Köpte mig ett paket stångkorv idag med sikte på en värdig husmansmiddag framåt helgen. Tänkte nu höra med er, bröder och systrar, vad ni har för vanor i stångkorvssammanhang. Stångkorv special är ju en klassiker: i princip som en pytt i panna men med det urgröpta korvinnehållet som köttråvara, stekt tärnad potatis och lök. Äts med ägg och rödbetor precis som pytt. Men visst måste det finnas fler sätt att servera denna isterbandets orättvist bortglömda syssling? Har ni några tips som kan förgylla min måltid?
Isterband är underbar svensk klassiker, som tyvärr försvunnit mer och mer. fast när det begavs sig så tycker jag att dillstuvad potatis, riktigt hårt stekta isterband samt rödbeter gärna med mjölk är det godaste!
jag är så efter så jag inte ens hört talas om stångkorv om det smakar som isterband så har du en svår uppgift hur du ska förgylla måltiden.
går alltid klämma ner ett band eller två när man blir bjuden men egentligen nej tack.
jag är så efter så jag inte ens hört talas om stångkorv om det smakar som isterband så har du en svår uppgift hur du ska förgylla måltiden.
går alltid klämma ner ett band eller två när man blir bjuden men egentligen nej tack.
Skillnaden är väl att isterband är lite rökt och stångkorv är inte det.
Stuvad potatis (dill om man så vill), rödbetor och senap är gott till. Riktigt god mat förövrigt.
Vilket märke saluförs stångkorv under. Har i min affär endast sett isterband, aldrig stångkorv. Är det liknande rishultskorv (Lindvalls)
Kan f ö rekommendera Lammhults wieneristerband!
Tror ärligt talat att Stångkorv aldrig har kommit på mitt bord, jag vet inte ifall det beror på att jag är skåning eller kräsmagad.
Det beror på att du är skåning Stångkorv ätes längre uppåt landet men eftersom även jag bor i de södra delarna av landet så har jag varken sett den i kyldisken, än mindre ätit den. Vore intressant att testa då min mor talar varmt om denna vara.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!