Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-28, 14:46
Medlem
Mallemedes avatar
(Ber väldigt om ursäkt ifall tråden ligger fel nu, jag är lite ute på tunn is när det gäller teknologi, flytta gärna om fel mod, tack)

Jag har en macbook air med mac os x lion 10.7.4. I måndags ville jag installera en nyare version av safari, men när det var installerat så sa appen att mitt OS var för gammalt för versionen. Jag försökte då installera äldre versioner av safari. Jag satt i nästan tre timmar och provade flera olika äldre versioner utan ett resultat. Istället stod det vid installation "denna version av Safari kräver mac os x 10.7.3 eller senare". Och jag har ju en senare version då jag har 10.7.4. Det är som att den nya safari jag försökte ladda ned fortfarande är installerad och den går inte att få bort.

Jag har försökt läsa på forum och bäst information finns på engelska och då jag inte alls är särskilt teknisk på datorer och gärna inte mac så förstår jag inte så mycket.
Det verkar som att jag måste installera om hela OS för att få safari igen, men ska det vara så krångligt för att få ner en webläsare? Har försökt kontakta applesupport men det kostar antingen 500 kronor eller så fungerar inte de numren som finns på hemsidan.

Jag är desperat efter hjälp nu! Safari funkar bäst på min macbook. Jag vågar inte radera det helt då många säger att det behövs i datorn (och datorn säger att finder behöver safari) och vill inte leka med en sådan ny dator. Så snälla hjälp en okunnig mac-ägare!
Citera
2014-05-28, 15:26
Moderator
Rassas avatar
Leta upp och radera följande filer:

Bibliotek/Widgets/Web Clip.wdgt
System/Bibliotek/LaunchAgents/com.apple.WebKit.PluginAgent.plist
System/Bibliotek/PrivateFrameworks/SafariServices.framework
System/Bibliotek/StagedFrameworks
System/Bibliotek/SyncServices/AutoRegistration/Clients/com.apple.safari
System/Bibliotek/SyncServices/AutoRegistration/Schemas/com.apple.Safari.syncschema
Program/Safari

Ladda ner 10.7.4 Combo update från Apple och installera. Då får du med Safari 5.1.6:

http://support.apple.com/kb/HT5167
Citera
2014-05-28, 17:00
Medlem
Varför inte uppdatera OSX till 10.9, då får du Safari Version 7.0.4 (9537.76.4)
Citera
2014-05-28, 17:29
Medlem
Mallemedes avatar
Kanske låter töntigt, men jag har ca 10 spel från the Sims installerade och jag hade ett jäkla h-vete med att installera dem i och med att Mac inte är någon speldator, och jag har inte kvar serienumret till spelen då jag köpte dem på fil från cdon, därför vill jag inte installera om OS :/ trodde aldrig det skulle vara omöjligt att installera en vanlig webläsare :S
Citera
2014-05-28, 18:14
Medlem
Vilken version av Safari har du nu och vilken försöker du att installera?
Citera
2014-05-28, 18:17
Moderator
Rassas avatar
Ett tips är att i framtiden inta ladda ner och installera Apples program separat, utan alltid köra Programuppdatering. Då får du med den version av Safari som funkar för din version av OS X.
Citera
2014-05-28, 18:38
Medlem
Mallemedes avatar
Jag tror det var 5.6 faktiskt. Den version som kom med Mac os x lion 10.7.4 typ 2011.

Jo men jag har inte kunnat göra en uppdatering sedan jag köpte datorn. Det står alltid att ingen uppdatering kunde installeras :/ och det är omöjligt att få tag i Apple support
Citera
2014-05-28, 20:57
Moderator
Rassas avatar
Ok. Jag gav ett tips tidigare i tråden, har du testat det?

Och sen bör det inte vara några problem att uppgradera till Mavericks, dina spel ligger kvar, liksom övriga filer och inställningar. Tryck bara på "Installera" på Mavericks i App Store
Citera
2014-05-28, 21:56
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ok. Jag gav ett tips tidigare i tråden, har du testat det?

Och sen bör det inte vara några problem att uppgradera till Mavericks, dina spel ligger kvar, liksom övriga filer och inställningar. Tryck bara på "Installera" på Mavericks i App Store

Njae, men jag är lite skeptisk då jag inte vet vad det är jag raderar riktigt och vad det gör ;D Jag har läst att man inte bör radera safari, jag vill inte skada datorn då den är så dyyr :P Men sedan så är det så skumt att datorn inte kunnat installera uppdateringarna någonsin på snart två år, så därför vågar jag inte testa ta bort det och göra en uppdatering.

Men vad innebär mavericks?
Citera
2014-05-28, 23:15
Moderator
Rassas avatar
Tja, du kan ju välja mellan att ha en Safari som inte fungerar eller ta en chans och testa att avinstallera och installera om.

Mavericks är den senaste versionen av OS X, 10.9. Om du startar App Store på din dator och söker efter Mavericks så hittar du det.
Citera
2014-05-29, 16:38
Medlem
Mallemedes avatar
Absolut det är helt värt en chans, men du sa som aldrig riktigt vad som var meningen och vad som skulle hända så därför blev jag skeptisk.

Jag är grymt tacksam för svar! :)
Citera
2014-05-29, 16:42
Medlem
Ett tips är, om du vara vill halv chansa, är om du har en usb hårdisk, eller NAS. Att använda Time Machine och göra en komplett backup av ditt system. Skulle allting skita sig så är det enda du förlorat några timmar av ditt liv med att återställa till tidigare version.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in