2014-05-30, 08:58
Medlem
NamnlosBarns avatar
Du drar till dig människor som står på din egen kunskapsnivå och som har dina egna egenskaper. Om du tycker att alla människor i din omgivning står på ett lägre plan, är en samling nötter etc., beror det på att du drar till dig dem genom ditt eget sätt att vara. Din egen attityd och dina egna beteenden speglar ditt inre liv. Du skickar alltid ut signaler vem du är. Vi skall inte skylla på andra. Vi är inga offer. Vi har inga fel människor omkring oss. Vi omger oss alltid med rätt personer. De speglar alla det vi behöver bli mer medvetna om. Lika attraherar lika. När du börjar älska dig själv mer och behandla dig själv bättre, drar du till dig mer kärleksfulla människor som också älskar dig mer och behandlar dig bättre, på det viset som du själv nu gör. När din attityd till dig själv blir trevligare, blir andras detsamma. Allt som är negativt är fött ur ett enda stort begrepp och det är rädsla. Det du är rädd för, drar du till oavsett om du är medveten om denna rädsla eller ej. Om du är negativ upplever du negativiteter. Om du är kärleksfull drar du till och upplever kärlek. Om du vill harmoni omkring dig, se till att du själv är i harmoni så kommer det till dig.
Citera
2014-05-30, 10:38
Medlem
Galaxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Du drar till dig människor som står på din egen kunskapsnivå och som har dina egna egenskaper. Om du tycker att alla människor i din omgivning står på ett lägre plan, är en samling nötter etc., beror det på att du drar till dig dem genom ditt eget sätt att vara. Din egen attityd och dina egna beteenden speglar ditt inre liv. Du skickar alltid ut signaler vem du är. Vi skall inte skylla på andra. Vi är inga offer. Vi har inga fel människor omkring oss. Vi omger oss alltid med rätt personer. De speglar alla det vi behöver bli mer medvetna om. Lika attraherar lika. När du börjar älska dig själv mer och behandla dig själv bättre, drar du till dig mer kärleksfulla människor som också älskar dig mer och behandlar dig bättre, på det viset som du själv nu gör. När din attityd till dig själv blir trevligare, blir andras detsamma. Allt som är negativt är fött ur ett enda stort begrepp och det är rädsla. Det du är rädd för, drar du till oavsett om du är medveten om denna rädsla eller ej. Om du är negativ upplever du negativiteter. Om du är kärleksfull drar du till och upplever kärlek. Om du vill harmoni omkring dig, se till att du själv är i harmoni så kommer det till dig.

Finns böcker om det bla, "The Secret" "the book of why" ect , finns många många som använder sig av det.
Att man får det man tänker, läs böckerna , så får du mera kunskap i det. Jag försöker leva så, men om det helt fungerar, vet jag inte. Lever dock ett gott liv vid medelhavet, och ja det är nog min positiva attityd + tur som fått mig till det, jag är INTE född med silversked i munner utan har fått skapa min egen väg...
Citera
2014-05-30, 20:41
Medlem
TRIPLERAiNBOW.s avatar
Tror på att attraktionskraft rör inte det lika, utan vad som är ens djupa fokus/önskan/intention - dels på ett sk. spirituellt 'en energi'-vis men också genom både medvetna samt omedvetna ageranden som leder i ens önskans riktning. Tror dock att 'harmoni ger harmoni' & dylikt är för simplifierat eftersom att en önskan om harmoni kan kräva tio stormar vilka ska bemästras innan en förstår att känna sann harmoni, samt att en människa tenderar att ha olika önskemål som sammanvävs - ibland till en sådan smet att en knappt förstår att ens önskan gått i uppfyllelse, & ibland kan människors intentioner stå i konflikt med varandra dvs. du kan önska dig harmoni samtidigt som jag önskar dig storm. Således: tror på min beskrivna sorts attraktionskraft men tror också att det är extremt komplext (i synnerhet om en vispar in fler variabler så som hurdan är tiden, medveten intention/omedveten intention, solipsism el. ej..).
Citera
2014-05-31, 02:51
Medlem
Jo det stämmer kanske.
Vet många (inkl mig själv) som tänker att det är omöjligt lära känna folk, få vänner, osv. Men om man börjar känna sig mer självsäker, klä sig snyggt, och så, så drar man till sig folk...

Man kan liksom se på en person vad han eller hon är. När man är på en fest kan man se direkt vem som är på samma våglängd tycker jag...

Men frågan är hur man ska kunna ändra sig? Ofta kan det ligga djupa psykologiska orsaker bakom och jag är mycket skeptisk till självhjälpsböcker och skulle nog avråda från dem helt, då de liksom har för avsikt att man ska bli något man inte är....

Citat:
När du börjar älska dig själv mer och behandla dig själv bättre, drar du till dig mer kärleksfulla människor som också älskar dig mer och behandlar dig bättre, på det viset som du själv nu gör.
Hmm, men detta tror jag inte på. Jag tror många redan har kärleksfulla människor omkring sig, om de kollade.

Citat:
Om du är negativ upplever du negativiteter.
Ja det är lustigt, vissa människor har konstanta sorger, som Kikki Danielsson.
Citera
2014-05-31, 02:57
Medlem
Finns ju en "filmatisering" av boken The Secret. Den är dock väldigt överdriven och amerkianiserad skulle jag kalla det. Dock så är grundbudskapet väldigt bra. Jag tror på attraktionslagen i den del att man kan dra till sig människor och händelser och saker. Dock inte fysiska saker. Tex att man önskar och tänker att man ska vinna på lotto så gör man det slut så som dom vill få fram det i filmen. Men jag tror på the law of attractioni iaf.
Citera
2014-05-31, 16:28
Medlem
proconsuls avatar
Alla som dog i koncentrationslägren, hade de fel attityd?
De drog till sig fel människor (nazister) för att de inte älskade sig själva tillräckligt?
Citera
2014-05-31, 18:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Alla som dog i koncentrationslägren, hade de fel attityd?
De drog till sig fel människor (nazister) för att de inte älskade sig själva tillräckligt?

Precis... Det är beklämmande att se hur lätt det är för människor att falla för framgångsteologi.

Sanningen är att bra saker kan hända dåliga människor, och tvärtom. Sånt är livet.
Citera
2014-06-01, 00:10
Medlem
Jaså, det finns faktiskt en liten "vetenskap" (sekt) kring detta, det visste jag inte. Haha.

Citat:
if a person wanted a new car, by thinking about the new car, having positive and thankful feelings about the car as if it were already attained and opening one's life in tangible ways for a new car to be acquired (for example, test driving the new car, or making sure no one parks in the space where the new car would arrive); the law of attraction would rearrange events to make it possible for the car to manifest in the person's life.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_%28book%29

Det låter knäppt men visst, skulle man VERKLIGEN vilja ha en bil så finns det nog sätt att få tag på det... Skulle man VERKLIGEN behöva pengar finns det också oftast sätt. Jmf drogberoende eller spelberoende.

Men som Wikipedia artikeln också säger:
Citat:
Historian and ethicist John G. Stackhouse, Jr. also provided historical context for "The Secret," critically locating it in the tradition of American "New Thought" and "mind over matter" philosophy and popular religion in his weblog.

och

Citat:
In 2009, Ehrenreich published Bright-Sided: How the Relentless Promotion of Positive Thinking Has Undermined America as a response to "positive thinking" books, like The Secret, that teach "if I just change my thoughts, I could have it all". She worried this was delusional or even dangerous because it avoided dealing with the real sources behind problems. It encouraged "victim-blaming, political complacency, and a culture-wide "flight from realism" by suggesting failure is the result of not trying "hard enough" or believing "firmly enough in the inevitability of your success". Those who were "disappointed, resentful, or downcast" were 'victims' or 'losers'. Ehrenreich advocated "not negative thinking or despair" but "realism, checking out what’s really there and figuring out how to change it".

Instämmer med dessa citat...

Amerikaner vill tro på quick-fixar och "get rich quick". Att Oprah visar upp en den ena och en den andra självhjälpsboken som ska lösa folks alla problem... Konstigt att de inte är lösta vid detta laget då??

Att man drar till sig folk om man utstrålar självförtroende och glädje är en sak och det är ingen mystisk okänd flum-lag. Men att man skulle dra till sig allt man tänker på? Säg det till de svältande barnen i Afrika, de måste tänka mer på mat... (800 miljer människor i världen var kroniskt undernärda 2012)
Citera
2014-06-02, 03:22
Medlem
Jag tror på detta till viss del. Det finns för det första ett feltänk som handlar om att "jaget" är i en huvudroll. Människan i allmänhet tycks ha en tendens att se sig själv som i en huvudroll - där fler tittar på en än vad som egentligen gör det.

En annan del är du skapar din egna verklighet - på så vis fungerar denna lag när det gäller att skapa en sådan upplevelse hos individen som brukar lagen

Sen finns en psykologisk/kommunikativ del som jag tycker är väldigt viktig - som jag lever efter. Det handlar om hur vidare man behandlar en person med öppenhet eller inte. Vad förväntar man sig av en person och vad förväntar man sig inte. Din (tillsammans med andras) förväntan skapar en norm för den andra individen som hindrar denne att tänka och handla fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in