2014-05-26, 19:13
Medlem
Vet inte om jag är i rätt forum men modd får flytta.
Söker en sjukdom och är inte så hajj på psykiatri för det är väl det som
jag kommer att prata om, rätta mig om jag har fel.

Jag har mött ett antal gånger en person ute på gården.
Personen är inte mottaglig för förändringar.
Allt som är förändringar skapar förvirring och oro hos personen.
Personen pratar oavbrutet, bara om sig själv ( jaget) sjukdomar, medicin, depression.

Vid minsta tecken på en förändring börjar personen - det jag kallar för " hyperventilera "
eller " prata fortare och det är bara ord i snabb följd " och det finns inget stopp.

Vad kallas det ?

När jag fick stopp på personens " hyperventilera alla ord " så ser jag att personen djupandas.

Varför gör personen det ?

När jag måste avbryta samtalet för att gå in i min bostad ignorerar
personen mig utan fortsätter som inget har hänt.

För mig verkar personen leva i en bubbla och där finns bara jaget.

Det enda man kan göra är att stå och lyssna för säger man något skapas oro
och sen är det bara jag, jag, jag och allt annat finns inte.

Vid ett tillfälle hade personen inte fått kontakt med sitt barn - det var jordens undergång
trots att jag försökter trösta med orden:
- telefon urladdad / avstängd - det är säkert ingen fara
så börjar personen " hyperventilera " ( kraftig oro ) alla tankar och ord i snabb följd.
( kan tillägga att barnen är vuxna, flyttat hemifrån för länge sedan )

Efter flera timmar möts vi igen, då hade barnet legat och sovit och inte hört telefon.
Lättnad.

Vad är det för sjukdom och hur ska jag bete mig ?
Citera
2014-05-26, 19:21
Bannlyst
Hur vet du att personen inte är mottaglig för förändringar? har du föreslagit något?

Har du även märkt enormt kontrollbehov? Låter lite som det med
Citera
2014-05-26, 19:26
Medlem
Vohkuns avatar
Först av allt: begreppet "sjukdom" kan misstolkas och bör inte användas på det viset såvida det inte är nödvändigt.

Andra: att oroa sig för förändringar och förlita sig på rutiner är klassisk autism. Personen du beskrev var precis som jag när jag var mindre; minsta förändring i mina rutiner var som jordens undergång. Hur du skall hantera denna person beror på individen.
Citera
2014-05-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Hur vet du att personen inte är mottaglig för förändringar? har du föreslagit något?

Har du även märkt enormt kontrollbehov? Låter lite som det med

Ja, enormt kontrollbehov....

förändringar skapar oro - de skulle fixa fönsterna och det blev ett himla liv från denna person medans jag tyckte " vad bra, äntligen tätare fönster ".
Citera
2014-05-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Först av allt: begreppet "sjukdom" kan misstolkas och bör inte användas på det viset såvida det inte är nödvändigt.

Andra: att oroa sig för förändringar och förlita sig på rutiner är klassisk autism. Personen du beskrev var precis som jag när jag var mindre; minsta förändring i mina rutiner var som jordens undergång. Hur du skall hantera denna person beror på individen.

vad kallas detta kraftig oro, hyperventilerandet, bara ord, ord från personen ?

för det kan upplevas som jobbigt för personen och för mig eller andra som lyssnar.
- hur går det på jobbet ?
- jag har semester nu i 5 veckor framåt.
- men du sa ju sist att du skulle vara på, där och måla och att ni var 4 stycken som skulle vara där och måla, hur blir det nu då med ditt jobb som målare, och vem ska göra detta jobb...

tillex.

Om jag hade sagt till 3 månader innan att jag skulle ha semester i maj så hade detta inte hänt.
Citera
2014-05-26, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
vad kallas detta kraftig oro, hyperventilerandet, bara ord, ord från personen ?

för det kan upplevas som jobbigt för personen och för mig eller andra som lyssnar.
- hur går det på jobbet ?
- jag har semester nu i 5 veckor framåt.
- men du sa ju sist att du skulle vara på, där och måla och att ni var 4 stycken som skulle vara där och måla, hur blir det nu då med ditt jobb som målare, och vem ska göra detta jobb...

tillex.

Om jag hade sagt till 3 månader innan att jag skulle ha semester i maj så hade detta inte hänt.

Shit, bara gå förbi personen och säg med bestämd ton: Hej! sorry, jag har inte tid(och hitta på en snabb ursäkt och bara fortsätt gå om du inte e på humör för att stanna och lyssna på ego-bs.

Personen låter mer störd än sjuk faktiskt
Citera
2014-09-20, 06:31
Medlem
Generaliserad ångest med tvång.
Kanske struma!
Prognos mycket god!
Citera
2018-04-17, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Generaliserad ångest med tvång.
Kanske struma!
Prognos mycket god!

Ja, dessa bekymmer är väldigt vanliga nu för tiden. Finns god hjälp att få för den som vill och är mottaglig.
Citera
2018-04-17, 05:41
Medlem
DragforADHDs avatar
Om personen lider av enorm kontrollbehov så lider personen säkert av OCD. vet du om personen gör några tvångshandlingar eller något liknade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in