2014-05-29, 11:05
Medlem
Tänkte se över mitt sparande och är nyiken på tips från er där ute i mörkret

Av mitt sparande går idag:

25% till buffert på santander 2.2% med fria uttag / månad
60% till Avanza Zero
15% SEB Bioteknik

Vad tycker ni år bästa sätt att säkra pengar och att de förhoppningsvis växer lite?

Alla råd & tips välkomna!
Citera
2014-05-29, 11:48
Medlem
Vad är anledningen till att du väljer en högriskfond som Bioteknik om du vill säkra dina pengar?
Citera
2014-05-29, 14:31
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel

60% till Avanza Zero
15% SEB Bioteknik

Vad tycker ni år bästa sätt att säkra pengar och att de förhoppningsvis växer lite?

Allt är relativt och beror på vad du menar med att "säkra pengar". Pengarna är inte säkra med dina val, du har en hög risk i Avanza Zero som är en ren aktiefond och en ännu högre i bioteknikfonden.

Om du menar att du vill ha fler alternativ med lägre risk hade jag tagit en titt på Spiltan Räntefond, Atlant Stability och andra betydligt säkrare alternativ och sänkt den totala risken.

Kan du utveckla lite om din vilja att ta risk, när behöver du pengarna? Vilka summor rör det sig om?
Citera
2014-05-29, 15:23
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

60% till Avanza Zero
15% SEB Bioteknik

Skulle välja bort avanza zero mot tex spp aktiefond sverige. Indexnära fond som historiskt presterat bättre. Pratar om 1-2% extra per år i snitt efter avgiften.

Gratis är inte alltid bäst.
Senast redigerad av Bbobi 2014-05-29 kl. 15:25.
Citera
2014-05-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akiyoshi
Kan du utveckla lite om din vilja att ta risk, när behöver du pengarna? Vilka summor rör det sig om?

Det handlar om sparande på ca 10ksek i månaden (inga stora summor altså)
Jag behöver inte pengarna alls annat än att pensionera mig tidigt och helst i lågkostnadsland som portugal eller liknande.

Eftersom jag har betalt det mesta av mitt hus och har inga andra lån kanske jag kan unna mig lite risk som tek SEB Bio.

Kan ju amortera av de sista 500k (huset värderat till 2m) men vill inte det eftersom det känns bättre att ha pengar tillgängliga om man nu skulle få sparken... cash is king-typ..

Så hur gör jag med min 10 loppor i månaden, behöver dom bara till att pensionera mig tidigare
Citera
2014-05-30, 14:48
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Det handlar om sparande på ca 10ksek i månaden (inga stora summor altså)
Jag behöver inte pengarna alls annat än att pensionera mig tidigt och helst i lågkostnadsland som portugal eller liknande.

Eftersom jag har betalt det mesta av mitt hus och har inga andra lån kanske jag kan unna mig lite risk som tek SEB Bio.

Kan ju amortera av de sista 500k (huset värderat till 2m) men vill inte det eftersom det känns bättre att ha pengar tillgängliga om man nu skulle få sparken... cash is king-typ..

Så hur gör jag med min 10 loppor i månaden, behöver dom bara till att pensionera mig tidigare

Personligen hade jag inte haft bråttom att amorterat bort de sista 500k då det inte blir speciellt mycket ränta på den summan och istället satsat på en stabil buffert. Men det är ju en avvägning man får göra.

Dina 10 loppor hade jag spridit ut på några investmentbolag, storbolag samt en mindre andel mindre bolag då du antagligen sparar på ganska lång sikt och har då råd med den risken. Min filosofi är att alltid ha några stabila investmentbolag som grund i aktieportföljen. Stora delar av ledningen i investmentbolagen sitter med sina egna pengar i bolaget, vilket jag känner ger en viss trygghet. Vilket de t.ex. allt för sällan gör i en aktivt förvaltad fond.
Citera
2014-05-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen

Dina 10 loppor hade jag spridit ut på några investmentbolag, storbolag samt en mindre andel mindre bolag då du antagligen sparar på ganska lång sikt och har då råd med den risken. .
Några tips på dessa bolag?
Nu är det bara avanza zero och SEB Bio men kan vidga mina vyer

Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Stora delar av ledningen i investmentbolagen sitter med sina egna pengar i bolaget, vilket jag känner ger en viss trygghet.
Låter rimligt och skapar trygghet - några tips på bolag?
Citera
2014-05-30, 15:40
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Några tips på dessa bolag?
Nu är det bara avanza zero och SEB Bio men kan vidga mina vyer

Låter rimligt och skapar trygghet - några tips på bolag?

Personligen har jag största innehavet i Investor just nu vilket har gått väldigt bra senaste året och jag tycker ledningen är vettig. Andra investmentbolag som Ratos, Latour och Öresund ser jag också som väl värda att ha som grund i en portfölj.

H&M är ett riktigt välskött bolag som har stabila utdelningar.
TeliaSonera har god direktavkastning och har potential att stiga en del framöver.

Ett lite mindre bolag som jag har fattat tycke för är I.A.R Systems Group, köpte in mig för ett halvår sedan med en mindre summa pengar och de har stigit med nästan 50% och givit mig en utdelning som motsvarar ungefär 12% av vad jag köpte dem för.
Citera
2014-05-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Skulle välja bort avanza zero mot tex spp aktiefond sverige. Indexnära fond som historiskt presterat bättre. Pratar om 1-2% extra per år i snitt efter avgiften.

Gratis är inte alltid bäst.

Tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in