2014-05-26, 17:47
Medlem
Pixelknights avatar
Vid vilken ålder anser ni att en människa är medvetande? Tycker ni att personer med Downs Syndrom och liknande handikapp är vid medvetande? Har djur medvetande? Vad är medvetande?

Hur vet ni att en människa är medvetande?

Jag tycker att alla som kan vara självkritiska och analysera sina egna handlingar är vid medvetande.
Citera
2014-05-26, 17:49
Medlem
Nu får du nog definiera ordet medvetande då jag annars dumförklarar dig som omedvetande med tanke på hur du formulerat frågan.

Edit. du hann ändra innan det syns, men din fråga om tex. personer med downs skulle vara omedvetande enligt din definition är idiotisk.
Senast redigerad av lacrima 2014-05-26 kl. 17:54.
Citera
2014-05-26, 18:15
Bannlyst
Det beror på vilken nivå av medvetande skulle jag säga. Man kan vara medveten om att man har gått upp i vikt. Man kan vara medveten om vad som händer i omgivningen (en inte så fullt utvecklad nivå av medvetande).

Jag tycker tråden skulle vara mer intressant om den handlade om när man blir medvetande från sin förnekelse. Det kan vara om vad som helst (alltså när "psykiskt sjuka" eller liknande inser sin sjukdom - blir medvetna)
Citera
2014-05-26, 19:54
Medlem
Jag skulle tro att liv är medveten om sin omgivning,

Jag tror du menar när man blir självmedveten?
Djur har visat på att vara självmedvetna.

Eftersom vi inte kan kommunicera direkt med barn eller djur via ett språk,
så använder man sig av en metod som heter spegeltestet.
Där har djur som fåglar visat sig vara medvetna om sig själv.

Det finns en hel del empati hos djur där dom kan identifiera sig med sin omgivning.

Jag gissar på att barn blir självmedvetna i runt två till tre års åldern.
Citera
2014-05-26, 19:56
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Vid vilken ålder anser ni att en människa är medvetande? Tycker ni att personer med Downs Syndrom och liknande handikapp är vid medvetande? Har djur medvetande? Vad är medvetande?

Jag tycker att alla som kan vara självkritiska och analysera sina egna handlingar är vid medvetande.
Medvetande om vad? Ett foster kan vara medvetande, personer med Downs kan vara medvetande. Frågan är bara vad de ska vara medvetande.
Citera
2014-05-26, 20:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är en väldigt svår fråga. Jag har inte hittat någon som är ens i närheten av ett rimligt svar.

Några observationer kan göras:
- Det är uppenbart att vi själva har ett mycket begränsat medvetande, jämfört med alla processer och allt tänkande som vårt sinne (mind, hjärnan och andra begrepp) sysslar med.
- Vårt sålunda begränsade medvetande är bara fokuserat på ett litet antal av de saker det kan lägga märke till, och i stort sett omedvetet om resten.
- Vårt medvetande har ingen som helst tillgång till vissa delar av hjärnan. Vi vet inte om dessa - t ex lillhjärnan - har sitt eget medvetande som vi inte .. är medvetna om.

- Vi har svårt att skilja mellan varelser med medvetande och varelser utan ett medvetande. Även små organismer utan hjärna kan vi beskriva med hjälp av vilja, motiv m.m. Vi har knappt en aning om var gränsen går mellan denna 'yttre' funktion, och existensen av ett 'inre liv'.
- Vi har svårt att svara på frågan om djur har medvetande, eller om en perfekt datorsimulering har det. Vi har svårt att formulera vad vi egentligen menar med en 'ghost in the machine', eller om den ens behövs.
- Vi kan lätt konstruera ett enkelt självmedvetande med hjälp av en termometer som rapporterar hur varm den är. Så vi kan ha självmedvetande där det - anser de flesta ialla fall - inte existerar ett medvetande.

Vad jag tror har väl ingen betydelse, men jag tror iallafall att medvetandet är något som gradvis uppstår eller 'väcks' i ett aktivt nervsystem. Medvetandet är en form av synkronisering och återkoppling. Det är möjligt att vår hjärna har många medvetanden.
Citera
2014-05-26, 21:55
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är en väldigt svår fråga. Jag har inte hittat någon som är ens i närheten av ett rimligt svar.

Några observationer kan göras:
- Det är uppenbart att vi själva har ett mycket begränsat medvetande, jämfört med alla processer och allt tänkande som vårt sinne (mind, hjärnan och andra begrepp) sysslar med.
- Vårt sålunda begränsade medvetande är bara fokuserat på ett litet antal av de saker det kan lägga märke till, och i stort sett omedvetet om resten.
- Vårt medvetande har ingen som helst tillgång till vissa delar av hjärnan. Vi vet inte om dessa - t ex lillhjärnan - har sitt eget medvetande som vi inte .. är medvetna om.

- Vi har svårt att skilja mellan varelser med medvetande och varelser utan ett medvetande. Även små organismer utan hjärna kan vi beskriva med hjälp av vilja, motiv m.m. Vi har knappt en aning om var gränsen går mellan denna 'yttre' funktion, och existensen av ett 'inre liv'.
- Vi har svårt att svara på frågan om djur har medvetande, eller om en perfekt datorsimulering har det. Vi har svårt att formulera vad vi egentligen menar med en 'ghost in the machine', eller om den ens behövs.
- Vi kan lätt konstruera ett enkelt självmedvetande med hjälp av en termometer som rapporterar hur varm den är. Så vi kan ha självmedvetande där det - anser de flesta ialla fall - inte existerar ett medvetande.

Vad jag tror har väl ingen betydelse, men jag tror iallafall att medvetandet är något som gradvis uppstår eller 'väcks' i ett aktivt nervsystem. Medvetandet är en form av synkronisering och återkoppling. Det är möjligt att vår hjärna har många medvetanden.

Bra sagt! Tummen upp för dig
Citera
2014-05-27, 11:14
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight

En del menar att självmedvetandet kommer efter 1 års åldern, då barnet börjar förstå spegelbilden.

Experimentet med att tex sätta en färg på näsan, och att barnet förstår att det är dennes egen näsa när hen ser det i spegeln.
Citera
2014-05-28, 16:09
Medlem
rumligs avatar
När man förstår innebörden av "jag".
Citera
2014-05-29, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
När man förstår innebörden av "jag".

Med den definitionen är ingen av oss vid medvetande, skulle jag vilja påstå. Jag menar: Vad innebär det, mer än som krasst konstaterande, att finnas till som ett 'jag'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in