2024-09-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
I november 2022 var 489 lägenheter av totalt 611 sålda (enligt uppgift tidigare i tråden).

Fortfarande står "ett hundratal" lägenheter tomma.

Hundra tomma lägenheter i Karlatornet

Ingen rea tydligen, utan Serneka inväntar bättre tider.

85% sålda i dessa tider är ett styrkebesked.

Att lyckas få 85% sålda trots pandemi, lågkonjunktur, räntehöjningar och krig i omvärlden är riktigt bra.
Citera
2024-09-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
85% sålda i dessa tider är ett styrkebesked.

Att lyckas få 85% sålda trots pandemi, lågkonjunktur, räntehöjningar och krig i omvärlden är riktigt bra.

I dagens DI står att det är 120 osålda lägenheter och i så fall är det 80% sålda och nästan samma antal osålda som för två år sedan. Det ser jag snarare som ett svaghetstecken. Ett sådant skrytbygge borde varit slutsålt för länge sedan.

Men skulle vara kul med en rapport från någon som flyttat in.
Citera
2024-09-27, 00:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
I dagens DI står att det är 120 osålda lägenheter och i så fall är det 80% sålda och nästan samma antal osålda som för två år sedan. Det ser jag snarare som ett svaghetstecken. Ett sådant skrytbygge borde varit slutsålt för länge sedan.

Men skulle vara kul med en rapport från någon som flyttat in.

Om inte annat så borde de boende se det som ett problem att det inte kommer in någon månadsavgift från en femtedel av lägenheterna i huset. Jag antar att föreningens ekonomi inte mår så bra av detta. Om man av någon anledning skulle behöva sälja sin bostadsrätt så är det väl också en nackdel att ha konkurrens från sprillans nya lägenheter i samma hus.
Citera
2024-09-27, 08:43
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Om inte annat så borde de boende se det som ett problem att det inte kommer in någon månadsavgift från en femtedel av lägenheterna i huset. Jag antar att föreningens ekonomi inte mår så bra av detta. Om man av någon anledning skulle behöva sälja sin bostadsrätt så är det väl också en nackdel att ha konkurrens från sprillans nya lägenheter i samma hus.
Jag vet inte hur/om det påverkar ditt resonemang, men det finns flera, fyra tror jag, BRF i huset, plus ett antal ägandelägenheter, våningarna 3-4 plus de översta 5 ungefär.
Citera
2024-09-27, 18:41
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ett antal av de osålda lägenheterna hyrs ut i väntan på att marknaden ska bli bättre vilket hjälper ekonomiskt.

Jag tror att många av lägenheterna köptes på spekulation där köparna hoppades sälja lägenheten med vinst så fort den stod klar. Få hade räknat med den nedgång på bostadsmarknaden vi sett de senaste åren. Det gör att många som köper inte behöver köpa av Serneke.
Citera
2024-10-02, 09:23
Medlem
Karmans avatar
Evan Hellström 91 år tvekar inte, "det här kommer bli bra", säger han! Har köpt lägenhet i Karlatornet, i stället för äldreboende
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...arsytt-for-mig
Citera
2024-10-02, 14:19
Medlem
strategasiats avatar
gräsliga badrum
Citera
2024-10-02, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Evan Hellström 91 år tvekar inte, "det här kommer bli bra", säger han! Har köpt lägenhet i Karlatornet, i stället för äldreboende

haha, Evan lever life!
Pengar lär inte vara nåt problem, han tänker köra med roomservice med mat sen.

Undra vad hans lägenhet kostade.
Citera
2024-10-02, 14:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
haha, Evan lever life!
Pengar lär inte vara nåt problem, han tänker köra med roomservice med mat sen.

Undra vad hans lägenhet kostade.
Ja, verkligen. Det är nog inte många som köper nytt boende när de snart fyller 92. Förmodligen sålde han något som han köpte den här lägenheten för. Sen hyfsad pension och lite sparpengar på det...

Personligen tycker jag han gör helt rätt. Utsikten, faciliteterna, nytt och fräscht. Han får det resor bättre än på något sunkigt äldreboende!
Citera
2024-11-10, 19:00
Medlem
Neksnors avatar
Passerade ett mäklarfönster idag och hittade två lägenheter, treor, i Tornet, jag tolkar det som att det var "begagnade".
Ca våning 7, ca 5,5 miljoner.
Ca våning 55, ca 10,5 miljoner.
Ungefär samma månadsavgift, ingen aning om vilka sidor av huset. Antagligen olika brf. Ingen koll på yta.
Citera
2024-12-23, 00:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bra val!
Citera
2025-05-19, 10:22
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Intervjuer med Ola Serneke, samt hjärnan bakom Göteborgs skyskrapor:

https://www.youtube.com/watch?v=fXkgeC5Q0BI

Citat:
Två visioner för framtidens stad: Högt eller hållbart?

– Höghus möjliggör blandstad, för utan höjd får vi inte tillräckligt underlag för levande bottenvåningar. Karlastaden kan bli Göteborgs mest levande stadsdel – just för att vi vågade bygga högt, säger Ola Serneke, byggentreprenör som ligger bakom Karlatornet – Nordens högsta hus.

– Ett högt hus som har blivit gammalt och kanske inte längre behöver användas – hur sjutton river du det? säger Gabriella Olshammar, forskningsrådgivare med stort intresse av stadsbyggnad. Hon vill belysa hållbarhetsproblematiken med höga hus.

Ola Serneke blickar ut över Göteborg från toppen av Karlatornet, som har blivit symbolen för ett nytt kapitel i stadens utveckling. Målet? En levande stadsdel där människor bor, arbetar och umgås dygnet runt.

Tips:
Del 1 i serien med flanören och kåsören Kristian Wedel rekommenderas!

https://www.youtube.com/watch?v=ARledaUbZsI

Del 2 rekommenderas inte. Huvudpersonen är fullständigt rubbad och antagligen djävulsdyrkare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in