Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-27, 09:09
  #1
Medlem
Hej, nu vet inte jag om detta är skapat på rätt tråd men det är bara att placera om tråden i rätt annars.

Nu till min fråga, Om man har ett eget företag (renoveringsfirma) vilken är den bästa försäkringen att ha då?
Citera
2014-05-27, 09:34
  #2
Medlem
Kasperskys avatar
Min mamma äger en butik och har Trygg Hansa. Skulle kåken brännas ner så är självrisken på 9.000 spänn. Det är väl en låg summa? Kan rekommendera denna försäkring till ditt företag.
Citera
2014-05-27, 09:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Min mamma äger en butik och har Trygg Hansa. Skulle kåken brännas ner så är självrisken på 9.000 spänn. Det är väl en låg summa? Kan rekommendera denna försäkring till ditt företag.

vad betalar hon per månad?
Citera
2014-05-27, 10:35
  #4
Medlem
Ja, välj mitt försäkringsbolag, där är det bara 200 kr i självrisk och avgiften per år är bara 50 kr.
Sedan att det är omöjligt att få ut något när olyckan väl står för dörren, det är en annan femma.

Vilket försäkringsbolag du bör skaffa kan bara du själv svara på, eftersom ingen här vet vilka tillägg/förutsättningar du har.
Alla bolag har olika regler för vad som gäller för just deras försäkring, allt för att det ska vara ytterst svårt att jämföra dem.

Trygg Hansa är dock ett jävla skitföretag som fiser dig i ansiktet den dagen du behöver hjälpen. Jag vet flera exempel där försäkringstagarna har blivit i princip hånade av äckliga besiktningsmän och även jag själv har råkat ut för dem. I mitt fall var det motpartners försäkringsbolag som var Trygg Hansa och jag kan säga att de inte var speciellt roliga att ha o göra med när det är dags för dem att betala.

Men gillar du att få luren i örat upprepade gånger och urusel service så kör på.
Själv skulle jag aldrig välja Trygg Hansa.

Ta ett snack med polisen och fråga vad de anser om Trygg Hansa och hur lätt det är att få hjälp från dem, de får ju höra en hel del från drabbade.

Så välj vad som helst utom dem.
Citera
2014-05-27, 11:35
  #5
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
vad betalar hon per månad?

Jag hade fel, och jag ber om ursäkt för det. Hon har Länsförsäkringar. Jag återkommer med hur mycket hon betalar per/månad.
Citera
2014-05-27, 11:36
  #6
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, välj mitt försäkringsbolag, där är det bara 200 kr i självrisk och avgiften per år är bara 50 kr.
Sedan att det är omöjligt att få ut något när olyckan väl står för dörren, det är en annan femma.

Vilket försäkringsbolag du bör skaffa kan bara du själv svara på, eftersom ingen här vet vilka tillägg/förutsättningar du har.
Alla bolag har olika regler för vad som gäller för just deras försäkring, allt för att det ska vara ytterst svårt att jämföra dem.

Trygg Hansa är dock ett jävla skitföretag som fiser dig i ansiktet den dagen du behöver hjälpen. Jag vet flera exempel där försäkringstagarna har blivit i princip hånade av äckliga besiktningsmän och även jag själv har råkat ut för dem. I mitt fall var det motpartners försäkringsbolag som var Trygg Hansa och jag kan säga att de inte var speciellt roliga att ha o göra med när det är dags för dem att betala.

Men gillar du att få luren i örat upprepade gånger och urusel service så kör på.
Själv skulle jag aldrig välja Trygg Hansa.

Ta ett snack med polisen och fråga vad de anser om Trygg Hansa och hur lätt det är att få hjälp från dem, de får ju höra en hel del från drabbade.

Så välj vad som helst utom dem.

Vad har du i dagsläget då? Min hemförsäkring är Folksam och bilen är försäkrad hos IF.
Citera
2014-05-27, 12:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Vad har du i dagsläget då? Min hemförsäkring är Folksam och bilen är försäkrad hos IF.

exempel på hur det är att vara kund i Folksam...

http://www.gp.se/ekonomi/1.225586-ka...ade-av-folksam
Citera
2014-05-27, 12:04
  #8
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
exempel på hur det är att vara kund i Folksam...

http://www.gp.se/ekonomi/1.225586-ka...ade-av-folksam

Precis alla kunder kommer aldrig kunna vara nöjda i ett försäkringsbolag. Men i detta fall (med länken du gav) så förstår jag att dem känner sig lurade. Dock så kommer jag ha kvar Folksam sålänge jag själv är nöjd med dem.
Citera
2014-05-27, 12:27
  #9
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
Hej, nu vet inte jag om detta är skapat på rätt tråd men det är bara att placera om tråden i rätt annars.

Nu till min fråga, Om man har ett eget företag (renoveringsfirma) vilken är den bästa försäkringen att ha då?
vad renoverar du? Vilken typ av arbeten bedrivs, vad är omsättningen? Har du anställda, hyr eller äger du lokal? Har du varulager? Har du fordon?reser du mycket i tjänsten? bedriver du jobb som entreprenör eller vad händer?(allt i friman dvs)

Du behöver antingen en småföretagarförsäkring, dvs omsättning till dryga miljonen eller två eller en kombinerad företagsförsäkring, du kan behöva en entreprenadförsäkring?
dessa är paketförsäkringar där du får ett hyfsat heltäckande skydd men där fordon måste försäkras separat.

Som sagt det beror på vilken typ av verksamhet du bedriver och hur stora värden du vill försäkra, sen beror ofta premien på vilken typ av verksamhet som bedrivs och vilken självrisk du vill ha, ju högre självrisk desto lägre premie.
Ring till några bolag och fråga alternativt ta kontakt med en sakförsäkringsförmedlare.
Citera
2014-05-27, 17:29
  #10
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Precis alla kunder kommer aldrig kunna vara nöjda i ett försäkringsbolag. Men i detta fall (med länken du gav) så förstår jag att dem känner sig lurade. Dock så kommer jag ha kvar Folksam sålänge jag själv är nöjd med dem.

Skojar du? Ett avtal för en försäkring är i normala fall ettårigt och under den perioden ändras inte villkoren. När avtalsperioden löpt ut erbjuds man en ny period med omförhandlade villkor och priser. Vill du inte ha den då är det fritt att avstå.

Att man haft en försäkring länge är inte ett argument, hade de behövt en begravning tidigare hade de fått ut det avtalade beloppet som gällde för just den perioden de betalade för. Exakt detta sker tex med liv- och olycksfallsförsäkringar som inte förnyas när kunden blivit för gammal. De syftar till att ersätta skador som sker i unga år inte dödsfall pga ålderdom. Om den gjorde det kunde alla andra försäkringstagare se fram emot 10-faldigade premier.

Problemet med försäkringar är att alla tror att deras försäkring täcker precis vad som helst och gör den inte det så är bolaget och hela världen orättvis. Du kan hitta exempel på missnöjda kunder i alla branscher, inte minst inom försäkring,. Det berr till stor del på att produkten/tjänsten inte lever upp till kundens förväntningar, men kundens förväntningar är inte nödvändigtvis samma sak som det de faktiskt köpt och betalat för.
Citera
2014-05-27, 17:31
  #11
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
Hej, nu vet inte jag om detta är skapat på rätt tråd men det är bara att placera om tråden i rätt annars.

Nu till min fråga, Om man har ett eget företag (renoveringsfirma) vilken är den bästa försäkringen att ha då?

Alla försäkringsbolag har en försärkign för din verksamhet. Dock kan det finnas restriktioner för olika typer av verksamheter. Det du behöver är troligen en Kombinerad Företagsförsäkring (KoFF). Ring runt och kontrollera vad det kostar och tänk efter vad du faktiskt vill försäkra dig emot.

Köp inte enbart på pris då blir du nog besviken i slutänden då du inte kommer ha en aning om vad du köpt. Därmed inte sagt att billigt är dåligt och dyrt är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback