• 1
  • 2
2014-05-29, 21:26
Medlem
Hej!

Jag har en fråga.
Jag kommer jobba över på jobbet och har valet att spara övertiden i tid eller ta ut det i pengar.
Om jag tar det i pengar kommer det lagom till semester vilket vore bra. Men samtidigt kommer semesterersättningen så lönen kommer ju ändå bli högre än vanligt.
Min fundering är hur mycket får man tjäna på en månad innan man måste betala statlig skatt?
Vill ju ha max lön till semester men känns surt att betala statlig skall på övertiden om jag kan spara den istället.
Citera
2014-05-29, 21:34
Medlem
Gresks avatar
18 000kr/år sen måste du betala skatt.

Kanske missuppfattade frågan då jag läste igenom den väldigt snabbt.
Citera
2014-05-29, 21:35
Medlem
Vilken skatt är egentligen inte statlig?

Du börjar betala statlig skatt på all inkomst av tjänst efter brytpunkten på ca 430'. Du kan alltså tjäna 400' en månad och ändå inte behöva betala statlig skatt.
Citera
2014-05-29, 21:51
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gresk
18 000kr/år sen måste du betala skatt.

Kanske missuppfattade frågan då jag läste igenom den väldigt snabbt.
Förmodligen den statliga inkomstskatten och värnskatten... Innan du kommer upp till brytpunkten betalar du kommunal inkomstskatt.
Citera
2014-05-29, 22:05
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehel
Hej!

Jag har en fråga.
Jag kommer jobba över på jobbet och har valet att spara övertiden i tid eller ta ut det i pengar.
Om jag tar det i pengar kommer det lagom till semester vilket vore bra. Men samtidigt kommer semesterersättningen så lönen kommer ju ändå bli högre än vanligt.
Min fundering är hur mycket får man tjäna på en månad innan man måste betala statlig skatt?
Vill ju ha max lön till semester men känns surt att betala statlig skall på övertiden om jag kan spara den istället.

Jag skulle aldrig ta övertid i pengar pga extra skatt. Tar du ÖT i tid så kommer inte Skatteverket åt det

Inte att jag någonsin jobbar ÖT, säger blankt nej för ÖT.
Citera
2014-05-29, 22:08
Medlem
Precis, det var statliga inkomstskatten jag mena.
Att man betalar skatt var inget nytt. Syns på lönekuvertet varje månad.
Citera
2014-05-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Jag skulle aldrig ta övertid i pengar pga extra skatt. Tar du ÖT i tid så kommer inte Skatteverket åt det

Inte att jag någonsin jobbar ÖT, säger blankt nej för ÖT.

Är det annan skatt på övertid än vanlig arbetstid?
Citera
2014-05-29, 22:13
Medlem
kriminellgalnings avatar
http://www.skatteverket.se/foretagor...000118150.html
Citera
2014-05-29, 22:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Är det annan skatt på övertid än vanlig arbetstid?
Vet du hur skattesystemet fungerar eller? Du ställer så märkliga frågor att jag inte riktigt vet om du har nödvändiga kunskaper eller inte. Självklart är det inte "annan skatt" på övertidsersättning, men det kan vara smart att lägga upp ersättningen på ett annat sätt om man ligger precis vid brytpunkten.
Citera
2014-05-29, 22:38
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Vilken skatt är egentligen inte statlig?

Du börjar betala statlig skatt på all inkomst av tjänst efter brytpunkten på ca 430'. Du kan alltså tjäna 400' en månad och ändå inte behöva betala statlig skatt.
Kommunalskatt och kyrkoskatt?
Citera
2014-05-29, 22:43
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har en fråga.

Vad du tjänar på en månad är av mindre intresse. Din totala skatt beräknas på årsinkomsten.
Visst finns risken att du får högre skatt en enskild månad men det regleras i deklarationen.
Citera
2014-05-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Kommunalskatt och kyrkoskatt?

Därför jag använde egentligen, om vi bortser från kyrkoskatten anser jag väl att kommunalskatt egentligen är detsamma som statlig skatt. Bara det att är förflyttad till kommunerna av praktiska skäl såväl som taktiska skäl.

På samma sätt som k statlig skatt, värnskatt och arbetsgivaravgiften alla är en de facto skatt på lön trots att de har olika namn. Praktiska och taktiska skäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in