2014-05-25, 23:07
Medlem
Satt och surfade på nätet när skärmen helt plötsligt slocknade... har märkt tidigare vid uppstart att det har tagit ett tag innan skärmen väl har kommit igång.
Har provat och kollat så att det inte är något glapp i någon sladd vilket det inte heller verkar vara och har också kollat om den fungerar till en annan dator men den vill inte fungera då heller

Tror inte heller att det har något med datorn att göra för lampan på transformatorn till skärmen lyser grönt och lampan på skärmen lyser inte som brukar lysa gult annars när skärmen är i viloläge vilket den alltid är i när skärmen inte används

Skärmen är en Siemens på 10 år så det kanske är på tiden att den pajar

Kan man göra så mycket mer än vad som redan gjorts för att få den att fungera eller är det lika bra att man går och köper en ny skärm ist?
Citera
2014-05-25, 23:41
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merc123
...eller är det lika bra att man går och köper en ny skärm ist?
Svar: Ja
Citera
2014-05-26, 03:57
Medlem
PeterNosters avatar
Det vanligaste felet är att bakgrundsbelysningen inte tänder som den ska. Det sitter lysrör i de där gamla. Det kräver högspänning och det lägger av med tiden. Ett kretskort behöver bytas/lagas. Har du inte egen kompetens och händighet så är det inte värt att lämna in för att fixa.

De nyare skärmarna använder lysdioder som inte behöver högspänning så de håller förmodlige längre.

Det finns filmer på youtube som visar hur man byter "invertern" på en LCD-skärm om det skulle svida i snåltarmen.
Citera
2014-05-26, 12:36
Medlem
Har varit iväg nu och köpt mig en Philips skärm på 24- tum, packat upp den och kopplat in den till datorn men då jag startar skärmen kommer det upp en ruta där står No Video Input trots att jag kopplat in VGA sladden.

Ska det inte räcka med VGA sladd eller måste det till en HDMI sladd också eller kanske det är något med inställningarna till skärmen som måste göras för att få bild?

Är inte så hemma på det här området så är tacksam för hjälp
Citera
2014-05-26, 12:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Har varit iväg nu och köpt mig en Philips skärm på 24- tum, packat upp den och kopplat in den till datorn men då jag startar skärmen kommer det upp en ruta där står No Video Input trots att jag kopplat in VGA sladden.

Ska det inte räcka med VGA sladd eller måste det till en HDMI sladd också eller kanske det är något med inställningarna till skärmen som måste göras för att få bild?

Är inte så hemma på det här området så är tacksam för hjälp

Vilka av kablar har du hemma? Se bild -> http://i.imgur.com/euNLZBx.png
Citera
2014-05-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilka av kablar har du hemma? Se bild -> http://i.imgur.com/euNLZBx.png

Det är en blå som påminner om den i mitten av bilden fast tror den jag har är något mindre

Edit: Kollade lite noggrannare på kontakten och tycker den påminner lite mer om den till höger i bild
Senast redigerad av Merc123 2014-05-26 kl. 12:52.
Citera
2014-05-26, 12:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Det är en blå som påminner om den i mitten av bilden fast tror den jag har är något mindre

Edit: Kollade lite noggrannare på kontakten och tycker den påminner lite mer om den till höger i bild

DVI-kabel?

Har du monterat skärmkabeln till grafikkortet eller på moderkortet? Vad har du för grafikkort?
Citera
2014-05-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
DVI-kabel?

Har du monterat skärmkabeln till grafikkortet eller på moderkortet? Vad har du för grafikkort?

Skärmkabeln är kopplad till det uttaget som passade och där står det VGA som går till moderkortet, den förra skärmen var kopplad till grafikkortet och då var det en DVI-kabel men har dålig koll vad det är för grafikkort
Citera
2014-05-26, 13:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Skärmkabeln är kopplad till det uttaget som passade och där står det VGA som går till moderkortet, den förra skärmen var kopplad till grafikkortet och då var det en DVI-kabel men har dålig koll vad det är för grafikkort

Har du en DVI-kabel så kör ifrån grafikkortet till bildskärmen.

Är du osäker på vilken som är vilket så monterar bort sidochassit och kontrollerar därifrån och vilket som är vilket.

Passar även på att rengöra datorn invändigt med hjälp av tryckluft om nu datorn är dammig.
Citera
2014-05-26, 15:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

När man sätter i ett grafikkort så kopplas vanligtvis grafiken på moderkortet bort så där har du väl svaret.

Skaffa kabel som passar i grafikkort och skäm. I första hand HDMI, i andra hand DVI som båda är digitala. VGA måste omvandlas från digitalt till analogt i datorn och analogt till digitalt i skärmen vilket ger kvalitetsförlust.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-05-26 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in