Schwimmwagen" styrdes i vattnet med framhjulen, som en sorts primitiva och ineffektiva roder. Man gjorde inte direkt några piruetter med en sådan farkost! I stort sett fungerade den bara när man skulle ta sig rakt fram över ett vattendrag eller en liten sjö, inte att navigera genom kanaler eller annat avancerat. Den flöt, åkte framåt, men gick i stort sett inte att styra.

DUKW var en helt annan sak, men jag gissar att du inte är intresserad att köpa en?

Man kan ju ta vilken bil som helst, koppla en drivrem till ett av hjulen (kopplad till en propeller), ställa den på en flotte, och nöja sig med det. Styr gör man med ett vanligt roder. Men då kan man lika gärna plocka ut motorn, marin-konvertera den, och bygga en helt vanlig båt.

[Marin-konvertering innebär i stort sett att man gör om kylningen. Bilmotorer kyls av "vind-draget". Kylmediet är sötvatten som cirkulerar (med tillsatser) och kyls av luften. I en båt är inte luftdraget tillräckligt. Saltvatten vill man inte ha in i motorn, så man fixar en värmeväxlare - med separata kanaler för kallt saltvatten och köldmediet i motorn. Inget konstigt egentligen! Istället för en "luftkylare" (som i bilar) så leder man kallt vatten (från sjön/havet) som får absorbera värme från motorn.]
Citera
2014-05-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
bygg pontoner osså fylller du dom med flyt skum så fyra stycken runt om bilen osså fyller du bagagen med flyt skum och så

men sen i aktern så är det ju sätta fäste för utombodare kan funka men jag skulle inte våga göra det om jag är helt säker på att den flyter + att jag skulle nog skaffa en riktig runk bil och gjort det av en sådan bil som någon säljer för typ 2000 kr eller något,

men kan hålla med om att det är en rolig ide att testa:P

ursäkta alla stav fel

Det är en pickup jag har, så det är bara att förstärka lämmen bak och skaffa en långriggare om man ska lösa det så.
Det jag tänkte var att bara sätta skovlar på några ruttna plåtfälgar och trycka dit, och sen ev. lösa med roder. Tror ni det skulle driva något vidare?
Citera
2014-05-30, 17:19
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Det är en pickup jag har, så det är bara att förstärka lämmen bak och skaffa en långriggare om man ska lösa det så.
Det jag tänkte var att bara sätta skovlar på några ruttna plåtfälgar och trycka dit, och sen ev. lösa med roder. Tror ni det skulle driva något vidare?

Jag tycker att du ska teckna en livförsäkring. Du verkar inte alls veta vad du håller på med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in