2014-05-30, 21:04
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkino
På den tiden hade vi Patrik Andersson, Björklund, Mellberg, Mjällby, Lucic, Jakobsson, Micke Svensson, Majstorovic och Petter Hansson. Det är betydligt fler mittbackar än ett mellanstort land som Sverige bör kunna producera på en gång.

Du säger att det är svårt att hitta mittbackar till flopplaget pga att vi hade så många bra på den positionen, men det är ju det att vi hade några stycken som funkade under lång tid varpå man inte behövde testa nya namn. Det är en lång tidsperiod du tar upp där & vi hade ett försvar som var samkört så de få som testades som reserver flöt in bra.

Av de du tar upp är det de fyra första som nog är riktigt välkända namn. Frågan är vilka man på rak arm skulle kunnat rabbla om de haft annan nationalitet. Reserver, spelare från inhemska ligan eller grekiska, holländska, skotska & dylikt är inte självklart att man minns eller ens känner till om de kommer från andra länder.

Sedan gjorde de ju sin uppgift godkänt i landslaget, dvs att försvara. På andra positioner tas kreativiteten fram som en viktigare faktor, fler har testats & fler har floppat. I BBC-programmet hånas Keith Curle för sin insats mot Danmark. Den matchen slutade 0-0. Defensiven funkade alltså men kreativiteten havererade då stabbiga spelare som Curle skulle stå för uppspelen. Räknar vi in såna faktorer kan du ju plocka in en hel del av ovanstående spelare i Sveriges floppelva. Straffmissar, enskilda sämre ingripanden, bortglömda spelare som endast gjorde någon enstaka match. Sånt räknas med.

Sveriges problem idag beror på flera faktorer. Det målas upp en bild av att vi hade mycket bättre mittbackar då. Men vi spelade defensivt, nöjde oss med att åka ut tidigt i turneringar & tyckte att oavgjort mot Danmark var ett bra resultat. Att det går halvknackigt nu beror inte på att våra mittbackar blivit så mycket sämre. Patrik Andersson & gänget missade mästerskap mot bra mycket sämre lag än Portugal & reserver som håller till i Heerenveen, Rostock & dylikt har ju andra länder också haft.
Senast redigerad av Stivali 2014-05-30 kl. 21:15.
Citera
2014-05-31, 01:59
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Vilken Mikael Nilsson menar du? Han som spelade i Göteborg eller han i Southampton?
Han i Sophamton.
Citera
2014-05-31, 11:56
Bannlyst
Samuel Holmén lär väl ta en plats på mitten?
Citera
2014-05-31, 15:01
Bannlyst
Bortsett från Zlatan, elvan vi ligger inne med i nuläget?
Citera
2014-05-31, 15:45
Medlem
Fjodorovs avatar
Daniel Andersson? Niklas Skoog? Mikael Nilsson? Verkligen?

Först och främst, Daniel Andersson lirade ju samtidigt som Linderoth och var ungefär lika stabil och var ett av lagets bästa spelare under EM 08, framförallt i förlustmatchen mot Spanien.

Angående Skoog har han 4 mål på 9 landskamper.

Mikael Nilsson var inte kass förrän tabben mot Danmark och matchen i EM mot Ryssland.

Jag vill slå ett slag för Teddy Lucic som ytterback. En vandrande katastrof och allmänt bespottat då det även var han som fick sköta uppspelen. En annan som förutom en pass till Zlatan mot Ungern i slutminuterna har varit fullständigt värdelös är Rasmus Elm, så fruktansvärt överskattad utav fotbollshipsters.
Citera
2014-05-31, 15:58
Medlem
Skoog gjorde ett mål på Qatar och tre på Nordkorea. Alla i matcher under en januariturné. Andersson blev bra på slutet men vek ner sig ofta i början av sin tid i landslaget. Speciellt under EM 2000.
Citera
2014-05-31, 16:04
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
En annan som förutom en pass till Zlatan mot Ungern i slutminuterna har varit fullständigt värdelös är Rasmus Elm, så fruktansvärt överskattad utav fotbollshipsters.
Ja, Elm har verkligen inte tagit någon av alla tusen chanser han fått. Otroligt överskattad i landslaget, hur det går i CSKA Moskva har jag ingen koll på.
Citera
2014-05-31, 18:15
Medlem
Mikael Antonsson på mittbacken? Inte gjort många glada sedan han fick chansen. Att Hamrén väljer att fortsätta satsa på honom är en gåta för mig med tanke på alla pinsamma insatser han stått för, match på annan.
Citera
2014-05-31, 18:29
Medlem
Yksel Osmanovski borde ta en plats i anfallet/yttermittfält!
Han är väll vår absolut största sopa till utlandsproffs också?

Magnus Kihlstedt gjorde inga vidare insatser när han väl fick chansen mellan stolparna heller..

Tomas Gustafsson/Antonelius, sopa!
Jörgen Pettersson, ännu större sopa!
Pontus Farnerud, gjorde väll ingen glad heller?
Mikael Dorsin, kass!
Fredrik Stenman, kass!
Citera
2014-06-12, 05:22
Medlem
oceanwaves avatar
Många spelare som nämnts som inte gjort mer än något enstaka framträdande. Av de som varit ordinarie sista 25 åren så är Jonas Olsson den överlägset sämsta mittbacken i mina ögon. Bristerna har synts i var och varannan sekvens där han deltagit. Har svårt att förstå dom som skyller hans sämre insatser på det kollektiva försvarsspelet. Det är också någonting som fallerat men tittar man på Olsson så kan han ju inte markera en spelare som rör sig ifrån honom och man får vara glad om en av fem passningar går till rätt adress.

Tyvärr känns det som att flera av de som är aktuella för landslaget idag platsar på en sådan lista som nämns i tråden. Rasmus Elm har väl gjort runt 40 landskamper och beskrivningen blek måste ju nästan framstå som smickrande. I övrigt så hade väl Alexandersson 20-30 landskamper där han knappt var över halvplan som yttermittfältare. Dock hade han ju bättre perioder men vi hade bättre alternativ på kanten under många år då han var aktiv om jag får säga mitt.

Sen undrar jag vad som får folk säga att Mikael Nilsson var kass? Följsam och positionssäker. Till skillnad från Edmans tjongbollar så spelade Nilsson i allmänhet bollen längs marken och till rätt adress. Hur många gånger gick han bort sig och det blev mål bakåt i förhållande till andra ytterbackar vi haft?! Hans inlägg lämnade dock en del övrigt att önska men det känns som en petitess. Fanns ju fler träben under Lars-Tommys era om man vill gnälla på sådant.
Citera
2014-06-12, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Since1907
Yksel Osmanovski borde ta en plats i anfallet/yttermittfält!
Han är väll vår absolut största sopa till utlandsproffs också?

Minns min första landslagsmatch jag såg live (och typ enda) året var väl 98-99 och Sverige spelade på Malmö Stadion. Det enda jag minns från den matchen är att Yksel var värdelös och fick rött kort. Någon som vet vem dom mötte och vad de slutade?
Citera
2014-06-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Minns min första landslagsmatch jag såg live (och typ enda) året var väl 98-99 och Sverige spelade på Malmö Stadion. Det enda jag minns från den matchen är att Yksel var värdelös och fick rött kort. Någon som vet vem dom mötte och vad de slutade?
0-0 mot Österrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in