• 2
  • 3
2014-06-10, 11:03
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
jag tänker mig att iq ligger mellan 95 till 125 i 90% av fallen.
När man studerar då kommer det att öka med typ +10 i iq.
att ha 105 i iq är inte dåligt eller handikapp som ger stora hinder.

Samma sak om en med 125 sjunket till 115 flr att denne är i en miljö som inte stimulerar tänkandet.

marginalerna är små när man börjar studrra.

få når sällan över 130 i iq
Studier påverkar INTE din IQ. Du lär dig olika saker men det påverkar inte din förmåga att göra IQ-test.

IQ kan sjunka av missbruk, undernäring och hjärnskador - men absolut inte av miljön i övrigt.

2% av befolkningen har 132 eller högre dvs en person av femtio vilket väl inte kan kallas ovanligt eller sällsynt.

Eftersom intelligens är ärftligt blir sådana studier, som du (antagligen) syftar på, självuppfyllande profetior: Smarta föräldrar skapar en stimulerande miljö för sina (redan) smarta barn, puckade föräldrar skapar puckade miljöer för sina (redan) puckade barn - sedan görs en studie som klart påvisar att barnen med stimulerande miljö blir smartare. Big woop...
Citera
2014-06-10, 11:29
Medlem
Pershagen76s avatar
Det verkar vara mycket fokus pa IQ och lon har nar man diskuterar klass, for mig sa ar det inte de drivande faktorerna utan mer utbildning/bildning, sprak, smak kultur och umgangeskrets.

Det ar darfor det ar svart att ga ifran underklass till overklass (eller nastan omojligt), medans att ga fran underklass till medelsklass ar relativt latt genom att skaffa sig utbildning/bildning, se varlden, lara sig flera sprak, sen hjalper det givetvis till att ha ett bra jobb med bra lon.

Jag sjalv ar ett bra exempel pa detta, jag kommer ifran en splittrad underklass familj i en dalig forort till Stockholm, i min familj fanns inte universitet pa kartan och ingen hade tidigare gjort det. Dock sa hade jag relativt latt for mig i skolan och tog en CivEk examen fran utlandet, larde mig flera sprak och mycket om andra kulturer, landade ett bra jobb i Stockholm dar jag tjanar ratt bra och halkade da pa ett bananskal in nagonstans i den stora medelsklassroran. Men som nagon sa tidigare, overklass kommer jag inte att bli oavsett vad jag tjanar, mina barn kanske kommer ha en mojlighet, eller deras...
Senast redigerad av Pershagen76 2014-06-10 kl. 12:16.
Citera
2014-06-10, 11:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Här diskuteras IQ. Men hög IQ lär väl snarast leda till en tendens att bli akademiker. Överklassen är snarast lite dum i huvudet, eller en smula sociopatisk. En akademiker blir vid sin läst, ofta med en lön som är lägre än hantverkarens.
Citera
2014-06-10, 12:32
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tycker att jag ser klassklättrande hela tiden. Men de som klättrar kanske känner sig snuvade. Det börjar med en arbetare som kämpar hårt och kanske driver på barnen till att bli vad han anser vara övre medelklass.

Men samtidigt utjämnas statusen mellan de olika grupperna, så att vi idag bara får ett enda kollektiv av löntagare.

Ibland är det tekniken själv som för med sig hoppet i status, som från droskförare (med häst, arbetare) till chaufför (med bil, tjänsteman).

Att barn ofta väljer liknande yrken och har intressen nära sina föräldrar är inte en klassfråga idag. Är det sämre klass att vara kvalificerad hantverkare ( traditionell arbetarklass ) än att vara en akademiskt utbildad lärare? Vi kan då snarare fråga oss varför "arbetarklassen" har så mycket högre lön!

Vi har alltså inte ett klassamhälle idag, utan ett löntagarsamhälle. Det finns en liten elit, men den har inte karaktären av en klass.

Detta har såklart inte 'vänstern' insett, men 'vänstern' idag är en samling politruker som bedriver social kontroll av massorna. De använder 'klasstänkandet' och andra artefakter från ideologin för att ge de mer kunniga och bildade i folkhavet dåligt självförtroende och självförakt. De hjälper till att passivisera folket.

Klass har inte mycket med lon att gora.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in