2014-06-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Nä, ditt sociala kapital och fysiska och mentala färdigheter styr. Dumskallar kan aldrig bli "intellektuell elit", astmatiker/rullstolsbundna kan aldrig bli bondar.
En person som inte fattar att opera är tjusigare än schlager, att kläder från MQ inte är top of the line osv får det knepigt socialt eftersom deras normer blir avvikande.

Allt som behövs är kognitiv utvekling i rätt miljö.
klasser är mentala fenomen mer än fysiska.
Citera
2014-06-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Absolut. Man ser möjligheter, ser vad andra i "familjen" gjort. De som är från en överklassfamilj kan drabbas av nästan all möjlig skit under sin senare uppväxt, men kommer sen att starta företag och göra fantastiska resor, sånt. Medan en medelsvenne eller en av underklass bara kommer att jobba och pilla sig i naveln, även om den får högre utbildning, är duktig och har huvvet på skaft.

Utbildning - man kommer i kontakt med människor från överklassen. Kan möjliggöra lite klassresa.

Medel eller underklass är däremot ingen större skillnad.
Citera
2014-06-06, 16:56
Medlem
Kokoluring,

Därför är den mentala miljön viktig,
Det finns nog många talanger i alla samhällsskikt som är potentiella framtida aktörer att kunna agera på en marknad.

Annars är väl medelklassen snart ikapp den intelektuella klassen
när det gället kunskap och intelligens.

Vill man bli mer intellektuell så är det inte så svårt att byta kulturell social miljö, om man har det behovet.

Jag tror att den fatrigaste lurk med motivation och drivkraft kan komma så långt som top eliterna i samhället.

Förr var det väll författare, konstnärer och andra kulturella som var den intellektuella eliten. Idag är det mer miljö och kulturen, än vad man arbetar med.
Citera
2014-06-06, 23:31
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Nej. Din intelligens kan aldrig bli annat än marginellt bättre än vad dina gener bestämt. Oavsett miljö. Miljön spelar stor roll på annat dock.
Citera
2014-06-07, 00:01
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Varför är det omöjligt att klassklättra? Vad är det som gör att de från de bättre miljöerna lyckas lättare?

Nepotism. Det innebär dock inte att det omöjligt för en kapabel oinvigd att avancera. Enbart svårare. Vilket vi tyvärr alla får lida för i samhället.
Citera
2014-06-07, 01:14
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Sen kan väl arv också spela en roll, barn i många fall äger rikedomar så som bostäder och företag efter att föräldrar har avlidit.

Ja arvet måste ju va superviktigt & då inte bara de rent materiella arvet utan också det sociala arvet.
Citera
2014-06-07, 01:26
Medlem
surfacings avatar
Man kan ta bort en person från gettot, men man tar sällan bort gettot helt ur en person.
Citera
2014-06-07, 01:50
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Varför är det omöjligt att klassklättra? Vad är det som gör att de från de bättre miljöerna lyckas lättare? Vad har de tillgång till som inte dom i de lägre klasserna har?

Intressanta tankegångar välkommnas!

beror på hur man definierar klassklättra.
Mina föräldrar är arbetare och bor fortfarande kvar i arbetarkvarteren i en liten håla. Ena arbetslös i ett invandrartätt område och andra med låglöneyrke på ett bruk. Jag växte upp med ensamstående föräldrer osv...

idag bor jag i centrala sthlm i lägenhet för en handfull miljoner och har en lön som överstiger 95% av övriga svenskarnas. Dock är jag ju inte "rik" eller överklass i den bemärkelsen som folk med gamla pengar är rika/överklass. Jag har inte några stora ägor eller lever något jetset-liv. Jag kommer väl från någon slags undre medelklass/arbetarklass och är i dagsläget mer välbergad övre medelklass, så jag har väl inte gjort någon jättestor klassresa. Överklassen lär jag aldrig nå till eftersom man inte kan jobba sig rik i sverige. Rik blir man på att ärva och äga kapital, eller i undantagsfall som extremt lyckat entreprenör.

Så för att svara kort på din fråga - man kan inte arbeta sig till rikedom i sverige. Däremot kan vem som helst skaffa sig en utbildning och en hyfsad lön (som sedermera skattas bort med 55% marginalskatt).
Citera
2014-06-07, 07:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tycker att jag ser klassklättrande hela tiden. Men de som klättrar kanske känner sig snuvade. Det börjar med en arbetare som kämpar hårt och kanske driver på barnen till att bli vad han anser vara övre medelklass.

Men samtidigt utjämnas statusen mellan de olika grupperna, så att vi idag bara får ett enda kollektiv av löntagare.

Ibland är det tekniken själv som för med sig hoppet i status, som från droskförare (med häst, arbetare) till chaufför (med bil, tjänsteman).

Att barn ofta väljer liknande yrken och har intressen nära sina föräldrar är inte en klassfråga idag. Är det sämre klass att vara kvalificerad hantverkare ( traditionell arbetarklass ) än att vara en akademiskt utbildad lärare? Vi kan då snarare fråga oss varför "arbetarklassen" har så mycket högre lön!

Vi har alltså inte ett klassamhälle idag, utan ett löntagarsamhälle. Det finns en liten elit, men den har inte karaktären av en klass.

Detta har såklart inte 'vänstern' insett, men 'vänstern' idag är en samling politruker som bedriver social kontroll av massorna. De använder 'klasstänkandet' och andra artefakter från ideologin för att ge de mer kunniga och bildade i folkhavet dåligt självförtroende och självförakt. De hjälper till att passivisera folket.
Citera
2014-06-07, 20:06
Medlem
Citat:
Nej. Din intelligens kan aldrig bli annat än marginellt bättre än vad dina gener bestämt. Oavsett miljö. Miljön spelar stor roll på annat dock.

Jag tror att även intelligens påverkas major av miljön
det handlar mycket om att komma in i ett systematisk tänkande och under skolning kan iq tester bli kraftigt högre än när man är i tex fysisk arbetsmiljö.

intelligens är nog inte den viktigaste komponenten när man ska klassindela.
Citera
2014-06-07, 20:41
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Jag tror att även intelligens påverkas major av miljön
det handlar mycket om att komma in i ett systematisk tänkande och under skolning kan iq tester bli kraftigt högre än när man är i tex fysisk arbetsmiljö.

intelligens är nog inte den viktigaste komponenten när man ska klassindela.
Nä, man kan träna upp sin förmåga att göra IQ-test LITE men det är allt.
Det genetiska arvet är det som spelar roll. Tvillingexperiment bevisar.
Citera
2014-06-07, 21:32
Medlem
Citat:
Nä, man kan träna upp sin förmåga att göra IQ-test LITE men det är allt.
Det genetiska arvet är det som spelar roll. Tvillingexperiment bevisar.

jag tänker mig att iq ligger mellan 95 till 125 i 90% av fallen.
När man studerar då kommer det att öka med typ +10 i iq.
att ha 105 i iq är inte dåligt eller handikapp som ger stora hinder.

Samma sak om en med 125 sjunket till 115 flr att denne är i en miljö som inte stimulerar tänkandet.

marginalerna är små när man börjar studrra.

få når sällan över 130 i iq
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in