2014-05-25, 19:32
Medlem
Hej!

Jag har en liten sql databas (runt 1mb) som jag gärna, ungefär varje timme, hade velat backa upp till en egen FTP server. Jag vill att denna fil ska överskrida den gamla uppbackade filen, så att jag bara har den nyaste filen på FTP'n hela tiden. OM möjligheten att nämna om filerna till exempelvis:

sqlbackup-kl-21:00
sqlbackup-kl-20.00

Om möjligheten till detta finns så är programmet också välkommet. Den skall helst vara lightweight och stödja kryptering, gärna ett lösenord för de som försöker öppna programmet samt skall kryptera användaruppgifterna för FTPn. Någon som känner till ett sådant program, eller förstår vad jag försöker få sagt?

Tack!
Citera
2014-05-25, 22:25
Medlem
.Chloes avatar
Personligen hade jag trixat ihop en lösning med mysqldump i kombo med rsync.

Skriv ihop ett bash-skript som tar en backup, zippar den(med lösen) och laddar upp den via SFTP. Sätt sedan detta skript i ett cron varje timme(eller sleep).

Skrev ett sådant skript för ett par år sedan och det fungerade fint, men jag har aldrig satt mitt finger på en Mac, men OS X har väl en bash-tolk?

Om OS X stödjer bash fullt ut så kodar jag gärna ihop något fint åt dig, men om inte så kolla in mysqldump och applicera en automatisk backup därefter.
Citera
2014-05-25, 22:59
Medlem
Att varje timme skriva över med den senaste backupen är ett misstag. Du har då vid korrupt databas 60 min att upptäcka felet annars är du rökt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in