Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-28, 02:41
Medlem
Kan man ta ut pengar med ett kreditkort i en bankomat?
Låt säga att det är laddat med 50.000 kronor, kan man ta ut det då i kontanter?

Sedan undrar jag också om man kan ha flera kort kopplade till samma kredit/lån?

Om någon lånar/tar en kredit från en av de större bankerna på deras hemsida, skickas ett kort hem till adressen eller hur får man krediten?
Citera
2014-05-28, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miraalex133

1 Kan man ta ut pengar med ett kreditkort i en bankomat?
Låt säga att det är laddat med 50.000 kronor, kan man ta ut det då i kontanter?

2 Sedan undrar jag också om man kan ha flera kort kopplade till samma kredit/lån?

3 Om någon lånar/tar en kredit från en av de större bankerna på deras hemsida, skickas ett kort hem till adressen eller hur får man krediten?

Ja du kan ta ut pengar på ditt kredit kort. Dock inte mer än vad banken tillåter per dag och kort. Brukar väl ligga någonstans mellan 5-10 000. Men du kan nog gå till banken och föranmäla att du vill plocka ut 50k kontant så ordnar dom det.

2 vet ej

3. Ja du brukar få ett särskilt kreditkort hemskickat i lådan. Jag är dock inte säker men du kan kanske koppla ihop ditt vanliga kort med ditt kreditkonto och således bara ha ett kort.
Citera
2014-05-28, 02:51
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
[..]Sedan undrar jag också om man kan ha flera kort kopplade till samma kredit/lån?[..]

I de flesta fallen; ja. Jag och sambon har varsitt personligt kort kopplat till min kredit. Ganska smidigt om man samlar poäng etc.
Citera
2014-05-28, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
I de flesta fallen; ja. Jag och sambon har varsitt personligt kort kopplat till min kredit. Ganska smidigt om man samlar poäng etc.

Ok, visste inte att man fick poäng för kontantuttag.

Jag vatt det ofta är kostnadsränta från första dagen (och inte någon räntefri tid), alternativt har kanske en del kortutgivare uttagsavgift istället (eller både och?).
Citera
2014-05-28, 03:22
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ok, visste inte att man fick poäng för kontantuttag.

Jag vatt det ofta är kostnadsränta från första dagen (och inte någon räntefri tid), alternativt har kanske en del kortutgivare uttagsavgift istället (eller både och?).

Det får man nog inte heller. Å andra sidan skulle jag inte plocka ut kontanter i en bankomat för den delen. Behöver jag kontanter så löser jag det i kassan på ICA. Poängen jag samlar ihop brukar jag använda till hotellövernattningar, brukar handla om motsvarande 2-3% tillbaka på ett kort som kostar mig 0:- att ha.

Skulle jag ta ut kontanter i en bankomat i Sverige så tror jag att det kostar mig 40:- i avgifter.
Citera
2014-05-28, 14:12
Medlem
Tack för era svar.

Så om jag tar ett lån hos ex. SEB, får jag ett kreditkort hemskickat och kan sedan använda detta på det sätt jag vill utan att detta kreditkortet är kopplat till något löne/person/spar-konto?

Jag menar att själva kortet är dess eget konto, man behöver alltså inte internetbank och andra konton hos ex. SEB eller någon av de större bankerna?
Citera
2014-05-28, 20:12
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Tack för era svar.

Så om jag tar ett lån hos ex. SEB, får jag ett kreditkort hemskickat och kan sedan använda detta på det sätt jag vill utan att detta kreditkortet är kopplat till något löne/person/spar-konto?

Jag menar att själva kortet är dess eget konto, man behöver alltså inte internetbank och andra konton hos ex. SEB eller någon av de större bankerna?

De kommer antagligen krava att du har autogiro fran ett annat konto.
Citera
2014-05-31, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
De kommer antagligen krava att du har autogiro fran ett annat konto.

Kan du utveckla?
Jag är totalt tappad när det gäller ekonomi och pengar.
Citera
2014-05-31, 09:32
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Kan du utveckla?
Jag är totalt tappad när det gäller ekonomi och pengar.

Menar att jag tror att de kommer vilja att du har en autogirobetalning for att betala manadsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in