Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-12-10, 21:27
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågan bör nu omformuleras: vem blir EU-kommissionens nästa ordförande efter Juncker?

Jag tror iofs inte att miljöpartisterna lyckas fälla honom, men i längden kan han inte sitta kvar hur charmig han än är. Tänk dig en statsminister som avslöjas ha lurat staten på miljardbelopp under sin tid som landstingsråd.

Om Juncker trots allt får sitta kvar har vi bevittnat EU-demokratins moraliska konkurs.

Håller med!
Citera
2014-12-10, 21:44
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Fast att vara ordförande innebär ju väldigt sällan att man bestämmer. Jämför alla andra typer av ordförandeskap. Däremot fungerar man ofta som talesperson eller har inflytande över agendan och dessa typer av maktmedel ska inte underskattas (men givetvis inte heller överskattas). Att utse kommissionen är inte heller helt tokigt helt oavsett vad du sedan tror att Tyskland och Frankrike beslutar om i förväg.

Det här är ju liksom min poäng!
Om EU har en ordförande som styrs av andra så är det inte bra
Om EU styrs av två länder (dvs Frankrike och Tyskland) så är det inte bra.
Det är helt enkelt inte ok att EU styrs av ett par grymt egoistiska länder!
Citera
2015-05-28, 10:08
  #39
Medlem
glimmandes avatar
Juncker är tydligen en slirig alkis som snapsar Cognac till frukost och kedjeröker.

Han örfilar regeringschefer, jämför slipsar och kallar Victor Orban för diktator! Rejält skämmigt. Även passande ledare för the ship of fools som är EU.

http://www.friatider.se/full-eu-ordf...ade-upp-l-fven
Citera
2015-09-14, 02:03
  #40
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Juncker är tydligen en slirig alkis som snapsar Cognac till frukost och kedjeröker.

Han örfilar regeringschefer, jämför slipsar och kallar Victor Orban för diktator! Rejält skämmigt. Även passande ledare för the ship of fools som är EU.

http://www.friatider.se/full-eu-ordf...ade-upp-l-fven

Jag tror faktiskt att Juncker är rätt man på rätt plats i tider som dessa, kanske tack vare cognac till frukost. Räven vrider som bäst upp armen på motsträviga regeringschefer, trycker ner ansiktet i bläckhornet och tvingar dem att signera en flyktingsöverenskommelse med näsan. Samtidigt som han planerar rejäla hårda tag i och kring Medelhavet. Wait and see.
Citera
2019-06-10, 18:19
  #41
Medlem
farbror Svens avatar
Jag bumpar denna tråd i stället för att skapa en ny angående den nya kommissionen (2019 - 2024).

Vilka tror ni kommer med på upploppet och vem blir slutligen nästa ordförande efter Juncker? Vilka får de andra toppjobben? Vem blir Rådets ordförande efter Tusk? Vem blir "utrikesminister" efter Mogherini? Vem blir Sveriges kommissionär?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback